Recensie: Altijd dichtbij RECENSIE

Recensie: Altijd dichtbij - Paula Daly

Natty lijkt het helemaal voor elkaar te hebben: ze heeft een lieve man en twee dochters en ze runt een succesvol hotel. Wanneer haar jongste dochter tijdens een schoolreisje in Frankrijk ziek wordt, gaat Natty er onmiddellijk heen. Haar man Sean blijft achter om het hotel te runnen en Eve, een goede vriendin van Natty, blijft om te helpen. Wanneer Natty terugkomt, blijken Sean en Eve echter voor elkaar te zijn gevallen. Natty voelt zich verraden en heeft veel moeite om dit te accepteren en gaat op onderzoek uit. Al snel komt ze erachter dat haar 'goede vriendin' Eve een duister verleden heeft.

Altijd dichtbij is ontzettend vlot geschreven, hierdoor zit je meteen in het verhaal. Met name wanneer duidelijk wordt wat Eve van plan is zit je op het puntje van je stoel. Het boek van Paula Daly is in één ruk uitgelezen. Het verhaal blijft spannend tot het eind. Natty wil wraak op haar vriendin en pas op de laatste pagina kom je er écht achter hoe Natty dit gaat doen. Het verhaal is alles behalve voorspelbaar. Wanneer je denkt te weten hoe het zit, komt er een twist die zowel fantastisch als mindblowing is. Elk hoofdstuk en elke bladzijde blijft hierdoor spannend. Je zou het boek bijna verslavend kunnen noemen. Het boek wegleggen lukt niet vanwege alle spannende elementen erin: obsessies, geheimen uit het verleden, verraad en leugens.

Het karakter van Natty ontwikkelt zich des te verder je leest. In eerste instantie is ze een perfectionist die er alles aan doet om de zaken in het hotel goed te laten lopen, maar ze verandert in een krachtige vrouw die er alles aandoet om de vrouw die haar gezin uit elkaar heeft gerukt te ontmaskeren.

Altijd Dichtbij is ontzettend meeslepend. Je wilt Natty helpen en hoopt dat alles goed eindigt voor haar. Daarnaast hoop je niets goeds voor Eve en wil je Sean even goed wakker schudden. Hoe kan een vader nu zomaar, binnen een paar dagen, voor een andere vrouw kiezen en zijn gezin uit elkaar laten vallen? Spannende momenten worden door de schrijver op de juiste manier gerekt. Dusdanig dat de situatie perfect wordt geschetst en de spanning goed wordt opgebouwd, maar niet op zo'n manier dat het langdradig wordt. Hierin weet schrijver Paula Daly de perfecte balans te vinden.

Wel is het verhaal af en toe ongeloofwaardig. Hoe kan een man die al zo lang getrouwd is met de vrouw van zijn dromen (want zo zag hij Natty voor Eve kwam), binnen een paar dagen verliefd worden op een ander en meteen de rigoureuze beslissing nemen om van zijn vrouw te scheiden? En dat terwijl zijn dochter nog herstellende is van een zware operatie. Eigenlijk is het hele personage van Sean wat ongeloofwaardig. Hij gelooft het woord van zijn nieuwe vriendin altijd boven dat van Natty. Hoe dan?

Als je gek bent op spannende verhalen en dramatische familiesituaties, is Altijd dichtbij het boek voor jou. Het boek is vlot geschreven, spannend en bevat ontzettend veel goede plot twisten. Het verhaal blijft je boeien tot de allerlaatste zin.

Chicklit.nl recensie van Altijd dichtbij - Paula Daly

Altijd dichtbij

1  2  3  4  5

Wanneer de jongste dochter van Natty en Sean ziek wordt tijdens een schoolkamp en Natty een paar dagen van huis is om bij haar dochter te zijn, biedt haar goede vriendin Eve aan om haar gezin draaiend te houden. Bij thuiskomst blijkt dat die 'hulp' iets te ver is doorgeslagen: Sean is verliefd geworden op Eve en het huwelijk valt uiteen. En hoe hard Natty ook probeert haar leven opnieuw op te bouwen, Eve slaagt er steeds opnieuw in haar dat onmogelijk te maken. Dan ontvangt Natty een anoniem briefje waaruit blijkt dat dit bepaald niet de eerste keer is dat Eve op deze manier een gezin verwoest, met fatale consequenties. Natty is vastbesloten deze 'serieminnares' te ontmaskeren...