Recensie: De zestiende verleiding RECENSIE

Recensie: De zestiende verleiding - James Patterson

James Patterson heeft al vele boeken op zijn naam staan. De Zestiende Verleiding is zijn nieuwste boek. In De Zestiende Verleiding volgen we detective Lindsay Boxer. Ze is er getuige van hoe het wetenschapsmuseum Sci-Tron opgeblazen wordt. Al snel pakt Lindsay een verdachte op. Daarna begint het proces tegen deze vermeende misdadiger die vijfentwintig doden op zijn geweten heeft. Ondertussen worden de inwoners van San Francisco getroffen door onverklaarbare hartaanvallen. Lindsay moet zowel zichzelf als haar man in de rechtszaak tegen de bommenlegger verdedigen en daarnaast ook de zaak van de hartaanvallen zien op te lossen.

De zestiende verleiding is het tiende boek in The Woman's Murder Club serie rondom het personage Lindsay Boxer en haar vriendinnen. De fans van Patterson kunnen hun hart ophalen met dit boek. Het persoonlijke verhaal rondom Lindsay gaat verder op de gebeurtenissen van De vijftiende affaire. Ontzettend leuk voor de echte fans van deze serie natuurlijk, maar ook voor de lezers die nog nooit eerder een boek van The Woman's Murder Club heeft gelezen is het verhaal heel goed te volgen. De gebeurtenissen worden allemaal kort herhaald en ook de andere hoofdkarakters worden allemaal geïntroduceerd. Hierdoor val je als nieuwe lezer niet meteen midden in het verhaal, maar is het allemaal heel begrijpelijk. En voor de fans van deze serie is een korte herhaling van eerdere gebeurtenissen natuurlijk ook altijd fijn.

Wat bijzonder is aan dit boek, is dat bijna de hele eerste helft van het verhaal zich afspeelt in de rechtszaal. We volgen stap voor stap het proces van de vermeende bommenlegger. Dit klinkt misschien saai, want hoe spannend is een rechtszaak nu eenmaal? Ik kan je verklappen dat James Patterson deze rechtszaak bijzonder spannend heeft weten te schrijven! Het hele proces is geloofwaardig, maar ondertussen ook loeispannend! Als lezer zit je op het puntje van je stoel en hoop je dat Lindsay en haar team de bommenlegger achter de tralies krijgen. Nog nooit heb ik zo op het puntje van mijn stoel gezeten bij het lezen van een proces.

Wat ik zelf wel een klein minpuntje aan dit verhaal vond, is dat het niet echt een whodunnit is. Als lezer lees je namelijk ook mee met de moordenaars. Hierdoor neemt de spanning van wie het gedaan zou kunnen hebben wel een klein beetje af. Aan de andere kant is het wel heel interessant om de gedachtegangen van deze personen te lezen en snap je als lezer ook waarom ze hebben gedaan wat ze hebben gedaan. Het tweede minpuntje aan dit boek is dat het einde erg gehaast voelt. Met nog maar een paar pagina's te gaan moesten er nog een aantal dingen opgelost worden en dat gebeurde dan ook allemaal nog maar even heel snel. Jammer!

Een laatste opmerkelijk punt is de voorkant van het boek. Hierop is namelijk een vrouw in bikini te zien die in het water drijft op een tropisch oord. Echter zie je dit als lezer nergens in het verhaal terug! Het verhaal speelt zich namelijk af in San Francisco. Hierdoor is de voorkant een beetje misleidend in vergelijking met de rest van het verhaal.

Naast deze twee punten is De zestiende verleiding een heerlijke thriller die je zo uitleest! Alle personages hebben diepgang en zijn stuk voor stuk erg interessant. James Patterson heeft dan ook een prima thriller afgeleverd met dit boek.

Chicklit.nl recensie van De zestiende verleiding - James Patterson

De zestiende verleiding

1  2  3  4  5

Ruim een jaar geleden had detective Lindsay Boxer het leven waar ze altijd van droomde, met een prachtig kindje en een geweldige man. Ook met haar carrière ging het goed: samen met haar man Joe wist ze de misdadiger op te pakken die met een bom vijfentwintig mensen ombracht. Maar Joe bleek geheimen voor haar te hebben en ze durft hem nog steeds niet volledig te vertrouwen. Terwijl de rechtszaak tegen de bommenlegger begint, worden inwoners van San Fransisco getroffen door onverklaarbare hartaanvallen. Lindsay Boxer moet zichzelf en haar man in de rechtszaak verdedigen en een dodelijke samenzwering voorkomen, voordat zij zelf wordt veroordeeld.