Recensie: De beer en de nachtegaal RECENSIE

Recensie: De beer en de nachtegaal - Katherine Arden

“Nou, dan heb ik een cadeau voor uw jongste dochter. U moet haar laten zweren dat ze hem altijd zal dragen. Bovendien moet u zweren dat u geen sterveling ooit over de omstandigheden van onze ontmoeting zult vertellen. Onder deze, en alleen onder deze voorwaarden zal ik het leven van uw zoon sparen.” – p. 73

In De beer en de nachtegaal maken we kennis met de familie Vladimirovitsj, die in het Noordelijke Rusland woont waar de winters ijskoud zijn! De jongste dochter uit het gezin, Vasja, is niet zomaar een meisje. Ze is wild, roekeloos en heeft haar eigen willetje. Ze komt erachter dat de sprookjes van de oude min, Doenja, niet verzonnen zijn. Ze kan praten met beschermgeesten en paarden! Als de priester naar het dorp komt verbiedt hij de mensen om offerandes aan de beschermgeesten te brengen. Hierdoor worden ze zwak en kunnen ze het dorp niet langer beschermen tegen het kwaad uit het bos. Vasja is hun enige hoop!

Het duurt een tijdje voor het verhaal in De beer en de nachtegaal lekker op gang komt. De eerste 150 pagina’s wordt de lezer helaas niet het verhaal ingetrokken. Het boek is gemakkelijk weg te leggen en dat is juist niet de bedoeling. Dit komt mede door de onwetendheid van de lezer over wat Vasja te wachten staat. Een sprookjesachtig boek moet de aandacht van de lezer direct pakken en het niet meer los laten. Dat gebeurt pas als Vasja opgroeit en dan pas is het verhaal echt betoverend.

De schrijfstijl van Katherine Arden maakt het bovenstaande minpuntje dan wel weer helemaal goed. Ze heeft een prachtige, beeldende en meeslepende schrijfstijl. Hierdoor voelt het verhaal zeker aan als een sprookje en het sleurt je mee in de wereld van Vasja. Beschermgeesten zoals de domovoi, de vazila en de roesalka komen werkelijk tot leven door de prachtige beschrijvingen van Katharine Arden.

In De beer en de nachtegaal wordt een bepaalde winterse sfeer gecreëerd. Katherine Arden weet dit uitstekend op de lezer over te brengen door te vertellen dat de familie Vladimirovitsj in de winter het meeste op en rond de kachel zit en slaapt! De oude min, Doenja, vertelt de kinderen dan prachtige sprookjes en volksverhalen. Het is dus heerlijk om het boek lekker op de bank te lezen onder het genot van warme chocolademelk.

Het is erg interessant om de oude Russische volksverhalen en sprookjes te leren kennen in De beer en de nachtegaal. Je maakt vooral kennis met de Beschermgeesten en de Winterkoning. Gelukkig komen er nog meer delen aan, want de Russische sprookjes zijn intrigerend en je wil ze stuk voor stuk leren kennen! De sprookjes en volksverhalen zullen voor de meeste nieuw, verrassend en origineel zijn!

Ondanks dat er hierna nog zeker één deel aan de serie wordt toegevoegd, is het verhaal over Vasja een mooi afgerond geheel. Toch word je op de één of andere manier nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg. Dat komt omdat het verhaal niet alleen betoverend en meeslepend is, maar ook ontroerend. Katherine Arden weet al deze elementen op een mooie manier met elkaar te verweven in De beer en de nachtegaal. Het doet je verlangen naar meer!

De beer en de nachtegaal van Katherine Arden is zeker een aanrader voor iedereen die van een magisch, meeslepend en duister sprookje houdt. Na de langzame start word je betoverd door het verhaal van Vasja, de domovoi, de vazila en de roesalka! Je wordt door de beeldende schrijfstijl meegesleurd in de wereld van Russische sprookjes en volksverhalen.

Recensie: De beer en de nachtegaal - Katherine Arden

De beer en de nachtegaal

1  2  3  4  5

De Beer en de Nachtegaal van Katherine Arden is een magisch sprookje.

In een dorp op het randje van de wildernis in het noorden van Rusland, waar de ijskoude wind blaast en het altijd lijkt te sneeuwen, vertelt een oude min sprookjes over de Winterkoning. Verhalen over oude magie verboden door de kerk.

Maar voor het jonge, wilde meisje Vasja zijn het meer dan alleen verhalen. Alleen zij ziet de geesten rondom het huis die haar beschermen. Alleen zij voelt de groeiende krachten van een duistere vorm van magie in het bos...