Recensie: Het huis op de kliffen RECENSIE

Recensie: Het huis op de kliffen - Liz Fenwick

De onafscheidelijke tweeling Adele en Amelia groeit samen op in Cornwall. Door de Tweede Wereldoorlog gaan ze in 1943 beide hun eigen weg. Amelia gaat dicht bij huis aan de slag als chauffeur, terwijl Adele verder van huis als telegrafiste gaat werken. De zusjes houden contact via brieven en houden elkaar op de hoogte van hun belevenissen en liefdes. Aan het eind van de oorlog gebeurt er echter iets, waardoor de band tussen de zussen voor altijd veranderd.

Liz Fenwick heeft al meerdere romans op haar naam staan, waarin het door haar geliefde Cornwall een belangrijke rol speelt. De auteur van Het huis op de kliffen weet de liefde voor deze mooie streek in Engeland aan de lezer over te brengen. Ze beschrijft de de omgeving uitgebreid en gedetailleerd, waardoor de omgeving tot leven komt en een mooie achtergrond vormt voor dit verhaal.

Naast het verhaal van de zusjes in 1943 is in het boek Het huis op de kliffen ook een tijdsprong gemaakt naar 2015. Na haar scheiding en het overlijden van haar overgrootvader gaat Lara op zoek naar het verhaal van haar overgrootmoeder Amelia. Ze reist daarvoor naar Cornwall en komt daar steeds meer te weten over haar wat er tussen haar overgrootmoeder en haar zus Adele is voorgevallen. Druppelsgewijs worden de puzzelstukjes op de juiste plek gelegd, waardoor dit boek een meeslepende roman is.

In het boek worden de verhalen uit het heden en het verleden veel afgewisseld. Dit zorgt voor een mooie opbouw, waarbij steeds meer duidelijk wordt hoe het verhaal uit het heden en het verleden verbonden zijn. Deze voortdurende afwisseling van tijd zorgt er in het begin wel voor dat je even in het boek moet komen en de karakters moet leren kennen. Maar als je eenmaal in het boek zit sleept de ontroerende geschiedenis van de tweelingzusjes je mee. Door naast het vertelde verhaal ook brieven in het boek te verwerken weet de auteur de onzekerheid en angst die ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in Engeland leefde goed over te brengen aan de lezer. Daarnaast krijgen de personages zo diepgang, doordat je hun emoties leert kennen en weet wat ze voelen.

Het huis op de kliffen is een droevige familiegeschiedenis, want door één gebeurtenis hebben de zussen elkaar nooit meer gezien. Gelukkig zorgt schrijfster Liz Fenwick voor een mooi einde van deze roman waardoor het verhaal met een goed gevoel wordt afgesloten.

Het huis op de kliffen

Liz Fenwick

25 juli 2017

ISBN 9789022581209
    Uitgever Boekerij
    384 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Als Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt -bedreigd door een invasie, stuurt het Amerikaanse leger een peloton soldaten naar de ruige kust van Cornwall. Amelia en Adele, twee zusjes die wanhopig hun best doen om zich staande te houden tijdens de grimmige oorlogsjaren, vinden hun aanwezigheid een meer dan welkome afleiding. Maar op een avond wordt er een verraad gepleegd dat de zusjes voorgoed uit elkaar zal drijven.

Decennia later besluit Lara na een akelige scheiding naar Windward te gaan, een landhuis in Cornwall dat ze alleen kent van familiefoto’s. Als ze aankomt bij het landgoed valt ze midden in een trouwerij, een huwelijk dat bij voorbaat gedoemd lijkt te mislukken… Rust er door een dramatische gebeurtenis in het verleden een vloek op het huis die ieders toekomst zal beïnvloeden?