Recensie: Onderuitgehaald RECENSIE

Recensie: Onderuitgehaald - Loes den Hollander

Onderuitgehaald van Loes den Hollander gaat over het gezin Fortuin. Sigrid en Wieke hebben al op jonge leeftijd hun moeder verloren. Maar al snel besloot hun vader Fokke te hertrouwen met Freddy, de meest verschrikkelijke stiefmoeder die iemand zich maar voor kan stellen. Op een ongelukkige dag in Frankrijk verdrinkt Freddy in het zwembad. Sigrid, Wieke en Fokke besluiten om te zwijgen over de ware toedracht van het ongeluk. Maar zeven jaar na dit ongeluk ontvangt Sigrid een manuscript. Dit manuscript, geschreven onder het pseudoniem Hansje de Wit, uit bedreigingen naar Sigrid en haar familie en wil met haar verhaal de waarheid van wat er die dag in Frankrijk is gebeurd openbaar maken.

De eerste helft van Onderuitgehaald begint heel sterk. We leren Sigrid kennen die redacteur is en manuscripten redigeert. In eerste instantie dacht ze dan ook dat de overeenkomsten tussen het verhaal van Hansje en haar leven, puur toeval waren. Maar al snel komt ze erachter dat dit niet het geval is. Loes den Hollander heeft hiermee een unieke invalshoek benaderd. We lezen mee met de geliefde van Freddy door middel van het manuscript. In elke hoofdstuk zit er wel een dreigende ondertoon die ook ons als lezer niet ontgaat. De hoofdstukken van het manuscript en de hoofdstukken die we lezen vanuit het oogpunt van Sigrid zijn goed uit elkaar te houden. Dit komt mede dankzij het gebruik van de verschillende lettertypes. Ook lezen we veel flashbacks. Hierin ontdekken we hoe verschrikkelijk Freddy Sigrid en Wieke heeft behandeld. Ook hier heeft Loes den Hollander het verleden en heden heel knap uit elkaar weten te houden. Nergens wordt het verwarrend en als lezer snap je precies wanneer iets plaatsvindt.

Ik zei al dat ik de eerste helft van het boek heel sterk vond. De tweede helft van het verhaal is dat namelijk niet. Al snel zal je als lezer, met name als je vaak thrillers leest, de punten bij elkaar optellen en erachter komen wie deze manuscripten schrijft (uiteraard zal ik nog niet weggeven wie dit is). Hierdoor wacht je als het ware totdat Sigrid het ook eindelijk doorheeft. Daarnaast is de climax van het verhaal totaal niet spannend en wordt alles te snel opgelost. Ook spreekt het verhaal zichzelf aan het eind tegen en blijven er vragen onbeantwoord. Na de climax wordt het verhaal snel afgesloten en is het afgelopen. Persoonlijk had ik graag nog een iets uitgebreider einde gezien waar alle puntjes net wat mooier aan elkaar worden geknoopt.

Sigrid krijgt al vrij snel aan het begin van het boek een relatie met een man genaamd Engel. Ondanks dat hij belangrijk voor haar is en vaak genoemd wordt in het boek, leren we hem nooit echt kennen en blijft hij een heel plat karakter, terwijl de andere karakters en dan met name Freddy wel goed zijn uitgewerkt. Ook hier heeft de schrijfster in mijn mening steken laten vallen.

Nog een opvallend punt, iets waar de schijfster niets aan kan doen maar wel opvallend is, is dat in de synopsis op de achterkant van het boek een fout staat. Er wordt namelijk vermeld dat redacteur Wieke een manuscript ontvangt, maar dit is Sigrid.

Al met al is Onderuitgehaald van Loes den Hollander een middelmatige thriller. Het verhaal begint goed, de meeste karakters, op Engel na, zijn goed uitgewerkt. Maar de tweede helft van het boek neemt beduidend af in kwaliteit en de ontknoping is zowel voorspelbaar als onbevredigend. Ook het eind van het boek is erg abrupt. Desondanks heb ik het boek beoordeeld met 3 hartjes. Met name het sterke begin en de flashbacks hebben het verhaal nog een beetje goedgemaakt.

Onderuitgehaald

1  2  3  4  5

Het gezin Fortuin, vader Fokke en dochters Wieke en Sigrid, heeft al zware stormen moeten doorstaan als Freddy, de tweede vrouw van Fokke en de stiefmoeder van zijn dochters, verdrinkt in het zwembad bij hun vakantiehuis. Ze maken de afspraak te zwijgen over de ware toedracht van het ongeluk. Maar zeven jaar na die verschrikkelijke nacht wordt duidelijk dat iemand die twijfelt aan hun verhaal de waarheid wil achterhalen. Ongeacht welke prijs daar voor betaald moet worden.