Recensie: Echt Eten RECENSIE

Recensie: Echt Eten - Jonathan Karpathios

Chef Jonathan Karpathios heeft een bijzondere visie op voedsel. In zijn restaurant Vork&Mes kookt hij volgens het 80/20 principe. 80 procent van zijn kaart is vegetarisch en 20 procent bestaat uit vlees en vis. Hoe hij tot deze filosofie is gekomen vertelt hij in een persoonlijk verhaal in zijn kookboek Echt Eten. Het voorwoord is een inkijkje in zijn jeugd en hoe hij in de keuken belandde als opstandige puber, waar hij al snel aan de groentekant belandde in sterrenrestaurants. Een schot in de roos want vanaf toen is hij altijd gaan denken vanuit groenten in plaats van proteïnen en dat is de rode draad in zijn boek.

Echt Eten is een ode aan Hollandse groenten. Jonathan Karpathios heeft een eigen moestuin en kweekkas waar hij samen met anderen groenten en kruiden verbouwt die terugkomen op het menu in zijn restaurant. Naast zijn eigen oogst gebruikt hij producten van lokale boeren die aansluiten bij zijn filosofie en enkelen krijgen een prominent plekje in zijn boek. De passie spat er vanaf en de mooie, paginavullende foto's zorgen ervoor dat je als lezer geënthousiasmeerd wordt. Vegetariërs kunnen hun hart ophalen en ook mensen die hun eigen groenten kweken zullen veel interessante recepten tegenkomen. Voor rasechte vleeseters is Echt Eten misschien minder geschikt, er zijn zeer zeker recepten met vlees en vis te vinden, maar groenterecepten voeren de boventoon.

Jonathan Karpathios heeft geen klassieke indeling voor zijn kookboek gekozen, verwacht geen hoofdstuk met voor-, hoofd- en nagerechten. Juist verschillende bereidingstechnieken en manieren van produceren bepalen de hoofdstukindeling. Zo begint het met het inmaken van verschillende groenten, kruiden en fruit tot zoetzuur, chutneys, sauzen en zelfs drank. Als je je voorraad op orde hebt ga je verder in het hoofdstuk 'uit de tuin', 'uit de kwekerij', 'van de boer' ,'van de grill' enzovoort. In deze hoofdstukken wisselen voor-, hoofd- en tussengerechten elkaar af. Deze indeling maakt Echt Eten tot een waar avontuur voor de lezer en triggert de creativiteit van de huiskok.

Zelf was ik zeer onder de indruk van de verscheidenheid aan recepten. De recepten zijn toegankelijk en dagen je uit om met de seizoenen mee te koken en gebruik te maken van lokale producten. Jonathan geeft in zijn boek aan dat de rode biet zijn favoriete groentesoort is en dat zie je terug in de recepten. Gelukkig is dat ook één van mijn favoriete groenten en ik verheugde mij dan ook op de bietjesrisotto. Hier was geen origineel recept voor, maar Jonathan gaf de tip om de bietenparelgort te bereiden als de risotto die verderop in het boek wordt uitgelegd. De instructies waren duidelijk en kort maar krachtig opgeschreven. Dit maakte dat het recept zeer makkelijk te volgen was en een groot succes genoemd kon worden.

Echt Eten - Jonathan Karpathios

Voor het tweede gerecht combineerde ik weer twee recepten, namelijk die van de pasta en de ricotta-spinazievulling. Pasta had ik al eerder gemaakt, maar het recept van Jonathan bleek toch beter te werken. De ricotta-spinazievulling paste perfect bij de pasta en was door de duidelijke instructies makkelijk te bereiden. Juist doordat je verschillende recepten kan combineren tot een nieuw gerecht, maken de mogelijkheden van dit kookboek bijna eindeloos.

Echt Eten - Jonathan Karpathios

Echt Eten is een echte aanwinst voor mensen die graag met groenten koken. Jonathan Karpathios laat de lezer kennismaken met bijzondere recepten die je in een handomdraai op tafel zet. Dit boek is een prachtige ode aan onze Hollandse groenten.

Echt eten

1  2  3  4  5

In Echt eten vind je de favoriete recepten van Jonathan Karpathios die in zijn keuken onontbeerlijk zijn. Hij laat zien hoe de natuur hem inspireert en hem leidt naar overheerlijke gerechten en originele receptuur. Recepten die eigenlijke iedereen in huis moet hebben en waar je een leven lang eindeloos mee kunt variëren.

Voor de recpeten in Echt eten gebruikt Karpathios ingrediënten die zonder kunstmatige toevoegingen tot stand zijn gekomen. Bovendien kookt hij met respect voor het dier, luisterend naar elk moment van het seizoen.