Recensie: Nieuwe jongen RECENSIE

Recensie: Nieuwe jongen - Tracy Chevalier

Op school komt er een nieuw jongen in de klas. Osei ziet er met zijn zwarte huid anders uit dan de anderen en weet dat hij zijn best zal moeten doen om geaccepteerd te worden in deze nieuwe omgeving. Tot zijn eigen verbazing sluit Dee hem onmiddellijk in de armen, zodat Osei met een gerust hart aan de lessen kan beginnen. Niet iedereen is echter opgezet met de nieuwe jongen en al helemaal niet met de vriendschap, of zelfs bloeiende liefde, die er speelt tussen Osei en Dee. Ian ziet het met lede ogen aan en haalt alles uit de kast om hun vriendschap te verwoesten.

In Nieuwe jongen van Tracy Chevalier wordt de klassieker Othello van Shakespeare opnieuw verteld in een modernere context: een schoolplein in Washington in de jaren 70.  Door de context van het verhaal te veranderen, wordt dit boek uitermate geschikt voor kinderen en jongeren die voor het eerst in contact komen met de verhalen van Shakespeare. Als je de verhalen van Shakespeare niet kent, is het misschien moeilijk om het originele verhaal van Othello aan dit boek te linken, maar een goed gesprek hierover of wat opzoekwerk doet wonderen.

De taal die in dit boek gebruikt wordt, is goed aangepast aan de doelgroep. De personages in het boek hebben moderne namen gekregen, in vergelijking met Othello, maar de namen verwijzen nog duidelijk naar de versie van Shakespeare. Dat maakt het makkelijk om de vergelijking te maken bij het lezen. De verschillende personages komen aan het woord in dit boek, zonder dat het boek hierdoor verwarrend of onduidelijk wordt. Het is net interessant dat het verhaal uit alle standpunten wordt bekeken. Het Othellomotief is origineel aangepakt en vertaald naar een nieuwe situatie die herkenbaar is voor de doelgroep.

Maar niet alles past volledig in de puzzel in dit boek. Er zijn enkele bedenkingen die gemaakt kunnen worden omtrent de overdracht tussen het originele verhaal en de nieuwe speelplaats-versie. Zo kwam het soms onnatuurlijk over dat er zo veel sterke en volwassen gevoelens op een speelplaats van de lagere school voorkwamen. De gevoelens van liefde en vriendschap waren realistisch, maar Ian is wel erg geslepen en haatdragend voor een kind van de lagere school. Het gaf een naar gevoel en liet je hopen dat een kind zulke gevoelens niet moet ervaren.

Ook speelt het volledige verhaal zich af op één schooldag, wat nogal kort lijkt om zo'n serieuze verwikkelingen te krijgen. Ten slotte was het einde vrij onduidelijk. Als je Othello kent, kan je je iets voorstellen bij het einde, maar anderen zullen het misschien verwarrend vinden.

Dit zijn enkele nadelen aan dit boek, maar ik denk niet dat de kinderen die Nieuwe jongen gaan lezen, dit als storend zullen ervaren. Uiteindelijk is dit een leuk boek als eerste kennismaking met Shakespeare en zullen kinderen de verhalen van Shakespeare beter kunnen begrijpen (wat het uiteindelijke doel is).

Nieuwe jongen van Tracy Chevalier is een verfrissende, nieuwe versie van het eeuwenoude Shakespeareverhaal Othello. Het boek is een ideale eerste kennismaking met Shakespeare voor kinderen en jongeren die nieuwsgierig zijn naar deze verhalen. Het boek neemt je op een meeslepende manier mee naar een speelplaats van de lagere school, waar zich een drama afspeelt.

Recensie: Nieuwe jongen - Tracy Chevalier

Nieuwe jongen

1  2  3  4  5

Aanbeland op zijn vierde school in zes jaar tijd, weet diplomatenzoon Osei Kokote dat hij een bondgenoot nodig heeft wil hij zijn eerste schooldag overleven. Hij heeft dus geluk dat het klikt met Dee, het populairste meisje van de school. Maar één leerling kan het niet uitstaan getuige te zijn van deze ontluikende verwantschap: Ian besluit om de vriendschap tussen de zwarte jongen en het gouden meisje te verwoesten. Aan het eind van de dag zullen de school en haar hoofdrolspelers – zowel de leraren als de leerlingen – nooit meer hetzelfde zijn. De tragedie van Othello wordt verplaatst naar een voorstedelijk Washingtons schoolplein in de jaren 70, waar kinderen verliefd worden en al voor de lunch niet meer verliefd op elkaar zijn, en een onverschillig racisme beoefenen zoals ze dat bij hun ouders en leraren hebben opgepikt. Verteld over de schouders van vier elfjarigen – Osei, Dee, Ian en zijn tegenstribbelende ‘vriendinnetje’ Mimi – zal Tracy Chevaliers krachtige drama over vrienden die worden uiteengereten door jaloezie, pesten en verraad je wankelend achterlaten.