Recensie: De geniale vriendin RECENSIE

Recensie: De geniale vriendin - Elena Ferrante

De geniale vriendin is de eerste Napolitaanse roman van Elena Ferrante, een prachtig geschreven en ontroerende roman over de levenslange innige vriendschap tussen twee vrouwen, Elena Greco, dochter van de conciërge, en Lila Cerullo, dochter van de schoenmaker. Het verhaal wordt verteld door Elena. Ze komen uit totaal verschillende gezinnen, hebben verschillende karakters, maar zijn beiden even intelligent en groeien samen op. Het zijn twee interessante hoofdpersonen, die ieder tegen hun eigen problemen aanlopen tijdens het volwassen worden. Hun vriendschap is het bewijs van opposites always attract.

Wat het meest frappeert aan 'De geniale vriendin' is het sfeer- en tijdsbeeld dat wordt geschetst van Napels in de jaren '50. Het land en de stad krabbelen op na de oorlogsjaren. De sporen van de oorlog én van de Camorra zijn voelbaar, al heeft de een er meer oog voor dan de ander.

De meisjes wonen in een arme arbeiderswijk aan de rand van Napels. Zee en Vesuvius zijn echt geen dagelijkse kost. Er is weinig geld en na de lagere school kunnen lang niet alle kinderen nog naar school. Lila bijvoorbeeld, heel intelligent, moet gaan werken. Elena krijgt, op voorspraak van de juf van de lagere school krijgt de kans naar de tussenschool en daarna zelfs naar het gymnasium te gaan. Toch weet Lila, via Elena, aan haar educatie en ontwikkeling te werken.

In De geniale vriendin figureren, naast de twee hoofdpersonen en hun familieleden, veel personen. Vrienden, klasgenoten, hun ouders, andere bewoners van de wijk ... Voorin het boek staat een lijst met namen en de beroepen van de ouders en het is best handig om af en toe even terug te kijken hoe iedereen zich tot elkaar verhoudt.

De geniale vriendin begint met een korte proloog die zich in het nu afspeelt en waaruit blijkt dat Lila is verdwenen. Het verbaast Elena niet, maar ze is wel boos op Lila dat ze verdwenen is. Vermoedelijk om te verklaren hoe het zit, besluit ze om hun beider levensverhaal op te schrijven.  "Al minstens drie decennia vertelt ze me dat ze wil verdwijnen zonder sporen achter te laten, en alleen ik weet precies wat ze daarmee bedoelt."

En dat begint in het tweede deel van het boek over de kinderjaren van Elena en Lila, het is het verhaal van don Achille en eindigt met de moord op don Achille. Het laatste en meest uitgebreide deel gaat over de puberteit en is het verhaal van de schoenen. Een verhaal dat zich over meerdere jaren uitstrekt. Lila en haar broer Rino zijn immers kinderen van de schoenmaker.

Ferrante heeft zich op een bijzonder geloofwaardige manier in de hoofdpersoon Elena verplaatst en beschrijft bijvoorbeeld hoe Elena reageert op de ontwikkeling van haar lichaam. Ze wordt al vrij vlot wat ronder, daar waar dat voor Lila langer duurt. Het maakt Elena onzeker, vooral als ze de schoonheid van Lila ziet als zij vrouwelijker wordt.

Aan het einde van het boek vertelt Elena loopjesweg de leeftijd van haar ouders en die van Lila. Het hele boek krijg je de indruk van oude mensen, die slecht ter been zijn en niet zo soepel van geest zijn. Elena's ouders blijken begin dertig te zijn ... Voor een kind en een puber is dat natuurlijk oud.

Ferrante neemt alle tijd om het verhaal te vertellen. De beschrijvingen zijn uitgebreid, waardoor je je goed kan verplaatsen in de Italiaanse sfeer. Ferrante heeft echt oog voor detail en zorgt dat je begrijpt wat er gebeurt, voor zover de verteller Elena Greco dat zelf doorgrondt uiteraard. Het boek leest prettig en de goede vertaling laat een mooie schrijfstijl zien.  "Mijn verhaal was voor haar op dat moment alleen maar een geheel van nutteloze signalen uit nutteloze werelden. Ze zei zich wel met die werelden bezig te houden, maar pas als ze de gelegenheid had er zelf heen te gaan."

De geniale vriendin smaakt echt naar meer, gelukkig zijn er nog drie delen van de Napolitaanse romans.

De Napolitaanse romans 1 - De geniale vriendin

1  2  3  4  5

Deel 1 van de Napolitaanse romans

Lila en Elena groeien samen op in een volkswijk in het Napels van de jaren vijftig, een tijd waarin het ondenkbaar is dat meisjes hun tijd verspillen met leren. De intelligente Lila moet van school om te gaan werken. Ze probeert aan haar milieu te ontsnappen door jong te trouwen. Haar beste vriendin Elena mag wél verder leren, maar beseft maar al te goed hoeveel slimmer Lila is. En mooier.

De geniale vriendin is de eerste van Ferrantes vier Napolitaanse romans, waarin zij met groot inlevingsvermogen en in een onnavolgbare stijl vertelt over twee vrouwen en hun levenslange vriendschap, die even sterk om liefde als om rivaliteit draait. Ferrante vertelt met het verhaal van Lila en Elena ook het verhaal van een wijk, een stad en een land in een tijd vol veranderingen.