Recensie: For girls only RECENSIE

Recensie: For girls only - Severine Clochard

For girls only! van Severine Clochard is een informatief boek voor meiden tussen de 10 en 13 over diverse thema's die meiden op die leeftijd tegen kunnen komen. In het boek vind je info over de puberteit, je veranderende lichaam, persoonlijkheidsontwikkeling, vriendschappen, liefde en school etc. Het leven van een meisje in die leeftijd is namelijk best ingewikkeld en je weet niet altijd raad met de kleine en grote problemen die je bezighouden. For Girls only! geeft antwoord op alle vragen die je bezighouden.

For girls only! beslaat 7 hoofdstukken die volgens een vast stramien zijn opgebouwd, waarbij zelftestjes worden afgewisseld met advies van een expert en tips van leeftijdsgenoten. In elk hoofdstuk worden oplossingen aangedragen en algemene info gegeven over de onderwerpen. Om meiden aan te spreken zijn er in de intro een aantal getekende figuurtjes die door het hele boek terugkomen (de meisjes van For Girls only) die de lezeressen bijstaan met raad en daad. Het boek ziet er daardoor aantrekkelijk uit en leest gemakkelijk weg. De thema's die behandeld worden hebben aansprekende titels zoals 'je lichaam: je beste vriendin' en 'de planeet 'familie''. De testjes zijn wel wat kort: 5 vragen om te bepalen hoe je zelfbeeld is is wellicht wat risicovol. Een slechte dag levert je daarmee misschien zomaar een laag zelfbeeld op. Anderzijds zal het de doelgroep zeker aanspreken en is het een leuke manier om meiden op een speelse manier te laten kennismaken met verschillende onderwerpen. Ook leuk om met vriendinnen te doen trouwens. Het boek is een van oorsprong Belgische uitgave en dat is soms in het taalgebruik wat verwarrend. Daarnaast is opvallend dat in het hoofdstuk verliefdheid alleen jongens worden behandeld en nergens wordt gesproken over verliefdheid op meisjes. In een boek dat claimt op alles een antwoord te hebben is dat wel wat vreemd en zeker een gemis. Ook masturbatie komt nergens terug, terwijl dat prima zou passen in het hoofdstuk over het lichaam. Wellicht is dit toch een cultuurverschil?

De andere hoofdstukken zijn echter vrij compleet, voor zover mogelijk, en sommige stukjes zijn erg grappig. Er wordt bijvoorbeeld aandacht besteed aan meisjes die nog met poppen spelen. Dat geeft wel een groot contrast overigens met thema's als mishandeling maar dat is juist ook de kracht van For Girls only! Los van de onderwerpen die missen, is het een toegankelijk, mooi vormgegeven vraagbaak voor meisjes in de puberteit. Niet om in een keer uit te lezen, wel om stukjes in op te zoeken van onderwerpen waar je (kind) op dat moment mee zit.

Recensie: For girls only - Severine Clochard

For Girls Only! 0 - Alles wat meisjes willen weten

1  2  3  4  5

Alles wat meisjes willen weten
    Soms is het leven best moeilijk als je een meisje tussen 10 en 13 jaar bent. Je bent nog niet volwassen, maar je voelt je ook geen kind meer. En je weet niet altijd raad met de kleine problemen of grote vragen die je bezighouden. Wil je alles weten over de puberteit, je lichaam dat verandert, je persoonlijkheid die zich ontwikkelt, vriendschap, verliefd zijn, je weg vinden op school en nog veel meer? Je vindt het antwoord op al je vragen in dit boek vol tips, weetjes en goede raad van For Girls Only!