Recensie: Tokyo Street Food RECENSIE

Recensie: Tokyo Street Food - Tom Vandenberghe

Tom Vandenberghe omschrijft zichzelf als culinair avonturier en is samen met foodfotograaf Luk Thys naar Japan getrokken om de streetfood cultuur in Tokyo en omstreken te ontdekken. Dit is niet de eerste keer dat ze zo'n reis ondernemen, Tokyo Streetfood maakt onderdeel uit van een boekenserie waarin Streetfood in verschillende steden en gebieden onder de loep genomen wordt. Zo zijn er bijvoorbeeld ook boeken verschenen over New York, Bankgkok en Hanoi. In al deze boeken komen reizen en eten samen. Dit maakt Tokyo Streetfood dan ook tot een interessant boek voor de culinaire reizigers.

Het handzame formaat maakt dat je het boek gemakkelijk in je koffer stopt en als naslagwerk in Japan kan gebruiken. Want ook al heet het boek Tokyo Streetfood, Tom Vandenberghe en fotograaf Luk Thys reizen door heel Japan opzoek naar de streetfood cultuur. Japan is vandaag de dag vooral bekend als het land van de sushi, maar van oorsprong heeft het een rijke streetfood cultuur. Ogenschijnlijk minder aanwezig in het straatbeeld, maar als je de juiste plekken weet te vinden dan eet je heerlijk authentiek Japans eten. Tom Vandenberghe neemt je mee naar deze plekken en zijn verschillende reisbestemmingen vormen dan ook de hoofdstukindeling van het boek. Als leek val je middenin de Japanse woorden, ze zijn schuingedrukt maar niet altijd volgt er een duidelijk uitleg wat het woord of concept precies betekent. Dit maakt dat Tokyo Streetfood niet zo makkelijk leesbaar is voor mensen die niet bekend zijn met de Japanse streetfood cultuur. Maar de andere kant van dit verhaal maakt dat het uiterst geschikt is voor mensen die zich echt in deze eetcultuur willen storten. Want ze gaan ver, letterlijk en figuurlijk.

Als je opzoek bent naar sushi recepten dan zit je met dit boek verkeerd. Uiteraard wordt sushi behandeld maar een daadwerkelijk recept is niet te vinden. Als lezer wordt je overladen met recepten van kleine hapjes met intrigerende smaken. Een bezoekje aan de toko is noodzakelijk als je hieruit wilt koken maar de recepten zijn allen zeer simpel van aard. De ingrediëntenlijst is vaak niet langer dan een handjevol producten en ook de bereidingswijze is makkelijk te volgen. Dit maakt het boek tegelijkertijd dus juist ook weer heel toegankelijk voor mensen die niet bekend zijn met de Japanse streetfood cultuur, omdat de gerechten niet heel moeilijk zijn. Het is jammer dat er niet een soort lijstje is met veelgebruikte ingrediënten, dan kan je beter inschatten of je producten vaker zal gaan gebruiken.

Het boek staat vol met mooie foto's van gerechten, ingrediënten en natuurlijk de plekken waarop het allemaal gebeurd. Ook als je in eerste instantie weinig hebt met Japans eten, kan het niet anders dan dat de foto's je hongerig maken. Ik zwichtte voor de gebakken kipsaté, ook wel bekend als yakitori en gehakt balletjes in zoete saus. Yakitori had ik nog nooit gegeten, ik wist niet eens dat het eigenlijk kipsaté was. Maar toen ik de bereiding zag werd het al snel duidelijk dat het heel iets anders is dat wij onder kipsaté in Nederland verstaan. De marinade, die je verder moest verwerken als saus zat bomvol met smaak en dat met maar 4 ingrediënten. Ik geef misschien vanaf nu wel de voorkeur aan de Japanse kipsaté, ook omdat het zoveel sneller te maken is.

Tokyo Streetfood

De gehaktballetjes in zoete saus zijn volgens Tom Vandenberghe zeer geliefd bij kinderen en ik snap helemaal waarom. Ook hier verbaasde ik mij weer over de eenvoud van het recept. De gehaktballetjes verschilden weinig met hoe ik die op de 'Hollandse' manier zou maken, behalve dat er hier gember in moest en panko, de Japanse paneermeel. De zoete saus bestond uit maar 5 ingrediënten en daarnaast stond het ook nog eens binnen een kwartiertje op tafel.

Tokyo Streetfood

Tokyo Streetfood heeft daarmee een prominent plekje in mijn boekenkast ingenomen. Tom Vandenberghe neemt je echt mee in de authentieke Japanse streetfood cultuur. De recepten zijn simpel en overzichtelijk en de smaken knallen in je mond. Met iets meer uitleg van bepaalde termen en een korte voorraadlijst had het nog beter geweest, maar ondanks dat is het boek een favoriet geworden!

Recensie: Tokyo Street Food - Tom Vandenberghe

Streetfood - Tokyo Street Food

1  2  3  4  5

Culinair avonturier Tom Vandenberghe en foodfotograaf Luk Thys trekken naar Japan voor een nieuw kook- en reisverhaal! Met hun oog voor authenticiteit en neus voor smaakvolle gerechten struinen ze door bruisende steden als Tokyo, Fukuoka en Osaka, op zoek naar culinaire ontdekkingen.Bijgestaan door Miho en Tomoko, dames die het Japans koken in hun genen hebben, delen Tom en Luk hun opvallendste ervaringen, de beste adresjes en de lekkerste Japanse gerechten. Laat je onderdompelen in de inspirerende Japanse cultuur en gastronomie.