Recensie: En toen Sheherazade, en toen? RECENSIE

Recensie: En toen Sheherazade, en toen? - Imme Dros en Annemarie van Haeringen

Het nieuwe boek van Imme Dros En toen Sheherazade, en toen? met tekeningen van Annemarie van Haeringen, is eigenlijk een vertaling van en een greep uit de verhalen van Duizend-en-één-nacht. Het is een feestelijke editie fel in paars en blauw, luxe uitgegeven in halflinnen band met kleur op snee en voorzien van leeslint.

Heel lang geleden en ver hier vandaan leefde de jonge vorst Sjahriar, die ontdekte dat hij door zijn vrouw werd bedrogen. Gek van verdriet liet hij haar doden om vervolgens elke nacht een nieuwe bruid te nemen die hij 's ochtends liet onthoofden door zijn vizier. Eenmaal dood, kunnen ze hem ook niet bedriegen.

Tot Sheherazade, de dochter van de vizier, haar vader vraagt of zij de volgende bruid mag zijn. In de eerste nacht vertelt Sheherazade de vorst een verhaal dat in de ochtend nog niet uit is. Sjahriar laat haar een dag langer leven om 's nachts de afloop te kunnen horen. Maar het verhaal gaat over in een ander verhaal, waarvan het einde de ochtend niet zal halen. De bedrogen machthebber heeft geen verweer tegen het onvoltooide, en de nachten rijgen zich aaneen...

Imme Dros is een bekende schrijfster, met heel wat prijzen op haar naam. Ze is begonnen met jeugdboeken, vol van fantasie en vooral over dieren. Twee thema's die ook tekenaar en illustratrice Annemarie van Haeringen heel na aan het hart liggen.  Ook Annemarie heeft heel wat prijzen gewonnen met haar werk. Imme Dros is ook een kei in het navertellen van legenden en mythen en Imme heeft met groot succes de Griekse klassieken bewerkt. Ze vertaalde en herschreef mythen, sagen en het werk van Homeros , de 'Ilias' en 'Odyssee', vooral voor kinderen en jongeren. Ze zette veel van de boeken om in toneelstukken en ze schreef zelfs het libretto voor de jongerenopera 'Achilleus'. Een vertaling en hervertelling van een selectie uit de sprookjes van Duizend-en-één-nacht ligt dus helemaal in haar straatje.

Of Imme Dros En toen Sheherazade, en toen? voor alle leeftijden is, vind ik een twijfelgeval. Het sprookjesboek is niet echt voor hele jonge kinderen vind ik, meer voor jongeren. De verhalen van Duizend-en-één-nacht zijn in oorsprong ook nooit bedoeld als sprookjes voor kinderen, maar als verhalen voor volwassenen. Het verhaal begint al met een overspelige koningin die onthoofd wordt, De tekeningen van Annemarie van Haeringen sluiten daar ook bij aan. De tekening op bladzijde 10 van de koningin die het met de slaaf doet is ietwat expliciet voor hele jonge kinderen. Maar ach, het is maar een klein tekeningetje in een groot afleidend geheel, dus het valt niet echt op.

Imme Dros heeft een hele gevarieerde schrijfstijl. Waar veel schrijvers een bepaald woordgebruik hebben, mixt Imme Dros alles door elkaar, op een hele knappe bijna natuurlijke manier. De ene keer schrijft ze een dialoog in spreektaal, om even later een situatie op een wat bloemrijkere manier te beschrijven en wat meer hoogdravendere woorden te gebruiken. Dit is gek genoeg helemaal niet vervelend, het is juist apart en het klopt ook nog eens. De afwisseling is leuk.

De illustraties van Annemarie van Haeringen, die rijkelijk aanwezig zijn, zijn net zo afwisselend van stijl als de schrijftaal van Imme Dros. Een perfecte combinatie dus. De ene keer werkt ze met scherpe lijnen, de andere keer maakt ze prachtige illustraties met veel kleur buiten de contouren van de afbeelding. De figuren zijn wat simplistisch, maar verwerkt in een aquarel omgeving, maken ze juist de afbeelding tot een mooi en interessant geheel.

Wat ik wel jammer vind van En toen Sheherazade, en toen? is dat de selectie van verhalen heel veelbelovend begint met de wat minder bekende verhalen van Duizend-en-één-nacht, maar halverwege dan toch weer aankomt met de verhalen van Sinbad de Zeeman, die altijd al worden gekozen door navertellers van de sprookjes. Dat deelt het boek bijna in twee delen: de dierenverhalen en de reizen van Sinbad. Ik had het origineler gevonden als Imme Dros de lijn had doorgetrokken en juist eens allemaal wat onbekendere verhalen uit de sprookjes had gekozen om na te vertellen op haar geheel eigen wijze. Ze beschrijft de situaties niet tot in de details, maar laat juist genoeg over voor de lezers om hun eigen fantasie aan het werk te zetten.

Al met al is het een mooi boek qua uitvoering en uiterlijk, maar de verhaalkeuze vind ik persoonlijk beperkt. Wel een leuk cadeau voor de feestdagen.

Recensie: En toen Sheherazade, en toen? - Imme Dros en Annemarie van Haeringen

En toen, Sheherazade? En toen?

1  2  3  4  5

De machtige heerser Sjahriar (Perzisch voor koning) wil na de ontdekking dat zijn vrouw hem ontrouw is geweest iedere nacht een ongerepte bruid die de volgende ochtend meteen moet worden gedood. Geen vrouw zal hem ooit nog bedriegen. De dochter van zijn vizier, de fantasierijke en inventieve Sheherazade wil een einde maken aan de slachting van jonge meisjes en kiest ervoor zelf als bruid naar Sjahriar te gaan.
    In de eerste nacht begint Sheherazade een verhaal dat in de ochtend nog niet uit is. De koning laat haar die dag leven om in de volgende nacht de afloop te horen. Maar het verhaal gaat over in een ander verhaal waarvan het einde ’s morgens nog niet bereikt is. De bedrogen machthebber heeft geen verweer tegen de betovering van het onvoltooide: hij moet en zal telkens het einde weten. Zo rijgen de nachten zich aan elkaar. En door de verhalen verandert Sjahriar. Hij krijgt wroeging over de dode bruiden, erkent schuld en trouwt tot opluchting van het hele volk met Sheherazade.