Recensie: Nooit meer thuis RECENSIE

Recensie: Nooit meer thuis - Martine Letterie

Lily moet samen met haar ouders en haar zus noodgedwongen Indië, hun thuis, verlaten om met de MS Oranje naar Nederland te gaan. Indië heet nu namelijk Indonesië en als Indische Nederlanders zijn ze daar niet meer welkom. Aan boord van het schip sluit Lily al snel vriendschap met de jongen Bennie. Af en toe ziet Lily een mysterieuze man voor zich die haar iets lijkt te willen vertellen. Ze weet echter niet wie hij is en wat zijn boodschap is. Een ding weet ze wel zeker: ze gaat nooit meer terug naar Indië en komt dus nooit meer thuis.

Nooit meer thuis vertelt een stukje geschiedenis van de Indische Nederlanders. Er wordt bijvoorbeeld kort verteld hoe deze mensen leefden tijdens de bezetting door de Japanners. Ook zie je hoe ze plotseling hun vertrouwde land moesten verlaten en naar Nederland moesten gaan en hoe ze hun nieuwe thuis, Nederland, ervaren. Het is zeer interessant om in dit boek te kunnen lezen wat deze Indische Nederlanders mee moesten maken.

Voor het schrijven van Nooit meer thuis heeft Martine Letterie veel onderzoek gedaan over de geschiedenis van de Indische Nederlanders. Haar kennis die ze hiermee heeft opgedaan heeft ze goed verwerkt in het boek. Het duidelijkste voorbeeld hiervan dat ook gedurende het hele boek terugkomt, is het gebruik van Indische begrippen. Ook is ze erin geslaagd om heel beeldend te schrijven. De lezer wordt als het ware in het verhaal getrokken. Het voelt alsof je als lezer zelf een stukje terug in de tijd gaat naar de periode na de Tweede Wereldoorlog. De spanning wordt ook goed opgebouwd. De aandacht van de lezer wordt hierdoor goed vastgehouden en wordt gedurende het boek niet losgelaten.

Uit het taalgebruik komt ook duidelijk naar voren dat de doelgroep van Nooit meer thuis de jongere lezers is. Er worden weinig moeilijke woorden gebruikt en de zinnen zijn kort. Het verhaal leest hierdoor dus ook erg vlot. Zoals er eerder is genoemd, worden er af en toe wel moeilijke Indische begrippen gebruikt, maar onderaan de bladzijde waarin dat woord wordt gebruikt, wordt de betekenis van het woord gegeven, waardoor je het verhaal toch goed kunt volgen.

Al met al laat Nooit meer thuis je op een hele toegankelijke manier kennismaken met de Indisch-Nederlandse geschiedenis. Zo zie je maar weer dat geschiedenis niet saai hoeft te zijn. Het verhaal leest vlot en is heel beeldend geschreven. Met dit boek brengt Martine Letterie een stukje geschiedenis van de Indische Nederlanders weer tot leven.

Nooit meer thuis

1  2  3  4  5

Gevoelige jeugdroman over afscheid nemen van je moederland.

Lily houdt met beide handen de reling vast. Haar handen zijn glad van het zweet, maar ze laat niet los. Alles wat ze ziet, wil ze opslaan in haar geheugen. Het zijn misschien wel de laatste beelden van haar moederland.

Lily en haar familie vertrekken noodgedwongen uit Indië, dat voortaan Indonesië heet. Ze zijn niet meer welkom in het land waar Lily is opgegroeid. In Nederland is het koud – en heel anders dan alles wat Lily vertrouwd is. Zal ze zich hier ooit thuis gaan voelen? En wie is de man die ze soms voor zich ziet? Het lijkt alsof hij een boodschap voor haar heeft. Wat wil hij haar vertellen? Op een dag herkent ze hem op een foto…

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser

• Valentijn Kraai en meneer Dood – Jenny Spangler