Recensie: Schone Slaapsters RECENSIE

Recensie: Schone Slaapsters - Stephen King en Owen King

“Zie je dat? Voor jou is niets afgesloten. Er zijn deuren naar een gezonder, gelukkiger leven.’ De ironie lag er net zo dik bovenop als de metafoor. Clint was in een andere wereld. Jared was in een andere wereld. Voor zover Lila wist kon een van hen wel dood zijn – of allebei.” – p. 478

In Schone Slaapsters bundelen vader en zoon hun krachten om samen een boek te schrijven. De verwachtingen voor dit boek liggen daardoor natuurlijk wel erg hoog bij de fans. Een nieuw boek van de meesterschrijver en dan ook nog is geschreven samen met Owen King: dat kan niet anders dan goed worden. Toch?

De hele wereld is in de ban van een nieuw virus, waardoor vrouwen in slaap vallen en niet meer wakker worden. Toch treft het virus niet iedereen. Er is één vrouw in de vrouwengevangenis (in het stadje Dooling) die gewoon kan slapen en de volgende ochtend weer wakker wordt. Hoe kan dit? Is er iets raars met haar aan de hand? Is zij het kwaad dat dit virus verspreidt? Ondertussen worden de in slaap gevallen vrouwen weer wakker, maar niet in onze wereld. Zij ontwaken in een totaal andere wereld, een wereld die zij nog niet kennen!

Ik val maar meteen met de deur in huis: Schone Slaapsters is echt een heel erg dik boek. Het telt maar liefst 830 pagina’s. Laat je hier alsjeblieft niet door ontmoedigen, want het is een prachtig verhaal. De schrijfstijl is erg fijn en vertrouwd, waardoor het boek erg vlot leest en voor je het weet heb je hem alweer uit. Daarnaast schrijft Stephen King natuurlijk weer erg beeldend en zie je alle scènes gewoon heel levendig voor je! Het is net alsof je naar een film zit te kijken.

Schone Slaapsters van Stephen King en Owen King is zo een boek waar je even in moet komen. Het verhaal begint namelijk met een introductie van allemaal verschillende personages en dat zijn er nogal wat. Gelukkig staat er helemaal aan het begin ook een lijst met personages, zodat je altijd even kan kijken wie het ook alweer is. Anders raak je de weg misschien wel kwijt!

Je volgt dus een aantal verschillende verhaallijnen in Schone Slaapsters. Maar al deze verhaallijnen worden op een indrukwekkende manier met elkaar verweven! Stephen King en Owen King weten het verhaal erg mysterieus te maken. Je blijft jezelf afvragen hoe alles nou precies in elkaar zit. Het is gewoon prachtig en goed opgebouwd. Daarnaast laten ze ook heel duidelijk emoties in het verhaal naar voren komen, waardoor het verhaal erg realistisch overkomt!

Eigenlijk lees je in Schone Slaapsters over twee verschillende werelden (dit is een erge interessante manier om een boek te schrijven). Een wereld waarin er geen vrouwen zijn en een wereld waarin er geen mannen zijn. Dit klinkt sommige misschien wel als muziek in de oren! Geen vrouw die aan je hoofd zeurt en geen man die zijn sokken weer laat slingeren. Maar moet het echt als een zegen gezien worden? Of is het eerder een vloek? Met andere woorden: kunnen mannen en vrouwen wel zonder elkaar? Of hebben ze elkaar gewoon nodig?

Ondanks al deze positiviteit ontbrak er toch iets in Schone Slaapsters. Het was gewoon niet echt ‘op het puntje van je stoel’ spannend. Het is hier en daar namelijk een beetje langdradig. Hierdoor worden de spannende scènes een beetje afgezwakt. Qua spanning had ik dus iets meer van Stephen King verwacht.

Maar dat kleine minpuntje zien we natuurlijk wel door de vingers. Stephen King en Owen King hebben een prachtig, mysterieus verhaal neergezet en ik heb genoten van Schone Slaapsters. Het is een echte aanrader voor de fans van mysterie-boeken!

Recensie: Schone Slaapsters - Stephen King en Owen King

Schone slaapsters

1  2  3  4  5

Over de hele wereld gebeurt er iets vreemds als vrouwen in slaap vallen; ze worden langzaam omhuld met een coconachtig weefsel - en ze worden niet meer wakker. Maar als het weefsel dat hun lichaam omhult wordt aangeraakt of aangetast, worden de vrouwen agressief en enorm gewelddadig.
    In het Amerikaanse stadje Dooling verspreidt het virus zich vanuit de vrouwengevangenis en gaat het over op alle gevangenen, met uitzondering van één. Er doen al snel verhalen de ronde over deze Evie: is ze een medische rariteit of het kwaad dat het virus veroorzaakt? De achtergebleven mannen in het stadje, overgelaten aan hun primaire instincten, raken slaags met elkaar terwijl de sheriff van Dooling, Lila Norcross, vecht om wakker te blijven.

Ondertussen ontwaken de vrouwen die in slaap zijn gevallen in een compleet nieuwe wereld...