Recensie: De klas RECENSIE

Recensie: De klas -  François Bégeaudeau

In 2008 verbaasde ‘Entre Les murs’ de filmwereld door in Cannes met de Gouden Palm te gaan lopen. De film over het leven van alledag in een concentratieschool in de Parijs banlieues werd de hemel in geprezen. Prompt werd hij ook verplichte kost in zowat de hele onderwijswereld. De prent was gebaseerd op het gelijknamige derde boek van François Bégeaudeau, die zelf ook de hoofdrol voor zijn rekening nam. Het boek kaapte in 2006 ook verschillende literaire prijzen weg in Frankrijk.

Meer dan tien jaar later ligt de Nederlandse vertaling De klas in de rekken. Een beetje verwonderlijk dat het zo lang heeft geduurd, maar toch ook weer niet, want het boek laat zich niet zo makkelijk vertalen door de typische jongerentaal, doorspekt met een smeltkroes van subcultuurtaaltjes. Jammer genoeg is het er ook aan te zien. De vertaling loopt dikwijls mank en zorgt ervoor dat het geheel warrig en chaotisch overkomt. Het boek bulkt ook van de inhoudelijke clichés over het lerarenberoep, waardoor het misschien herkenbaar, maar toch eerder bevestigend saai overkomt.

Protagonist François is een jonge leraar die terechtkomt in een school vol probleemleerlingen van allochtone origine. Hij moet ze Frans aanleren en dat loopt door de heterogene achtergrond niet van een leien dakje. DE leerlingen zijn niet geïnteresseerd in de juiste vervoeging van werkwoorden of het gebruik van bepaalde voornaamwoorden. Bégeaudeau wisselt voortdurend scènes in de klas af met scènes in de lerarenkamer. Ook daar zien we de bevestiging van de clichés: uitgebluste leraren die eerder bezig zijn met de koffiemachine die stuk is dan met de zorg voor de leerlingen en de lessen. De karakterbeschrijving is minimaal en vaak karikaturaal. De leerlingen worden enkel beschreven aan de hand van opschriften op hun kledij en worden nauwelijks uitgediept. De aanpak van de leraren kan je allesbehalve pedagogisch noemen en De klas valt van de ene herhaling in de andere. De dialogen zijn weinig flitsend en monden steevast uit in conflicten tussen leerlingen en/ of leraren. Het is dan ook moeilijk verklaringen te vinden waarom dit boek zo’n succes kende in Frankrijk. Misschien is de onderwijswereld de jongste tien jaar zo geëvolueerd dat De klas nu echt gedateerd is. In elk geval was de film stukken beter dan het boek, en daarmee is dat cliché ook eens doorbroken.

Recensie: De klas -  François Bégeaudeau​

De klas

1  2  3  4  5

'De klas' blijft zo dicht mogelijk bij het echte leven van een vijfde klas van het middelbaar onderwijs in een Parijse banlieue. Een jonge leraar literatuur probeert aan een groep studenten van diverse komaf een Frans aan te leren dat heel ver van hun eigen taaltje staat. Bégaudeau inspireert zich op het dagelijkse tragikomische in het leven van een leraar en zijn klas. Hij laat de ruigheid van een levende taal weerklinken, waarvan de klas de meest getrouwe echokamer is.