Recensie: Groot handboek vegetarisch koken RECENSIE

Recensie: Groot handboek vegetarisch koken - Claudia Bruchmann en Cornelia Kleager

De naam van het boek Groot handboek vegetarisch koken zegt al dat het om een kookboek gaat. In het boek staan zo ongeveer tweehonderd vegetarische recepten. Daarnaast is er nog een hoofdstuk met keukentechnieken en een seizoenskalender in het boek van Claudia Bruchmann en Cornelia Kleager te vinden.

Het boek Groot handboek vegetarisch koken van Claudia Bruchmann en Cornelia Kleager is opgedeeld in vier hoofdstukken die weer ingedeeld zijn in subhoofdstukken. Het allereerste hoofdstuk beschrijft verschillende technieken waaronder het bereiden van asperges, aardappelpuree en het blancheren van tomaten. Als je tomaten blancheert haal je het velletje van de tomaat af. In één van de recepten die ik uitgeprobeerd heb moest ik dit toepassen. Omdat ik dit nog nooit eerder had gedaan was de stap voor stap uitleg bij technieken erg handig. De foto's hierbij zijn ook zeker een uitkomst en maken de handeling duidelijker. De andere hoofdstukken zijn recepten. die opgedeeld zij in zes subhoofdstukken, extra's en opzoeken. De extra's zijn verspreid over het hele boek en niet geclusterd zoals bij de recepten.

De cover van het boek van Bruchmann en Kleager is kleurrijk en er staan veel groenten op waardoor het de inhoud goed weergeeft. De recepten worden bijna allemaal vergezeld door een prachtige foto. De ene keer is de foto paginagroot en de andere keer in een ander formaat. Hierin had wel meer eenheid gecreëerd kunnen worden. Bij sommige recepten staan een aantal foto's om de techniek die gebruikt wordt in de tekst verder uit te leggen. Dit is erg fijn en maakt de handeling duidelijker.

Toen ik het boek bekeken had heb ik twee recepten uitgekozen die ik graag uit wilde proberen. Mijn eerste recept was die voor snijbiet-koolrabilasagne. Ik ging hier gelijk al de mist in omdat het niet het juiste seizoen is voor koolrabi's. (De seizoenskalender staat er natuurlijk niet voor niks in). Daarnaast was ik met de boodschappen de snijbiet vergeten. En dit waren nog wel de hoofdingrediënten voor de lasagne! Ik heb de koolrabi vervangen door pastinaak en had gelukkig nog spinazie in huis. Het recept was verder duidelijk te volgen. Het enige minpuntje was dat bij stap 5 stond: blancheer de tomaten en er verder geen verwijzing stond naar de bladzijde van de technieken waar ik het kon vinden. De lasagne was gelukkig wel een groot succes en ik zal het dan ook zeker nog een keer maken.

Groot handboek vegetarisch kokenAls tweede heb ik groentestrudel met kruidenyoghurt gemaakt. Aangezien mijn moeder mee at en ze glutenvrij eet heb ik een glutenvrije versie van het strudeldeeg gebruikt in plaats van het strudeldeeg in het recept. De verschillende groenten moesten alleen wel in verschillende vormen gesneden worden waardoor het verwarrend werd en ik elke keer weer terug moest naar het kookboek om te kijken hoe ik het moest snijden. Echter was het eindresultaat weer erg lekker!

Groot handboek vegetarisch koken

Het kookboek Groot handboek vegetarisch koken van Claudia Bruchmann en Cornelia Kleager is zeker een aanrader. Het is overzichtelijk, duidelijk en de recepten zijn erg lekker! En die paar minpuntjes zijn makkelijk over het hoofd te zien.

Groot handboek vegetarisch koken

1  2  3  4  5

Alle bereidingstechnieken en recepten stap voor stap.
    Gefrituurde kerriebloemkool, misosoep, fettucine met truffels, groentepaella, tomatenpastei, auberginerolletjes met rijstvulling, gegratineerde pannenkoeken met asperges en kaassaus...

In dit boek vindt u recepten voor salades, soepen, groentegerechten, hartige taarten, terrines, gerechten met aardappelen, rijst, deegwaren en granen. Iedere vegetariër kan hierin meer dan voldoende inspiratie vinden om gevarieerd en gezond te eten.

Ook is er een hoofdstuk gewijd aan keukentechnieken, zoals granen bereiden, groentebouillon koken, peulvruchten bereiden, spruitgroenten kweken... Tussendoor krijgt u nog extra informatie over dip- en slasauzen, noten en zaden, plantaardige vetten en leest u hoe u zelf deeg voor pizza of quiche en groente- en vruchtensappen kunt maken.