Recensie: Het rimpeleffect RECENSIE

Recensie: Het rimpeleffect - Claudia Schoemacher

Het rimpeleffect gaat over Julia, journalist, die getrouwd is met Hugo Smith, een gerenommeerd advocaat. Ze wonen met hun dochtertje Audrey in een miljoenenvilla en leiden een welgesteld leven, lijkt het. Dit blijkt echter een wassen neus, want hun huwelijk brokkelt langzaam af. Hugo heeft de ene affaire na de andere en als hij ook nog eens failliet wordt verklaard, stort Julia in. Ze is intens moe en glijdt langzaam maar zeker weg in een depressie, die uiteindelijk leidt tot een zelfmoordpoging. Terwijl ze in coma ligt, wordt Julia teruggevoerd naar 1997, het jaar waarin ze het gelukkigst was. Ze realiseert zich dat ze niet voor niets wordt meegezogen naar dit jaartal en dat ze hieruit lering moet trekken, zodat ze weer terug in het heden sterker en zelfstandig haar eigen keuzes kan maken.

Het rimpeleffect is verdeeld in drie delen en speelt zich af in zowel 2015 als in 1997. De situaties beleef je vanuit de hoofdpersonen Julia en haar man Hugo. Het eerste deel begint met een gemiddelde avond uit het gezinsleven van Julia, waar ze haar dochter Audrey naar bed brengt. Die is helemaal klaar voor het complete slaapritueel, inclusief voorlezen en kietelspelletjes. Julia niet, ze wil zelf slapen, baalt van zichzelf en haar huwelijk. Hugo is druk, financieel staan ze er niet goed voor, ze wordt steeds zwaarder en lijnpogingen mislukken. Kortom, het leven valt haar zwaar, maar dat laat ze aan de buitenwereld niet zien. Voor de buitenwereld zijn ze een gelukkig gezin, dat alles voor de wind gaat. Tot Julia ontdekt dat haar man een notoire vreemdganger is. En dat doet Hugo goed, moet je hem nageven. Claudia Schoemacher heeft zijn vreemdgaan op zo’n doeltreffende manier beschreven, dat je in het eerste deel van het boek oprecht een hekel krijgt aan Hugo. Al die leugens die hij verkoopt, al die affaires met andere vrouwen, als lezer onderga je het bijna frustrerend. Ook omdat je Julia gaandeweg het boek voelt afglijden, ze is uiteindelijk zichzelf kwijt en belandt in een depressie.

De depressie heeft Julia uiteindelijk zo in haar greep dat het leidt tot een zelfmoordpoging. Ze raakt in coma en hierin wordt ze in gedachten teruggevoerd naar het jaar 1997. In dit jaar was ze trots, tevreden, vrij en intens gelukkig. Het jaartal 1997 komt helemaal aan het begin van het boek al naar voren. Julia is bezig met een artikel over de ‘vette jaren negentig’ en hiervoor heeft ze informatie verzameld. “Het sociaal en Cultureel Planbureau constateerde dat de meeste Nederlanders zich in 1997 welvarend, trots en tevreden voelden. Dit gevoel van algemeen welbehagen werd in Nederland veroorzaakt door de toenmalige sociaal-economische situatie, die zeer gunstig was…” Voor Julia steken deze onbezorgde jaren negentig schril af tegen haar huidige situatie. En in het begin van het boek vraagt ze zichzelf al af: “Als je had geweten wat je nu weet, had je dan dezelfde keuzes gemaakt? Was je dan met Hugo getrouwd?” Door deze twijfel die in het begin van het verhaal al kenbaar wordt gemaakt, is aan het einde de cirkel rond. Het wordt niet expliciet genoemd, maar Julia heeft al die tijd het antwoord wel geweten. De lezer blijft achter met het ongenoegen waarom Julia er niets aan heeft gedaan. Waarom cijferde ze zichzelf weg? Waarom koos ze niet voor zichzelf?

Als Julia uit haar coma komt, heeft ze lering getrokken uit haar ‘ervaringen’ uit 1997. Ze kiest eindelijk voor zichzelf, ze maakt haar eigen keuzes en ze gaat tevreden zijn met zichzelf en wie ze is. Het einde van dit boek laat dit heel mooi zien. Als lezer fluister je Julia dan toe: ‘Goed zo, goed gedaan!”

Het rimpeleffect is een prachtig boek om te lezen. Het sterke verhaal voert je mee in vele emoties. Het ongelukkig zijn, de depressie en de zelfmoordpoging worden intens en rauw verwoord, waarbij het gevoel van Julia bij de lezers naar binnen wordt geduwd. Abrupt, pijnlijk en het laat je niet meer los. Je hebt heel erg met Julia te doen en je wil haar helpen.

Claudia Schoemacher, getrouwd met Robert Schoemacher, wil met Het rimpeleffect het taboe op depressie en zelfmoord doorbreken. Hopelijk lukt dit haar, het verhaal laat in ieder geval een diepe indruk achter.

Het rimpeleffect

1  2  3  4  5

'Het rimpeleffect' van Claudia Schoemacher is een roman over Julia Smith.
    Julia is journalist en getrouwd met de vermaarde advocaat Hugo Smith. Ze wonen met hun dochtertje in een miljoenenvilla en leiden een, voor de buitenwereld, glamoureus leven. Maar achter die façade gaat een afbrokkelend huwelijk schuil. Hugo heeft de ene affaire na de andere en wanneer hij tot overmaat van ramp failliet wordt verklaard, stort Julia in. Ze is intens moe en glijdt langzaam maar zeker weg in een depressie die leidt tot een zelfmoordpoging. Terwijl ze in coma ligt, wordt Julia teruggevoerd naar 1997, het jaar waarin ze het gelukkigst was. Ze realiseert zich dat ze dit keer lering moet trekken uit het verleden zodat ze, eenmaal terug in haar werkelijke leven, sterker en zelfstandig haar keuzes kan maken.

Claudia Schoemacher wil met 'Het rimpeleffect'het taboe op depressie en zelfmoord verder doorbreken. Eerder schreef zij het autobiografische 'Kind van de onderwereld' en de roman 'Kamer 303'.