Recensie: Wat honden ons leren RECENSIE

Recensie: Wat honden ons leren - Cesar Millan

In Wat honden ons leren vertelt de beroemde hondengedragsspecialist Cesar Millan letterlijk wat mensen van honden kunnen leren. Niet alleen is de hond onze beste vriend, maar ook 'de beste leermeester'. Aan de hand van bijzondere verhalen van de honden in Cesars leven, brengt hij die wijsheden aan de man in zijn acht hoofdstukken tellende boek.

Dit boek is zeker eens wat anders dan de fans van Cesar gewend zijn. Voordat hij Wat honden ons leren schreef, bracht hij andere boeken uit waarin hij vertelde hoe wij honden bepaalde dingen kunnen leren. Ditmaal gooit de hondengedragsspecialist het echter over een andere boeg: hij vertelt wat wíj van honden kunnen leren. Hoewel de mens zich als superieur ziet ten opzichte van andere dieren, zijn er volgens Cesar dingen die de mens van de viervoeters kunnen leren; 8 levenslessen om precies te zijn. In Wat honden ons leren, licht Cesar deze lessen toe.

Een boek dat alleen maar gaat over de lessen die een hond je bijbrengt, klinkt gortdroog en zelfs saai, met name wanneer bekend wordt dat het boek wel 240 pagina's telt. Echter weet Cesar er wel wat jeu aan te geven door de levenslessen te onderbouwen met anekdotes. De persoonlijke verhalen van Cesar en zijn honden maakt het boek wat vlotter en makkelijker om te lezen. De lessen van de honden dienen eigenlijk als de rode draad, maar het zijn met name Cesars verhalen die boeien. Het wordt hierdoor persoonlijk.

Hoewel ik als groot hondenliefhebber in eerste instantie sceptisch was over een héél boek over hondenwijsheden, leest het verhaal makkelijker weg dan verwacht. Cesar schrijft niet belerend of met wijzend vingertje. Hij weet juist je ogen te openen. Hoewel het boek vlotter weg leest dan verwacht, is het op sommige momenten best langdradig. Een héél hoofdstuk over een levensles is soms best veel. De essentie had ook overgebracht kunnen worden als het boek minder dik was geweest.

De lessen in het boek zijn voor hondenliefhebbers niet zozeer dingen die totaal onverwachts komen, maar het zijn wel dingen waar we niet bij stilstaan. Cesar gelooft dat honden van nature liefdevolle en trouwe beesten zijn en dat de mens wel wat meer een voorbeeld aan de hond mag nemen. Nogmaals: dit doet Cesar zonder wijzend vingertje. Sterker nog, de schrijver noemt zelfs voorbeelden van situaties uit zijn verleden die hij anders had kunnen aanpakken. Ook brengt hij de lessen in de praktijk, bijvoorbeeld door hoe hij bepaalde situaties met zijn eigen kinderen aanpakt.

Hoewel Cesar het in Wat honden ons leren veel over zijn eigen levensloop heeft, zal het geen verrassing zijn dat dit boek alsnog geen aanrader is voor mensen die niets met honden hebben. Wel een hondenliefhebber? Dan is dit boek zeker eentje die je eens open zou kunnen slaan wanneer je wat meer een voorbeeld wilt nemen aan het trouwe en respectvolle karakter van de hond. Cesar maakt de lezer duidelijk wat de levenslessen van honden zijn en vooral ook waarom we die eens op zouden moeten volgen.

Wat honden ons leren

1  2  3  4  5

In dit hartverwarmende en inspirerende boek onthult de gevierde hondengedragsspecialist Cesar Millan waarom de beste vriend van de mens in veel opzichten ook onze beste leraar is. Cesar vertelt in acht bijzondere verhalen welke lessen hij gaandeweg van zijn honden heeft geleerd. Van Paloma, de plattelandshond die hem op de boerderij van zijn grootvader in Mexico de betekenis van respect leerde, tot zijn rechterhand en kameraad Daddy, de lieve pitbull die de belichaming van wijsheid was. De honden in Cesars leven gaven hem lessen in authenticiteit, vergiffenis en acceptatie. Zij hielpen hem zijn angsten te overwinnen en te werken aan een liefdevol en evenwichtig leven. De ontroerende verhalen, afgewisseld met de ervaringen van tientallen cliënten inspireren je om met de lessen die je van honden kunt leren je leven te verrijken.