Recensie: Kippenvel Junior RECENSIE

Recensie: Kippenvel Junior - R.L. Stine

Al sinds de jaren '90 zijn de griezelverhalen van de Amerikaanse jeugdschrijver R.L. Stine een begrip in kinderboekenland. Zijn reeks Goosebumps werd naar het Nederlands vertaald als Kippenvel. Oorspronkelijk waren ze bedoeld voor de leeftijdscategorie 10 tot 13 jaar, maar er verscheen ook een Kippenvel Junior reeks voor iedereen van 8 jaar en ouder. Hiervan zijn drie verhalen opgenomen in de recent verschenen Kippenvel Junior Omnibus.

Het eerste verhaal is De gootsteengriezel waarin Katrina een sponsachtig monster in het gootsteenkastje vindt en het ongeluk haar lijkt te achtervolgen. Ze moet zich van het wezentje ontdoen. Een oplossing vinden, is echter niet zo gemakkelijk. Het volgende verhaal heet Kijk niet in de spiegel en gaat over Max die verdwijnt wanneer het licht van een spiegel op zolder aangeknipt wordt. Eerst lijkt het leuk, al snel krijgt hij echter het gevoel dat er iets niet helemaal klopt. In Het Kloddermonster gebeuren er vreemde dingen wanneer Robin een typmachine in handen krijgt en een griezelverhaal begint te schrijven.

De drie verhalen in de bundel zijn gevarieerd en aan elkaar gewaagd. R.L. Stine gebruikt personages waarmee de lezers zich kunnen identificeren. Zo kiest hij voor een broer en een zus die niet zo goed met elkaar overweg kunnen, een hecht groepje vrienden dat een verjaardagsfeestje viert en een jongen en een meisje die besluiten een kijkje te nemen waar het eigenlijk niet mag. De hoofdpersonen maken fouten, proberen moedig te zijn en mislukken daar soms ook in. Stine vertelt het met zo'n evidentie dat het niet gekunsteld voelt. De griezelige onderdelen zijn goed geïntegreerd. Zo nu en dan gaat het wel iets te snel. Het hoge tempo gaat ten koste van de spanningsopbouw en de humor had wat meer uitgesproken mogen zijn. Positief is de manier waarop hij met de omgeving speelt. De auteur maakt op opvallende wijze gebruik van de leefwereld van de lezer. Hij kiest voor intrigerende plekken zoals de enorme zolder uit Kijk niet in de spiegel, maar verliest de herkenbaarheid niet uit het oog door de schoolomgeving een rolletje te laten spelen in De Gootsteengriezel. In Het Kloddermonster speelt hij op geslaagde wijze met de weersomstandigheden en roept zo een filmisch sfeertje op.

De pagina's zijn opgeleukt met kleine illustraties van griezelelementen. Meestal houden ze verband met iets wat op de pagina wordt vermeld, maar af en toe is er geen connectie. Ze verluchten de pagina, maar voegen verder weinig toe. Wellicht was het beter geweest om enkele grotere illustraties in te voegen. Dat zou de grote tekstblokken ook breken en het lezen iets aangenamer maken.

De Kippenvel Junior Omnibus is een mooie uitgave. De omnibus is uitgegeven als stevige hardback en de cover is voorzien van een leuke illustratie van een raaf die de toon zet voor de verhalen. De cover roept een bepaald beeld op en geeft alvast aan dat het spannend zal zijn. Dat geeft het geheel een extraatje. De geselecteerde verhalen van R.L. Stine zijn tijdloos. Er komt geen smartphone of tablet aan te pas in het boek, toch zal dat uiteindelijk niemand zijn opgevallen en dat maakt de verhalen zo fijn om te lezen. Stine brengt overigens spanning met een knipoog. Aan elk verhaal zit een kleine twist. De jonge lezers die dit boek in handen nemen zullen zeker wat kippenvel krijgen.

Recensie: Kippenvel Junior - R.L. Stine

Kippenvel junior - Kippenvel junior bind-up

1  2  3  4  5

In een Kinderboekenweek met als thema 'griezelen' mogen de Kippenvel-boeken natuurlijk niet ontbreken! In de jaren 90 was dit dé serie van Nederland. Ieder kind las Kippenvel. In totaal gingen er ruim 2 miljoen exemplaren over de toonbank. De verhalen zijn tijdloos en ook nu nog supergriezelig.
    In deze prachtige moderne bind-ups zitten de meest succesvolle titels.
    De Kippenvel Junior-verhalen zijn voor lezers van 8 jaar en ouder.
    Dit boek bevat de titels: