Recensie: De Schaduwbokser RECENSIE

Recensie: De Schaduwbokser - Johan Zonnenberg

Met De Schaduwbokser vertelt Johan Zonnenberg het verhaal van Victor, een geboortefotograaf die terugkijkt op zijn leven na zijn mislukte relatie met Amy. Nadat deze relatie is verbroken, gaat hij daten. Na drie mislukte dates krijgt hij door de vierde date moed om terug te gaan naar zijn verleden, niet als hangplek, maar om het te doorzien en te doorgronden, om daarna echt verder te kunnen.

Hij kijkt terug op zowel zijn jeugd, basis- en middelbare schooltijd, als zijn relatie met Amy, van het vreugdevolle begin tot het trieste einde hiervan. Rode draad door alles is zijn dementerende, bittere, cynische en soms onuitstaanbare moeder, waarmee hij vele gevechten heeft uitgevochten en nog steeds doet, waar met wie hij ook enkele tedere momenten deelt en heeft gedeeld.

In het begin van het boek komt De Schaduwbokser vooral over als een triest verhaal. Victor lijkt erg te blijven hangen in Amy en hoe vervelend en slecht het leven voor hem wel niet is. De manier van schrijven is wat 'nep', veel volzinnen en spreekwoorden waardoor de tekst en de conversaties niet natuurlijk overkomen. Dat is in het begin wat storend.

Gaandeweg het verhaal valt dit echter niet meer zo op, en wordt je volledig meegezogen in het heden én verleden van Victor. En wat een verleden! Als je leest wat zijn moeder hem allemaal heeft aangedaan, en hoe liefdeloos ze hem schijnbaar heeft opgevoed, gaan je nekharen overeind staan. Als lezer krijg je echt een hekel aan haar en haar manier van omgaan met Victor. De zeldzame tedere momenten wegen niet op tegen de rest van het verleden.

De uitspraak "Moordenaar!" van zijn moeder naar Victor is iets wat je het hele boek blijft achtervolgen, en je krijgt vermoedens, maar deze worden tot ongeveer tweederde van het boek nergens bevestigd. Als je eindelijk erachter komt waar dit woord over gaat, gaan je nekharen weer overeind staan, maar nu meer van emotie en verdriet dan van woede.

Tegen het eind van De Schaduwbokser krijgt Victor eindelijk toegang tot de wereld van zijn moeder, vermomd als haar man. Dan krijg je ook begrip voor haar en krijgt het hele verhaal veel meer betekenis en diepgang dan je in eerste instantie vermoedde.

Het verhaal over ZeroKelvin, waarin Victor zijn eigen wereld, zijn eigen verhaal schetst, past zo mooi bij het verhaal van zijn moeder, dat de tranen je in de ogen schieten. In eerste instantie lijkt het op gezeur van een man in een soort midlife-crisis, nadat hij de liefde van zijn leven kwijtraakt, maar gaandeweg blijkt dat Johan Zonnenberg een aangrijpend en toch humorvol boek heeft geschreven over liefde overschaduwd door angst, en een moeder verscheurd tussen deze twee emoties.

Recensie: De Schaduwbokser - Johan Zonnenberg

De schaduwbokser

1  2  3  4  5

Victor, dertig jaar, geboortefotograaf, kijkt terug op zijn leven en volgt het spoor naar het beginpunt. Na het stuklopen van zijn relatie met Amy gaat hij uit wanhoop daten. Drie dates worden een totale mislukking. Eén date, Monique, geeft hem moed, niet zozeer voor een nieuwe relatie maar moed als hij naar zichzelf kijkt.
    Hij kijkt verder terug in zijn leven. Hoe Amy en hij elkaar hebben leren kennen, hoe fantastisch het was en hoe triest het werd. Zijn vriendschap met Rolf toen hij naar het havo ging en hoe dramatisch die ten einde kwam. Zijn
    basisschool en het verschrikkelijke ongeluk met zijn 'buitenspeelvriendje' Maarten.
    Door alles heen speelt het levenslange conflict met zijn moeder. Zoals zij hem heel zijn leven heeft dwarsgezeten, het steekt als een graat achterin zijn keel. Victors moeder is inmiddels aan het dementeren en zit in een verzorgingstehuis. Nu gaat hij elke week bij haar op bezoek. Die bezoeken zetten zijn herinneringen en emoties op scherp, bevestigen regelmatig het heftige conflict met zijn moeder, maar helpen hem ook om zijn verleden verder te verkennen en zorgen voor onverwachte, tedere momenten.
    Bij zijn laatste bezoek in het verhaal vertelt zij wat er rond Victors geboorte met haar is gebeurd en hoe dat haar drastisch veranderde. Eindelijk kan Victor zijn verleden zoals hij zelf zegt 'steen voor steen gaan opbouwen'.