Recensie: Fille folle RECENSIE

Recensie: Fille folle – Ilona Lodewijckx en Aurike Quintelier

Alles wat we als meisjes vandaag moeten weten (of toch bijna).

No nonsense. Geen taboes. In Fille Folle geven Ilona Lodewijckx en Aurike Quitelier eerlijk antwoord op alles waar meisjes vragen over hebben. In tien hoofdstukken bespreken de dames de tien vuistregels van Fille Folle, naar het gelijknamige onlinemagazine fillefollemagazine.com.  Met recht een brok girlpower te noemen!

Toegegeven, er zijn boeken waarin de vormgeving direct enorm aanspreekt. Fille folle, het onlinemagazine en nu ook dit boek, worden gemaakt door een scriptwriter en illustratrice. En die combinatie werkt wonderwel. Het boek is letterlijk een lust voor het oog, met goed op elkaar afgestemde illustraties en teksten. Missie van Fille folle is meiden in hun puberteit een eerlijk en echt beeld te geven van waar ze tegenaan kunnen lopen. Het beeld dat in zoveel tijdschriften, reclames etc. geschetst wordt is natuurlijk erg eenzijdig en daar wil het platform Fille folle iets aan veranderen. In tien geboden word je door het boek (en de puberteit) geloodst.

Zo is er het hoofdstuk Gij zult uw lijf kennen, waarin werkelijk alles rondom het puberende meisjeslijf wordt besproken op een erg aansprekende wijze, die met recht de term girlpower oproept op een zeer positieve manier. Het boek ademt feminisme zonder belerend of vervelend te zijn. Juist op een lichtvoetige manier worden eerlijk alle facetten van het vrouw zijn besproken.

In een maatschappij waarin nog steeds grote genderverschillen bestaan en meiden maar al te vaak worden aangesproken vanuit een seksistische norm is het een verademing dit boek te lezen. Hoofdstukken als Gij zult zijn wie ge zijt en gij zult met uw kop tegen de muur aanlopen zijn geweldig omdat ze alle facetten van de puberteit behandelen. Gij zult elkaar naar boven trekken is een oproep aan alle vrouwen elkaar te helpen in plaats van te bestrijden. In een simpel hoofdstuk wordt aan meiden inzicht gegeven over hoe het komt dat meiden elkaar in de weg zitten en hoe ze hier op een andere manier mee om kunnen gaan. En dit alles zonder te betuttelen, een ware prestatie. En zo hebben alle geboden een prachtige uitwerking. Soms door interviews, door een simpele tekening of door wat feiten op een rij te zetten.

Ook de website is in dezelfde stijl uitgevoerd en interactief, waardoor puberende meiden een platform geboden wordt om met andere meiden te sparren, ideeën op te doen en een rolmodel te bieden. Een geweldig en broodnodig initiatief in een wereld waarin het strakke bikinilijf voor pubers en hoe je lief te krijgen nog steeds de voornaamste onderwerpen in tijdschriften vormen. Fille folle is echt, spreekt aan en levert een boek af om elk meisje dat de puberteit nadert cadeau te doen. Fille folle, ik ben fan!

Fille folle

1  2  3  4  5

NO NONSENSE. GEEN TABOES.
    BAM, jij hebt een heuse brok girlpower in je handen. Maar waar gaat dit
    boek over?
    Hoe een vrouwenlijf verandert tijdens onze puberteit en hoe we zelf iets
    moois kunnen maken van een wereld die niet altijd even fraai is. Hoe we als jonge meisjes ons eigen lijf graag kunnen leren zien en niet alleen elkaars maar vooral onze eigen beste vriendin worden. Hoe liefde en seks nu eigenlijk in elkaar zitten - zonder de cliché romcom-toer op te gaan - en dat menstrueren en masturberen echt doodnormaal is. Hoe we ons leven als tiener heus niet op een rijtje hoeven te hebben en dat we allemaal weleens per ongeluk mama zeggen tegen een wildvreemde. En meer, véél meer.
    En dat allemaal in tien simpele hoofdstukken. De tien vuistregels van een
    Fille Folle.