Recensie: Ik moet nog even kijken of ik kan  RECENSIE

Recensie: Ik moet nog even kijken of ik kan  – Liesbeth Smit

Heb jij wel eens een koptelefoon op zonder dat je naar muziek luistert, gewoon voor de rust? Kun je niets met oppervlakkige gesprekken en duik je het liefst weg als er onverwacht bezoek voor de deur staat? Is "Leuk, maar ik moet nog even kijken of ik kan" jouw standaard reactie op welke uitnodiging dan ook? Grote kans dat je introvert bent. Nu is bijna niemand 100% introvert of 100% extravert en zal iedereen wel iets herkennen in de omschrijving van introversie. Maar in een wereld die met name extravert is, kunnen introverte mensen nog wel eens ondersneeuwen.

Opvallend genoeg is er tegenwoordig steeds meer aandacht voor introversie. Zeker sinds de TED-talk van Susan Cain en het succes van haar boek Quiet (Stil, de kracht van introvert zijn in een wereld die niet ophoudt met kletsen). Ineens zijn die stille mensen niet 'saai' of 'verlegen'. Ze zijn gewoon bedachtzamer dan hun extraverte medemens, en hebben er minder moeite mee alleen te zijn. Sterker nog, ze hebben die tijd alleen echt nodig. Maar hoe ga je daarmee om; als je zelf introvert bent of juist als je het niet bent. Voor iedereen die hier nieuwsgierig naar is, is er nu Ik moet nog even kijken of ik kan. De stille revolutie van de introverte mens van Liesbeth Smit.

Ik moet nog even kijken of ik kan is een feest van herkenning voor mensen die introvert zijn. Smit, al jaren journalist en schrijver, is zelf ook ervaringsdeskundige wat introversie betreft. Haar boek is een heel persoonlijke zoektocht naar wat introversie nu precies is en hoe je ermee omgaat. In het dagelijks leven, in je relaties met de (extraverte) mensen om je heen en op je werk, bijvoorbeeld in de duidelijk door Smit gehate kantoortuin. Ze deelt veel van haar eigen ervaringen en gesprekken, maar heeft zich duidelijk ook goed verdiept in het onderwerp. Haar verhaal is goed onderbouwd op basis van allerlei studies en input van deskundigen. Die informatie wordt op een toegankelijke en leesbare manier gepresenteerd en voor wie meer wil lezen, is er een uitgebreide literatuurlijst.

De totale samenstelling van het boek maakt Ik moet nog even kijken of ik kan zeer geschikt om zo nu en dan even door te bladeren. Smit heeft duidelijk een achtergrond in de wereld van het dynamische (online) magazine. Alleen van al het roze en alle emoji's word je al ontzettend vrolijk. Daarnaast wordt de hoofdtekst afgewisseld met allerlei (roze gekleurde) informatieve lijstjes, inspirerende quotes en persoonlijke verhalen van ervaringsdeskundigen. Maar er staan ook grappige dingen tussen, zoals de introvertenbingo of de Introverte-gezelligheids-survival-gids ("voor al je feesten en partijen").

Misschien zijn al die roze emoji's, de hyperenthousiaste lijstjes en termen als 'innie', 'outie' of 'Willy' stiekem een beetje teveel van het goede. De aankleding overschreeuwt bijna Smits boeiende en informatieve verhaal, wat zeker voor een boek over introversie wel opvallend is. Tegelijkertijd zal dit boek hierdoor makkelijker een brede doelgroep aanspreken. En dat is precies de bedoeling: Smit geeft een toegankelijk inkijkje in de wereld van introversie met als doel meer begrip voor introversie, onder zowel introverte als extraverte mensen. Ik moet nog even kijken of ik kan is daarmee vooral een informatief en vriendelijk boek. Met de duidelijke boodschap: je bent goed zoals je bent.

Ik moet nog even kijken of ik kan

Liesbeth Smit

17 oktober 2017

ISBN 9789038804262
    Uitgever Nijgh & van Ditmar
    304 pagina's
  • Ondertitel:

De stille revolutie van de introverte mens

Nijgh & van Ditmar

Non-fictie

1  2  3  4  5

Introvert zijn: ineens was het er. Niet voor de introverten; zij wisten allang dat ze bestonden. Maar voor de rest van de wereld is het de laatste jaren een onderwerp geworden. En dat is broodnodig, als je beseft dat de mensheid zeker voor 1/3 uit introverte mensen bestaat. Hoog tijd dat we serieus kennisnemen van deze ‘soort’, ook in Nederland: wat beweegt ze, wat zijn hun sterke en zwakke punten en niet te vergeten: wat is reuze herkenbaar, zelfs voor mensen die wél uit een taart durven te springen op hun verjaardag? In Ik moet nog even kijken of ik kan gaat Liesbeth Smit uitgebreid in op de verschillende kanten van introvert zijn; op het werk en thuis, maar ook bijvoorbeeld in de opvoeding. Wat is het verschil met autisme en hypersensitiviteit, zijn er ook mensen die zowel introvert als extravert zijn en hoe kun je een echte introvert herkennen? Met veel humor, maar ook met handige tips, inbreng van experts en, niet te vergeten, lijstjes, met gadgets voor introverten, introvertenlingo en de diverse introvertenstruggles.