Recensie: Vrienden voor het leven RECENSIE

Recensie: Vrienden voor het leven - Astrid Harrewijn

Vrienden voor het leven is, helaas,  het derde en laatste deel van een reeks. Deze reeks bestaat verder uit de boeken Drie vrienden, een huis en een klusjesman en Daar heb je vrienden voor. In elk boek staat één van de drie vrienden centraal, en dit keer is dat de nogal chaotische Kiki. Kiki heeft een zeer succesvolle maar erg drukke carrière in de kunstwereld. Ze is dringend aan vakantie toe en fantaseert al over tropische oorden als het project waar ze nu aan werkt ten einde komt. Daarbij gaat ze echter uit van een geweldig geslaagd einde van dat project... en dat loopt totaal anders. Vakantie is Kiki nog niet gegund, want eerst moeten de rokende puinhopen van het project worden opgeruimd. Puinhopen die hun weerga niet kennen. Het is maar de vraag of de al bijna opgebrande Kiki dat allemaal nog aankan, of dat het haar teveel wordt.

Soms tref je zo'n boek waarin je aan de ene kant niet wilt stoppen met lezen, maar waarvan je aan de andere kant ook niet wilt dat het boek uit is. Alle drie de boeken uit deze reeks behoren tot die categorie, maar dit keer was het nog erger omdat Vrienden voor het leven de laatste is. We gaan de hoofdpersonages missen! Astrid Harrewijn heeft weer een ijzersterke chicklit afgeleverd. Chicklit plus, mogen we eigenlijk wel zeggen. Want ongemerkt wordt je kennis van kunstzaken ook een beetje opgevijzeld tijdens het lezen.

Het verhaal kenmerkt zich door een vlotte en pakkende schrijfstijl met meer dan genoeg spanning, humor en zelfspot. Je waant je in het gezellige centrum van Amsterdam, wat zeker als je daar vaak komt erg herkenbaar is. Door de beschreven details zie je het allemaal levendig voor je. Kiki bevind zich in een situatie die veel mensen weleens in meer of mindere maten hebben meegemaakt: na een drukke periode écht aan vakantie toe zijn en blij zijn dat het einde van een klus eindelijk in zicht is. Dat maakt het makkelijk om met haar mee te leven als die welverdiende rust haar nog niet gegund is en ze in plaats daarvan juist dubbel zoveel stress te verduren krijgt. Gelukkig staan haar vrienden voor haar klaar om haar door alle oneerlijke, nare, enge en verdrietige toestanden heen te slepen. Zou Kiki inzien dat je soms niet zo heel ver hoeft te zoeken om je grote liefde te vinden?

Ook zet het verhaal je aan het denken over het snelle leventje van Kiki. Natuurlijk komt dat succesvol, leuk, spannend en werelds over. Groots en meeslepend. Maar hoe lang gaat dat goed, en is er misschien ook iets te zeggen voor een wat langzamer leven met meer aandacht voor alles en iedereen om je heen? Stof tot nadenken, zeker in tijden van FOMO, druk-druk-druk zijn en prestatiedrang. Kiki leert in Vrienden voor het leven een heleboel over zichzelf en komt uiteindelijk sterker dan ze was uit alle ellende.

Het is aan te raden om de drie boeken in de juiste volgorde te lezen, omdat er ook veel  handige verwijzingen naar eerdere ontwikkelingen en gebeurtenissen in de verhalen zijn opgenomen. En laten we hopen dat Astrid zich ooit nog bedenkt en een vierde boek aan de serie toevoegt, bijvoorbeeld over Lars.

Vrienden voor het leven

1  2  3  4  5

De hoofdpersonen uit Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) en Daar heb je vrienden voor keren allemaal terug in het los te lezen vervolg

Een maand vakantie, misschien zelfs twee. Dat is wat Kiki, succesvol als handige intermediair in de kunstwereld, zich heeft voorgenomen als de spraakmakende tentoonstelling van Jeff Koons eindelijk opent in het Stedelijk. Maar de tentoonstelling ontaardt in een politieke rel, en in plaats van op een tropisch strand belandt Kiki in een achtbaan van gebeurtenissen waar ze geen grip op krijgt.

Ondanks de onvoorwaardelijke steun van haar vrienden en van de trouwe klusjesman, gaat het vanaf dat moment bergafwaarts met haar carrière. Wanneer ze uiteindelijk een tijdje van de radar verdwijnt in een afkick-kliniek, komt ze tot een verhelderend inzicht: ze leeft het leven te snel. Maar om dat te veranderen en the art of slow living écht te leren omarmen, is meer nodig dan goede voornemens alleen...