Recensie: Alcoholvrije dranken RECENSIE

Recensie: Alcoholvrije dranken - Eva Derndorfer & Elisabeth Fischer

Alcoholvrije dranken is een boek boordevol aperitieven, longdrinks, limonades, theeën, punches en smoothies geschreven door Eva Derndorfer en Elisabeth Fischer. Het boek bestaat zoals de titel al duidelijk maakt, uit alcoholvrije dranken welke worden onderverdeeld in een zevental hoofdstukken: dorstlessers, de natuur in je glas, goed gevoel-drankjes, feestelijke drankjes, dessert-drinks, bijzondere creaties en smoothies. Bij elkaar telt het boek 101 alternatieven voor alcoholhoudende dranken van: rabarberlimo met gember, abrikozenthee met oranjebloesem, tomaten-bergamotdrink, pruimencappuccino tot een rucola-appelsmoothie met sesam. Het boek bevat veel achtergrondinformatie over het proeven met behulp van de zintuigen, de smaakprofielen van de drankjes en informatie over de ingrediënten welke gebruikt worden. Daarnaast bevat het boek veel praktische informatie waaronder serveertips en zelfmaaktips voor specifieke ingrediënten. De meeste recepten zijn voorzien van prachtige, uitnodigende foto's.

Het eerste drankje uit Alcoholvrije dranken dat ik maakte was een goed gevoel-drankje van kokoswater, peer en mandarijn met sinaasappelschil. Dit was een lekker fruitig, fris citrusdrankje. Het drankje past prima bij een ontbijt. Verder heeft het als bijkomend voordeel dat het ook nog eens snel op tafel staat.

Het tweede drankje die ik heb gekozen uit Alcoholvrije dranken was een tintelend aardbeien vlierbloesemsap. Deze lekkere dorstlesser is fruitig, bloemachtig en zoet en heb je ook supersnel op tafel staan. Als zoetekauw had het drankje van mij nog wel iets zoeter mogen zijn, maar smaken verschillen natuurlijk.

Eva Derndorfer en Elisabeth Fischer slagen er met hun boek Alcoholvrije dranken in om een zeer gevarieerd scala aan dranken neer te zetten. Zoek je nu een snelle drank voor bij het ontbijt, een aperitiefje voorafgaand aan het eten of wil je gewoon indruk maken op een feestje, dit boek heeft het allemaal te bieden. De meeste recepten zijn zeer snel te maken, maar toch bijzonder en verrassend en een ware lust voor het oog, ook voor de maag hoor! In tegenstelling tot een heleboel andere boeken welke zich enkel en alleen richten op smoothies of limonades is dit boek zeer compleet en gevarieerd met voor elk wat wils. Een en al lof voor dit boek waarop ik geen punten van kritiek kan aanmerken. Ik verheug me al op zwoele zomeravonden op ons balkonnetje waarbij we onszelf en vrienden verwennen met een ananasbowl met mango en frambozenijsblokjes.

Alcoholvrije dranken

1  2  3  4  5

Bij een lekker etentje of een gezellige barbecue hoort een origineel drankje. En dat hoeft niet altijd iets met alcohol te zijn. Maar wie geen alcohol wil drinken bij het eten of aperitief moet zich maar al te vaak tevreden stellen met een glas water, cola of een flauw alcoholvrij biertje.