Recensie: Teutoburg RECENSIE

Recensie: Teutoburg - Valerio Massimo Manfredi

Teutoburg vertelt het verhaal van de koningsbroers Armin en Wulf. De gebroeders zijn de zonen van Sigimer, een krijger en stamhoofd van de Cherusken. Wanneer de broers tegen het bevel van hun vader ingaan en zich begeven op gebied waar ze niet mogen komen, komen ze een Romeins legioen tegen. Ze proberen zich tevergeefs te verstoppen voor het legioen. De twee worden meegenomen en zullen door Taurus opgevoed worden als Romeinse burgers. Ze krijgen nieuwe namen en worden getraind tot jonge krijgers. Echter worden de twee zwaar getest wanneer de slag bij Teutoburg plaatsvindt.

Het eerste hoofdstuk van het boek is veelbelovend. Je wordt meteen in het verhaal getrokken door de gevangenschap van Armin en Wulf en de spanning is meteen aanwezig. Echter is deze spanning van korte duur en neemt de spanningsboog snel af. Zo vlot en spannend als het eerste hoofdstuk was, zo traag zijn de daaropvolgende hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk was erg spannend waardoor je benieuwd bent naar de ontwikkelingen, maar de hoofdpersonen ken je nog helemaal niet, waardoor het eerste deel van het boek soms best taai is. Echt meeleven met de personages lukt niet.

Na de gevangenschap van Armin en Wulf (hoewel het legioen spreekt van gasten), lijkt Teutoburg niet echt te vlotten. Het verhaal is langdradig en de schrijver Valerio Massimo Manfredi geeft een uitgebreide omschrijving van alles wat Armin en Wulf zien. Elk kleinigheidje wordt belicht, dit maakt het verhaal er niet vlotter op en op bepaalde momenten is het haast wat saai om het verhaal te volgen.

Valerio Massimo Manfredi neemt uitgebreid de tijd voor omschrijvingen, wat in sommige gevallen ook wel z'n charme heeft, want als lezer zie je de omgeving voor je. Echter blijft een kijkje in de hoofden van Armin en Wulf uit. En dat is toch wel een gemis in het boek. De twee prinsen worden weggerukt bij hun vader en moeder en bij alles wat ze kennen. Ze ondernemen wel een ontsnappingspoging en daaruit kun je opmaken dat ze niet aan hun nieuwe situatie willen wennen, maar hoe ze zich bij alles voelen, blijft onduidelijk. Ook wanneer ze zich erbij neerleggen dat ze 'gasten' zijn, wordt nog niet echt duidelijk hoe de jongens daarover denken, wat ze erbij voelen.

Na een inkakker aan het begin, lijkt het verhaal meer vorm aan te nemen wanneer de jongens beginnen met trainen met Taurus en zich de Romeinse leefstijl moeten aanmeten. De jongens beginnen te wennen aan hun nieuwe situatie en dit maakt je nieuwsgieriger om verder te lezen. Wat zal er van de jongens komen? En zal er een moment zijn waarop ze moeten strijden tegen hun vader en hun 'eigen mensen'? Deze vragen komen bij je op als lezer, maar ook bij de jongens. Het maakt nieuwsgierig. Waar zullen de jongens, die inmiddels de Romeinse namen Arminius en Flavus dragen, voor kiezen?

Teutoburg is geen luchtig boek dat je even weg leest in een weekendje en is op sommige momenten wat taai om doorheen te komen. Maar na een flinke inkakker aan het begin, is Teutoburg best een aardig boek. Met name liefhebbers van de geschiedenis van het Romeinse keizerrijk zullen zich aan dit boek tegoed kunnen doen.

Teutoburgo / Teutoburg Forest

1  2  3  4  5

Armin en Wulf zijn koningszonen. Hun vader Sigimer is een geduchte en trotse krijger, een door zijn stam gerespecteerde en beminde Germaanse vorst. Zijn zonen zullen worden opgevoed om aanvoerders te worden van de Germaanse hulptroepen van de legioenen van Augustus. Onder het toeziend oog van de centurio Taurus, een Germaanse halfbloed die zich bekeerd heeft tot trouw aan Rome, zullen ze een nieuwe taal en nieuwe gewoontes leren, en anders leren denken.
    De twee jongens worden de Romeinse burgers Arminius en Flavus. Deze jonge krijgers, gerespecteerd in heel Rome, blijken zelfs in staat om het vertrouwen te winnen van princeps Augustus. Maar is de stem van het bloed echt verstomd?