Recensie: Niet thuis RECENSIE

Recensie: Niet thuis - Jacques Vriens

Niet thuis gaat over zeven kinderen die in een leefgroep 'De Haven' wonen, omdat ze niet bij hun eigen ouders kunnen wonen. Het jongste kind in de leefgroep is pas vijf jaar oud, terwijl de oudste al zestien is. Ze staan altijd voor elkaar klaar, ondanks dat ze af en toe ruzie hebben. Als de hoofdpersoon Hannah hoort dat er bezuinigd moet worden in de jeugdzorg waardoor 'De Haven' gesloten moet worden, bedenkt ze samen met de andere kinderen een plannetje om dit te voorkomen.

De kinderen in de leefgroep hebben allemaal hun eigen bijzondere verhalen. De ouders van Hannah zitten in een vechtscheiding en Hannah weet niet zeker bij wie ze wil wonen. Julius is de oudste van alle kinderen en is af en toe wat opstandig. Zo lees je bijvoorbeeld in het boek hoe hij een avond wegblijft zonder het aan de begeleiders van de leefgroep te vertellen. Voor zijn zusje die ook in de leefgroep woont, heeft hij echter wel alles over. Verder maak je in het boek ook kennis met Rosalie die vaak huilt, de autistische Bjorn, de pestkop Mathijs en de vijf-jarige Twanneke wiens ouders overleden zijn. Jacques Vriens beschrijft al deze kinderen zo levendig en realistisch, waardoor je ze tijdens het lezen al snel in je hart sluit. Je krijgt een band met ze en duimt met ze mee dat hun plannetje om de sluiting van 'De Haven' te voorkomen zal lukken.

Het verhaal is erg spannend. Er zijn verschillende momenten in het boek waarop het plannetje van de kinderen dreigt te mislukken waardoor je als lezer even je hart vasthoudt. Er zijn ook hartverwarmende momenten, bijvoorbeeld hoe Julius zijn best doet om de groep kinderen in moeilijke situaties bijeen te houden of bijvoorbeeld wat Hannah in het laatste hoofdstuk over de kinderen verteld. Het boek is verder ook erg vlot geschreven. De zinnen zijn kort en rechttoe rechtaan, waardoor het verhaal erg makkelijk te volgen is.

Jacques Vriens kaart met Niet thuis een erg belangrijk probleem aan. Zoals hij in het nawoord verteld zijn er in Nederland heel veel kinderen die niet thuis kunnen wonen en dus in een leefgroep moeten wonen. Door bezuinigingen in de jeugdzorg zullen er minder leefgroepen zijn, terwijl er kinderen zijn die hier baat bij kunnen hebben. Ondanks de kosten moet er dus ook gekeken worden naar welke zorg de kinderen nodig hebben. Dit boek brengt dus een duidelijke en belangrijke boodschap over.

Niet thuis is dus weer een geweldig verhaal zoals we dat van Jacques Vriens gewend zijn. De personages zijn zeer levendig beschreven en het verhaal is ook erg spannend. Na het lezen blijft het verhaal nog een tijdje in je hoofd rondhangen en laat je niet makkelijk los. Een groot pluspunt van dit boek is de boodschap die ermee wordt overgebracht. Voor kinderen die niet thuis kunnen wonen, kunnen leefgroepen een goede oplossing zijn.

Recensie: Niet thuis - Jacques Vriens

Niet Thuis

1  2  3  4  5

Karlijn woont in een hechte leefgroep van kinderen die door persoonlijke omstandigheden niet thuis kunnen wonen. De zeven jongens en meiden van verschillende leeftijden vormen met elkaar een alternatief gezin. In de leefgroep voelt iedereen zich geaccepteerd en veilig. Maar dan vangt Karlijn een geheim gesprek op tussen de groepsleiders. Er is te weinig geld en het opvanghuis moet sluiten. Zullen ze hun veilige plek verliezen?
    In haar dagboek beschrijft Karlijn wat ze meemaakt en hoe de kinderen met dit heftige nieuws omgaan.