Recensie: Felle streken RECENSIE

Recensie: Felle streken - Brenda Meuleman

In het najaar van 1620 vertrekt de veelbelovende kunstenaar Antonie van Dyck halsoverkop naar London. Hij woonde tot die tijd in Antwerpen, waar hij de hoofdassistent was van Peter Paul Rubens met wie hij aan een grote opdracht werkte. Antonie laat zijn meester, familie én vermeende geliefde verbijsterd achter en beproeft zijn geluk aan het hof van koning James, waar hij vol verwachting opkomst maakt als portretschilder.  Al snel blijkt dat Antonie's toekomst in London niet zo makkelijk verloopt als hij had gedacht. En waarom had hij zo'n haast om Antwerpen achter zich te laten?

Felle streken is de tweede historische roman van Brenda Meuleman, uitgegeven door Ambo Anthos. Haar debuut, Het verraad van Julia, werd positief ontvangen. Brenda Meuleman is kunsthistoricus en wilde haar boek wijden aan een figuur uit de geschiedenis waar nog niet zo veel over bekend was. Het boek is deels gebaseerd op werkelijkheid: enkele feiten over Antony van Dyck, zoals zijn plotselinge vlucht naar Londen, vormen de basis waarop het boek verder middels fictie is opgebouwd.

De schrijfstijl van Brenda Meuleman is prettig; het verhaal is, ondanks het historische karakter, goed leesbaar waardoor het verschillende doelgroepen zal aanspreken. In Felle streken is veel aandacht besteedt aan belangrijke personages en kenmerken van het tijdsperk waar het verhaal zich in afspeelt. Meuleman heeft duidelijk een achtergrond in de kunsthistorie én haar research goed gedaan, waardoor het boek toegankelijk en waarheidsgetrouw blijft.

Hoewel Felle streken prettig geschreven is en een interessant hoofdpersoon heeft, blijft de diepgang wat achter. Antony van Dyck is niet erg like-able in het verhaal en zijn beweegredenen voor zijn keuzes maken hem er niet bepaald sympathieker op. Als lezer is het soms lastig om hem te begrijpen of sympathie voor zijn situatie op te brengen. Het verhaal blijft erg aan de oppervlakte, bevat weinig spanning en ook de bijpersonages zijn wat vlak. Susanne en Aline, zijn zus en geliefde, hebben een belangrijke rol in het verhaal en geven het verhaal op het einde toch nog dat beetje meer waar je als lezer naar zoekt.

Felle streken is een mooie roman om meer inzicht te krijgen in de kustwereld van de 17e eeuw, maar laat geen grote indruk achter. Een fijne roman voor tussendoor, maar niet onmisbaar in de boekenkast.

Felle streken

1  2  3  4  5

Een verrassende historische roman over een talentvolle schilder die gebukt gaat onder een groot geheim.
    Najaar 1620. Antonie van Dyck, kunstschilder en voormalig wonderkind, is uitgegroeid tot een van de meest vermaarde schilders van Antwerpen. Hij werkt als hoofdassistent van Peter Paul Rubens aan een eervolle opdracht, die hem nog meer naamsbekendheid zal geven.Toch staat hij op het punt zijn leermeester, mentor en in zekere zin de vaderfiguur aan wie hij zijn ontwikkeling grotendeels dankt, te vertellen dat hij afscheid van hem neemt en de opdracht onvoltooid achterlaat. Antonie vertrekt naar Londen om te schilderen aan het hof van de excentrieke King James. Hij laat niet alleen Rubens achter, maar ook zijn familie. Vanwaar die haast? Waarom brengt hij de achterblijvers zo in moeilijkheden? En waartoe leidt dit alles?