Recensie: Heks RECENSIE

Recensie: Heks – Camilla Läckberg

Wanneer de vierjarige Linnea spoorloos verdwijnt van een boerderij net buiten Fjällbacka, roept dat bij iedereen herinneringen op aan een oude zaak. Dertig jaar daarvoor verdween van diezelfde plek ook een vierjarig meisje: zij werd later vermoord teruggevonden in het nabijgelegen bos. Destijds werden twee dertienjarige meisjes, Helen en Marie, van het misdrijf beschuldigd. Helen leidt inmiddels een teruggetrokken bestaan in Fjällbacka. Marie werd een beroemd actrice die net is teruggekeerd voor de opnames van haar nieuwste film.
Er wordt een grote zoektocht naar Linnea gestart en uiteindelijk wordt ze dood gevonden, op dezelfde plek waar het eerste meisje dertig jaar daarvoor was aangetroffen. Angst neemt bezit van de inwoners van Fjällbacka: wie zit hierachter, en zijn er meer meisjes in gevaar?
Rechercheur Patrick Hedström acht de kans klein dat er een verband is tussen beide zaken, maar moet de mogelijkheid tóch onderzoeken. Hij wordt hierbij geholpen door zijn vrouw Erica Falck, die als schrijfster aan een boek over de oude zaak werkt. Dan blijkt dat bij sommigen oud zeer erg diep zit...

Heks is alweer het tiende boek in de Fjällbacka-reeks over Patrick Helstrom en Erica Falck. Van deze serie zijn tot dusver wereldwijd al meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht, wat Camilla Läckberg tot één van de meest succesvolle Zweedse thrillerauteurs maakt. En dat is niet voor niets: de toegankelijke schrijf- en vertelstijl van Läckberg houdt lezers wereldwijd tot de laatste bladzijde in spanning. Hoewel de hoofdpersonages zich in elk boek verder ontwikkelen, staat het verhaal van Heks dusdanig op zichzelf dat het ook prima los gelezen kan worden.

Het knappe aan Heks is dat het, net als de eerdere boeken van Läckberg, verschillende verhaallijnen heel knap verweeft tot één geheel. In het begin moet de lezer er wel een beetje bij blijven: er worden veel verschillende personages geïntroduceerd, elk met hun eigen perspectief. De verschillende verhaallijnen spelen zich af in het heden, tijdens het onderzoek naar het verdwenen meisje Linnea, maar ook tijdens de zaak van dertig jaar daarvoor. Tussen al deze ontwikkelingen door loopt een verhaallijn die zie afspeelt rond het jaar 1670, de periode waarin de kerk zich ging bezighouden met heksenverbrandingen. Pas aan het einde van het boek wordt duidelijk hoe dit verhaal uit het verleden zich verhoudt tot het heden. Zoals we van Läckberg gewend zijn, is de plot, waarin alle verhaallijnen subtiel samenkomen, ingenieus bedacht.

De vele personages, sommigen bekend van eerdere boeken, anderen nieuw, worden heel mooi uitgediept. De manier waarop Läckberg hun gedachten, gevoelens en motieven verwoordt zorgt ervoor dat de lezer meeleeft en diep geraakt wordt door de menselijkheid en emoties van al deze personages. Daarnaast schuwt de auteur ook actuele thema's niet: zo krijgen discriminatie en vluchtelingenproblematiek een plaats in het verhaal die niet overheersend is, maar het geheel juist versterkt.

Voor liefhebbers van de Fjällbacka-serie is Heks wederom een genot dat absoluut niet zal teleurstellen. Wie nog niet bekend is met het werk van Fjällbacka zal aangenaam verrast zijn. Hoe dan ook is dit boek wederom een absolute pageturner van een auteur die haar vak uitstekend verstaat.

Recensie: Heks – Camilla Läckberg

Heks

1  2  3  4  5

Wanneer een jong meisje van een boerderij net buiten Fjällbacka verdwijnt, denkt men meteen aan een oude zaak. Dertig jaar geleden verdween daar namelijk een vierjarig meisje dat later werd teruggevonden – vermoord. Destijds werden twee tienermeisjes beschuldigd van deze moord; de een leidt sindsdien een teruggetrokken bestaan in Fjällbacka en de ander is een beroemde actrice die even is teruggekeerd. Patrik Hedström acht de kans klein dat er een verband is tussen de verdwijningen, maar moet de mogelijkheid tóch onderzoeken, daarbij bijgestaan door schrijfster Erica Falck. Hoe dieper ze in de zaak verwikkeld raken, hoe meer ze zich realiseren dat deze ver teruggaat in de geschiedenis. Het verhaal gaat namelijk dat een vrouw die in de zeventiende eeuw werd beschuldigd van hekserij meerdere gezinnen vervloekt had…