Recensie: Bibliotheek aan zee RECENSIE

Recensie: Bibliotheek aan zee - Ashley Hay

'Het is 1948. In Thirroul, een kustplaatsje in Australië, staat een bibliotheek aan zee. Het is het hart van het dorpje, waar Ani, Roy en Frank elkaar treffen. Zij proberen allen de oorlog en nasleep hiervan te verwerken. Bibliotheek aan zee, geschreven door Ashley Hay is een roman over verlies, loslaten en (jezelf) weer vinden.'

Het hoofdpersonage in het verhaal is Ani. Zij verliest haar man door een ongeluk en is vanaf dat moment een alleenstaande moeder van een dochter. Op de achterkaft wordt beschreven dat zij haar leven moet oppakken na de oorlog, maar eigenlijk heeft zij niet zo heel veel met de oorlog te maken (gehad). Ani is een zeer goed uitgewerkt personage. Schrijver Ashley Hay neemt ons mee door alle diepe dalen van het verliezen van een dierbare. Situaties en gevoelens die zij beschrijft, zijn ontzettend herkenbaar. Zij vormen dan ook de kracht van dit boek, waar de lezer echt wordt geraakt. Vooral de mooie dialoog tussen moeder Ani en haar dochter zijn hierin sterk, over hoe zij beide, verschillend van leeftijd, het verlies van Mac verwerken. Naarmate het verhaal vordert krijgen we ook meer inzicht in Mac en zijn leven voor zijn dood. Als lezer ben je zeer benieuwd naar hem en dan met name naar het ongeluk. Wat is er nu precies gebeurd met hem? Mac blijft voor de lezer, en ook voor Ani zelf, een mysterieus persoon.

Na Ani lezen we het meest over Roy. Voor de oorlog woonde hij ook in Thirroul en nu, na de oorlog, is hij terug. Al het leed dat hij tijdens de oorlog heeft gezien, kan hij maar niet loslaten. Hij is terug in het mooie plaatsje aan zee, maar het lukt hem niet om te dichten over al het moois wat hij daar ziet. Zijn gedachten blijven bij de verschrikkingen die hij heeft meegemaakt. Een bezoekje aan de bibliotheek is voor hem de eerste stap naar een klein beetje hoop, een klein beetje geluk. Roy gaat aan het lezen en dan, door inspiratie uit onverwachte hoek, ook weer aan het dichten. Roy zijn personage brengt soms wat verwarring. Hij lijkt nogal te wisselen qua stemming, gedachten en gevoelens en is daardoor wat moeilijk te volgen. Je zou kunnen zeggen dat hij een wat vreemde vogel is, en of dat de bedoeling is van schrijver Ashley Hay is niet geheel duidelijk. Als lezer wist ik niet zo goed wat ik van dit personage moest vinden, om eerlijk te zijn.

Heel af en toe kijken we door de ogen van het derde personage, arts Frank Draper. Ook hij was, net als zijn beste vriend Roy, vroeger een vrolijke, hoopvolle jongen. Hij probeert alles te verwerken wat hij in de concentratiekampen heeft gezien en wat hij helaas niet heeft kunnen redden. Ook van voor de oorlog zijn er enkele onopgeloste zaken voor hem achter gebleven in Thirroul, waar hij nu weer mee moet dealen. Een interessant personage met een sterk uitgewerkte basis, waar ik als lezer graag meer over had willen lezen.

Bibliotheek aan zee is een boek met een mooi basisplot, en redelijk uitgewerkte personages. Toch mist het boek afwisseling en vorderingen in het verhaal. Er gebeurde eigenlijk niet zoveel. Ashley Hay leek af en toe kleine signalen te geven die zouden leiden naar een soort climax of opbouw, maar dit bleek uiteindelijk niet te gebeuren. Was dit bedoeld of onbedoeld? Ondanks de mooie thema's, zoals verlies en oorlog, blijft Bibliotheek aan zee oppervlakkig en blijft het verhaal je dan ook niet bij.

Een bibliotheek aan zee

1  2  3  4  5

Hay heeft een bijzonder sfeervolle roman geschreven, die zich afspeelt op een bestaande locatie: het stadje Thirroul, in New South Wales in Australië. Ze beschrijft op indringende wijze de altijd op de achtergrond aanwezige
    zee, de onderdrukte emoties, en de kracht waarover mensen toch steeds weer blijken te beschikken.

Het is 1948, mensen proberen de oorlog en alle gevolgen van dien achter zich te laten en hun levens weer op te pakken. Voor drie mensen lijkt dat een onmogelijke opgave. Voor Ani, die na de oorlog haar man verliest
    door een noodlottig ongeluk; voor dichter Roy McKinnon, die zijn talent verloren lijkt door wat hij allemaal heeft meegemaakt en voor arts Frank Draper, die getekend is door de gruwelijkheden waarvan hij in de concentratiekampen getuige is geweest...