Recensie: Zwartspreuk RECENSIE

Recensie: Zwartspreuk - Claudia Gray

Nadat de moeder van Nadia heeft besloten haar gezin te verlaten, verhuist Nadia met haar vader en broertje naar Captive's Sound. Nog voordat zij het stadje binnen rijden, krijgt Nadia het gevoel alsof er iets niet klopt. Nadia kan zulke dingen aanvoelen, omdat zij niet zomaar iemand is. Ze is een heks, net als haar moeder. Al snel raakt ze bevriend met Mateo en Verlaine, en samen besluiten ze om het kwaad in Captive's Sound aan te pakken.

Zwartspreuk is het eerste deel in de nieuwe serie van Claudia Gray. Vele liefhebbers van Young Adult-boeken zullen Claudia Gray ongetwijfeld kennen van de Vuurvogel-trilogie. Met Zwartspreuk slaat Claudia Gray een nieuwe weg in: dat van de hekserij. Persoonlijk heb ik niet zo veel met hekserij, dus was ik een beetje sceptisch voordat ik in dit boek begon. Echter kan ik nu alvast zeggen dat lezers die niet van het lezen over hekserij houden, zich net als ik zeker zullen vermaken met Zwartspreuk. Alhoewel hekserij een grote rol speelt in dit boek, werd het op een vrij toegankelijke en realistische wijze geschreven.

Dit komt allereerst doordat Claudia Gray diverse details goed heeft uitgewerkt: regels omtrent de hekserij, de geschiedenis van de hekserij, enzovoorts. Hierdoor liet Claudia Gray hekserij overkomen alsof het een van de normaalste zaken van de wereld is. Dit komt overigens niet enkel door de goed uitgewerkte details, maar ook doordat Nadia, het hoofdpersonage, erg natuurlijk wordt neergezet. Als er aan heksen wordt gedacht, wordt er snel gedacht aan oude vrouwtjes in zwarte mantels met een puntmuts, een bezemsteel en een pukkel op hun neus. Nadia daarentegen is net zo'n normaal meisje als ieder ander van ons. Zo gaat ze naar school, maakt vrienden en wordt verliefd.

Zwartspreuk wordt geschreven vanuit de derde persoon vanuit verschillende perspectieven. Voornamelijk wordt er vanuit het perspectief van Nadia geschreven, maar ook uit dan van Mateo, Verlaine en andere personages uit het boek. Dit is een erg goede keuze geweest van de schrijfster, omdat ieder van de personages op persoonlijk gebied ook het een en ander meemaakt. Hierdoor wil je als lezer graag weten wat er in de hoofden van die personages rondspeelt, en deze informatie krijg je ook. Dit zorgt ervoor dat je een band met de personages opbouwt, wat het boek alleen nog maar leuker maakt. Daarnaast besteedt Claudia Gray veel aandacht aan de slechterik in dit verhaal. Je krijgt aardig vaak stukken te lezen die geschreven zijn vanuit haar perspectief. Normaal gesproken is de slechterik van het verhaal een mysterieus verschijnsel waar je als lezer niet veel over komt te weten, maar dat is in Zwartspreuk niet het geval.

Wat bovendien erg fijn is aan dit boek, is dat je als lezer op een gegeven moment geen idee hebt wat je te wachten staat. Dat is ook niet zo gek, want met hekserij als hoofdthema kan er van alles gebeuren. Daarnaast vinden er diverse spannende gebeurtenissen plaatst, waarbij vrijwel ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een mini-cliffhanger. Hierdoor is het erg moeilijk om het boek weg te leggen. Wat het boek alleen nog mist, is een groot spannend moment. Gedurende het verhaal komen dus meerdere plottwists voor, maar er gebeurt niet echt iets onwijs onverwachts waardoor de lezer van haar stoel wordt geblazen. Hierdoor krijg je toch wel het gevoel dat er wat mist aan het verhaal.

Zwartspreuk is een goed eerste deel van deze serie, waarin we kennismaken met de jonge heks Nadia. Het is prettig dat er luchtig wordt geschreven over hekserij en dat er veel spannende momenten plaatsvinden in het boek. Kom maar op met het tweede deel!

Recensie: Zwartspreuk - Claudia Gray

Spellcaster 1 - Zwartspreuk

1  2  3  4  5

Nadia stamt af van heksen. Wanneer haar moeder van de ene op de andere dag vertrekt, laat ze niet alleen een ontredderd gezin achter, maar ook een dochter die ze nog maar half heeft ingewijd in de magie. Om een nieuwe start te maken, gaan Nadia en haar vader verhuizen, maar zodra ze hun nieuwe woonplaats in rijden, voelt ze dat er iets mis is. Ze komt erachter dat er duistere krachten aan het werk zijn, maar hoe kan zij er in haar eentje iets aan doen? Dan krijgt ze gelukkig hulp van een knappe, geheimzinnige jongen...