Recensie: Rechtvaardig vermoord RECENSIE

Recensie: Rechtvaardig vermoord - J.D. Robb

Rechtvaardig vermoord is alweer het elfde boek in de Eve Dallas serie van J.D. Robb. In Rechtvaardig vermoord krijgt Eve Dallas te maken met een lijk van een politieagent in de stripclub Purgatory. Al snel blijkt dat dit niet een doorsnee zaak is. Zo blijkt dat de vermoorde politieagent corrupt was. Daarnaast blijkt ook dat de man van Eve, Roarke, de eigenaar is van de stripclub waardoor hun toch al roerige privéleven overhoop wordt gegooid.

Nora Roberts schrijft onder het pseudoniem J.D. Robb de thrillerreeks over Eve Dallas. Het is uiteraard het leukst als je als lezer elk deel hebt gelezen uit de serie zodat je Eve echt ziet ontwikkelen en alle personages goed leert kennen. Veel van de karakters die in Rechtvaardig vermoord voorkomen, waren ook al in de eerdere boeken van J.D. Robb te zien. Echter is het verhaal heel goed te volgen als je nog niet eerder in contact bent geraakt met de boeken van J.D. Robb. Wat erg leuk gedaan is, is dat er op de allereerste pagina van het boek het 'personeelsdossier' van Eve Dallas te lezen is. Hierin kan de lezer in 1 oogopslag zien wie Eve Dallas is en wat ze vroeger heeft meegemaakt. Haar verleden speelt in dit boek bijvoorbeeld ook een rol in het verhaal.

Een leuk aspect aan de Eve Dallas reeks is, is dat het boek zich in de toekomst afspeelt. Het speelt zich om en nabij het jaar 2058 af, waardoor Amerika er toch net iets anders uitziet dan dat we nu kennen. Zo heeft de politie te maken met verschillende gadgets die we nog niet kennen. Dit geeft een leuke twist aan het verhaal en maakt het verhaal anders dan de andere thrillers.

Het verhaal zelf zit erg goed in elkaar en verloopt erg vlot. Het boek weet je aandacht er continue bij te houden en nergens wordt het saai. Langzamerhand ontdek je samen met Eve steeds meer aanwijzingen, maar als lezer heb je geen idee wie de moordenaar kan zijn. Het verhaal is heerlijk onvoorspelbaar, waardoor je als lezer op het puntje van je stoel zit tijdens het lezen. J.D. Robb weet het hele onderzoek naar de moordenaar realistisch weer te geven, waardoor je het gevoel hebt dat je midden in een echte moordzaak bent beland. Een ander leuk aspect is dat naast het moordonderzoek ook Eve's privéleven met Roarke aan bod komt. Dit zorgt voor afwisseling in het verhaal.

J.D. Robb a.k.a. Nora Roberts weet met Rechtvaardig vermoord weer een fantastische thriller af te leveren. Als lezer zit je continu op het puntje van je stoel. Nora Roberts is niet alleen koningin van de romans, maar met dit boek heeft ze bewezen dat ze ook koningin van de thrillers is.

Eve Dallas 11 - Rechtvaardig vermoord

1  2  3  4  5

In een stripclub in een chique buitenwijk wordt het lijk van een politieagent gevonden. Het moordwapen is een honkbalknuppel. Het motief is een mysterie. Het onderzoek leidt Eve Dallas naar een nachtclub waar zich schimmige zaken afspelen. In Purgatory krijgt iedereen één kans tot boetedoening voordat het laatste oordeel wordt geveld. Je meest intieme zonden bepalen je lot. Hier dreigen de diepste geheimen van één politieagent onschuldige slachtoffers te maken.

De zaak brengt Eve in een lastig parket. Het onderzoek legt naast criminele activiteiten, ook corruptie binnen de politie bloot, en daardoor wordt zowel haar reputatie als haar leven in gevaar gebracht. Wat het allemaal nog erger maakt is dat Purgatory onderdeel is van het zakenimperium van Eve's echtgenoot, Roarke. De gebeurtenissen dringen hun privéleven binnen en dat zorgt voor nog meer vuurwerk binnen het toch al stormachtige huwelijk.