Recensie: Artemis RECENSIE

Recensie: Artemis - Andy Weir

Andy Weir's Artemis, is het tweede boek van Andy Weir, na zijn succes Mars.

Jasmine Bashara, roepnaam Jazz, leeft op de Maan in de Maanstad Artemis. Met een beperkt aantal kolonisten werkt ze in de stad om het een toeristisch paradijsje voor de rijken van de Aarde te maken. Ze droomt van grote rijkdom en een beter leven in een van de de grotere koepels van Artemis. Het leven op Artemis is zwaar als je geen rijke toerist of excentrieke miljardair bent, en Jazz is verre van een van beide. Ze heeft torenhoge schulden, haar baantje als koerier levert nauwelijks genoeg op voor de huur van een klein appartement zo groot als een metalen doodskist, en haar ontluikende carrière als smokkelaar wil ook maar niet van de grond komen.
Als een kans zich voordoet om dit allemaal achter zich te laten en eindelijk het leven te leiden waar ze al haar hele leven van droomt, peinst ze er niet over om nee te zeggen, zelfs al weet ze dat er een addertje onder het gras zit.
De perfecte misdaad plegen is nooit eenvoudig - al helemaal niet op de maan - maar de reacties die haar spectaculaire daad teweegbrengt, had niemand kunnen voorzien en Jazz komt terecht in een samenzwering over de heerschappij van Artemis.

Artemis is een verhaal dat je in één ruk uit wilt lezen! De schrijfstijl van Weir is dan ook vlot en pakkend. Het personage van Jazz Bashara neemt je gelijk mee, Je beleeft haar successen en haar tegenslagen en geniet van de manieren waarop ze zichzelf weer uit de problemen moet halen. Andy Weir weet spanning op te bouwen en emoties naar boven te halen en de vaart in het verhaal te houden. Het verhaal leest alsof je naar een film aan het kijken bent. Een hele goede science fiction thriller! Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook voor dit boek de filmrechten al verkocht zijn. Ik zie een actrice als Michelle Rodriquez al de hoofdrol spelen. Zo'n 'haar op de tanden', no nonsens vrouw, die haar zaakjes zelf wel kan regelen!

Jazz is een aimabele schurk. Een beetje geniepig op een leuke manier, slim en cool, maar ook wel cynisch en wat afstandelijk. Ze heeft op de harde manier geleerd mensen niet snel te vertrouwen en als je niet voor jezelf zorgt, dan doet niemand dat. Ze is zondermeer een heel interessant personage. Ze is geen harde crimineel, maar een slimme smokkelaar, die haar zaakjes voor elkaar denkt te hebben, tot ze een aanbod krijgt die ze niet kan weigeren omdat het haar de oplossing lijkt van al haar problemen. Een beetje een short cut...maar tja dat loopt toch even heel anders dan Jazz dacht. Jazz komt heel snel in de problemen en Andy Weir heeft dat op een magnifieke manier verweven in een plot dat ook de Maanstad Artemis in gevaar brengt.

Andy Weir heeft de plek waar het verhaal zich afspeelt gesitueerd op de Maan. Hij heeft er goed over nagedacht. Waarom nu juist een stad op de Maan? Kolonialisatie van de ruimte op een plek waar de mens niet eens kan leven, wat voor nut heeft dat nu? Mijnbouw en toerisme, waren zijn oplossingen. En het is zeker geloofwaardig. Kijk maar naar die rijke mensen die nu een tripje in de ruimte rond de Aarde boeken voor de lol. Hij heeft ook goed nagedacht over de opbouw van de Maanstad in Artemis, het is allemaal heel geloofwaardig en de beschrijving van de sfeer en de situaties zijn goed in het verhaal verwerkt, op zo'n manier dat het niet afleidt van het plot.

Andy Weir's Artemis is zondermeer een aanrader. Een vermakelijk, spannend science fiction boek met een leuk vlot hoofdpersonage en een goed doordacht plot.

Recensie: Artemis - Andy Weir

Artemis

1  2  3  4  5

Jasmine Bashara, roepnaam Jazz, ervaart de kleine stad waar ze woont als beklemmend: steeds maar weer dezelfde gezichten, dezelfde verhalen en de dagelijkse sleur van haar werk. Ze droomt van grote rijkdom en een beter leven op Aarde. Jazz is namelijk een van de handvol kolonisten die in Artemis woont, de eerste en enige stad op de maan.

Het leven op Artemis is zwaar als je geen rijke toerist of excentrieke miljardair bent, en Jazz is verre van een van beide. Ze heeft torenhoge schulden, haar baantje als koerier levert nauwelijks genoeg op voor de huur van een klein appartement zo groot als een metalen doodskist, en haar ontluikende carrière als smokkelaar wil ook maar niet van de grond komen.
    Als een kans zich voordoet om dit allemaal achter zich te laten en eindelijk het leven te leiden waar ze al haar hele leven van droomt, peinst ze er niet over om neet te zeggen, zelfs al weet ze dat er een addertje onder het gras zit.