Recensie: De zeven zussen RECENSIE

Recensie: De zeven zussen - Lucinda Riley

De zeven zussen is het eerste deel van een zevendelige serie geschreven door Lucinda Riley. Er zijn zes zussen geadopteerd door dezelfde vader, Pa Salt. Pa Salt overlijdt onverwacht en laat voor zijn geadopteerde dochters brieven en andere aanwijzingen achter om op zoek te gaan naar hun herkomst. Waar komen zij vandaan en waarom zijn zij ter adoptie afgestaan? In ieder boek zal een van de zussen centraal staan. En in het zevende boek? De zevende zus ontbreekt, dus misschien gaat het over haar, of over die mysterieuze Pa Salt? De tijd zal het leren zodra alle delen gepubliceerd (en vertaald) zijn! De inspiratie voor het boek is afkomstig uit de legende van de Zeven Zussen, de Plejaden.

In het eerste deel van De zeven zussen staat de oudste dochter centraal. Maia d'Aplièse is als enige van de zussen niet uitgevlogen en woont nog op het landgoed in Zwitserland aan het meer van Genève, dat alleen per boot bereikbaar is. Zij vertaalt boeken uit het Portugees. Naast de brieven heeft Pa Salt na zijn overlijden een armillarium met zeven ringen in de tuin laten plaatsen. Op iedere ring staat de naam van een van de zussen (inclusief de zevende zus die er nooit is geweest), een citaat in het oud-Grieks en de coördinaten van hun geboorteplaats. Voor Maia leidt de reis naar Rio de Janeiro, waar haar grootmoeder nog steeds woont. In Rio ontmoet zij schrijver Floriano, die haar een aantal bijzondere dagen in Rio bezorgt en die haar steunt in haar zoektocht naar haar roots.

In Rio de Janeiro begint de tweede verhaallijn van De zeven zussen. Een verhaal waarin Izabela Aries Cabral centraal staat en dat zich eind jaren '20 van de vorige eeuw afspeelt. De vader van een vriendin van Izabela, Heitor da Silva Costa, is verantwoordelijk voor de bouw van het immense Christusbeeld op de berg Corcovado in Rio. De tweede verhaallijn beschrijft enerzijds het proces van ontwerp en bouw van de Cristo en daarnaast het liefdesleven van Izabela. Bijzonder aan deze verhaallijn is dat het een en ander historisch klopt. De architect van de Cristo was ook echt Heitor da Silva Costa en het beeld is ontworpen door Paul Landowski, ondersteund door zijn assistent Laurent Brouilly. Wat zij zeggen en doen is uiteraard gefictionaliseerd. Overigens zijn ook de constructie van het beeld, de politieke situatie in Europa en de beurskrach in de Verenigde Staten waarheidsgetrouw gebruikt in het verhaal.

Opvallend is dat de schrijfstijl van beide verhaallijnen verschillend is. De stijl van het verhaal van Maia leest niet altijd even prettig. Riley gebruikt hier vaak te veel bijvoeglijke naamwoorden in langdradige beschrijvingen. 'Ik keek naar de zon die boven het strand onder ging en zich langzaam achter de tweelingberg liet zakken, terwijl er geleidelijk aan een milde schemer neerzakte.'  Omdat dit deel vanuit het ik-perspectief is geschreven, moet veel informatie die Maia niet zelf heeft uit de dialogen komen. De dialogen voelen daarom niet altijd even natuurlijk aan.

In het verhaal van Izabel is het perspectief anders, de verteller staat op afstand. De stijl van dit deel is een stuk prettiger en leest daardoor vlotter. 'Die nacht, toen ze daar zat met haar hete voorhoofd tegen het koele glas, was de langste van allemaal. En de vragen die ze zichzelf stelde, waren de vragen die haar toekomst zouden bepalen.'

Al met al is De zeven zussen een boek dat absoluut de moeite waard is en een veelbelovend eerste deel van een serie. Het is een lekker dik boek van meer dan 600 bladzijden, die je helaas uit hebt voor je het goed en wel in de gaten hebt. Al heel snel zorgt Riley er voor dat je nieuwsgierig bent naar de andere zussen en volgende delen. De onbekende zevende zus én de persoon Pa Salt versterken dit gevoel.

De zeven zussen 1 - De zeven zussen

Lucinda Riley

2 december 2018

ISBN 9789401609371
    Uitgever Xander

Xander

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

Na de plotselinge dood van hun vader komen Maia en haar zussen bij elkaar in hun ouderlijk huis, een prachtig landhuis aan het Meer van Genève. De zussen werden als baby door Pa Salt geadopteerd en krijgen na zijn dood allemaal een brief met een mysterieuze verwijzing naar hun afkomst. Maia's verleden brengt haar naar Rio de Janeiro. Daar aangekomen probeert ze met de weinige aanwijzingen die ze heeft haar achtergrond te ontrafelen. Het voert haar tachtig jaar terug in de tijd, naar de bouw van het wereldberoemde Christus de Verlosser-beeld én de roerige jaren twintig in Parijs. Slaagt zij erin haar ware identiteit te achterhalen?

De zeven zussen is het eerste deel uit een zevendelige serie over liefde, verlies en de zoektocht naar wie je werkelijk bent.