Recensie: Een natuurtalent RECENSIE

Recensie: Een natuurtalent - Ross Raisin

De wereld van het profvoetbal. De wereld van monsterlijk hoge lonen waarvan kleine voetballers alleen maar kunnen dromen. Een wereld die slechts weggelegd is voor weinigen. Daarom moeten de meesten het stellen met een ‘gewoon’ loon in een lagere klasse van het voetbal, met alle frustraties die daarmee gepaard gaan. Dat is de achtergrond waartegen de Britse auteur Ross Raisin zijn derde roman Een natuurtalent schetst. Maar deze roman gaat niet over voetbal, integendeel het is een soort coming-of-age roman waarbij het hoofdpersonage zichzelf niet durft of zelfs kan zijn in de wereld waarin hij zich bevindt.

Tom Pearman is een talentvolle 19-jarige voetballer die alles heeft opgeofferd om het te maken in het voetbal. Na een jeugdopleiding bij een topploeg wordt hij toch niet goed genoeg bevonden en moet hij de kost gaan verdienen bij een ploeg uit de lagere regionen. Daarvoor verhuist hij noodgedwongen naar het zuiden van Engeland. Hij woont er op kamers bij de vicevoorzitter van de ploeg. Hij tracht zich in de kijker te spelen, maar wordt geconfronteerd met de harde machowereld van de kleedkamer, de preferenties van de coaches, het egoïsme en het ego van de andere spelers. Bovendien krijgt hij ook nog een relatie met de terreinverzorger Liam. Omdat homoseksualiteit taboe is in zijn wereldje ontmoeten ze elkaar in het geheim. Tom wordt verscheurd door de liefde voor Liam, de wil om er te komen in het voetbal, de eenzaamheid van zijn bestaan.

Raisin beschrijft op zeer realistische wijze het harde leven van een getalenteerde voetballer die moet opboksen tegen alle clichés. Tom leeft heel gedisciplineerd om zijn droom waar te maken, maar wordt dan telkens weer geconfronteerd met de harde realiteit: het maken in de voetbalwereld is echt voor de ‘happy few’. Raisin deed heel wat onderzoek voor Een natuurtalent, dompelde zich onder in de voetbalcultuur en sprak ook met vele mensen uit het milieu. Zowat alles uit de voetbalwereld komt aan bod in het boek: van de worsten- en bierverorberende supporters, de kwetsende spreekkoren, de übermannelijkheid in de kleedkamers tot het aanwerven en contracteren van spelers en coaches. Daartussenin verweeft hij het verhaal van één van de grootste taboes uit de sportwereld, en dan meer specifiek uit het voetbal. Tot nog toe is bijna geen enkele profvoetballer uit de kast gekomen en toch moeten er statistisch gezien heel wat zijn. Raisin beschrijft de diepe haat die Tom voor zichzelf heeft omwille van zijn geaardheid. Hij schrobt zichzelf na elke seksuele daad tot bloedens toe en lacht (groen) mee met de grappen die anderen over homo’s maken. Op het eind kiest hij toch voor zijn carrière en niet voor zijn liefde. Er is duidelijk nog een lange weg af te leggen, maar door erover te schrijven kan misschien al het bewustmakingsproces in gang worden gezet. Ook wie niet van voetbal houdt, zal Een natuurtalent kunnen smaken, al was het maar om te zien hoe sommigen blijven vasthouden aan de rede boven het gevoel.

Een natuurtalent

Ross Raisin

2 november 2017

ISBN 9789023472506
    Uitgever De Bezige Bij
    400 pagina's

De Bezige Bij

1  2  3  4  5

Een subtiele en gevoelige roman over liefde, schaamte en identiteit - voor de liefhebbers van De kunst van het veldspel van Chad Harbach
    Tom heeft altijd geweten wat hij wilde worden: een succesvolle voetballer. Een man om naar op te kijken. Maar na een veelbelovend begin van zijn carrière speelt hij op zijn negentiende voor een kleine club in een stadje waar hij niet eerder van had gehoord. Op zoek naar erkenning biedt een onverwachte en opwindende ontmoeting hem de mogelijkheid om verder te komen. Tom wordt gedwongen te onderzoeken of zijn onderdrukte gevoelens zijn dromen van succes op het veld niet in de weg staan. Een natuurtalent beschrijft het leven bij een professionele voetbalclub: de druk, de eenzaamheid, de kans op een schandaal, de kwetsbaarheid van het lichaam en de strijd, op en buiten het veld, en de opofferingen die moeten worden gedaan om aan het beeld dat er van je bestaat te voldoen.