Recensie: Tabac RECENSIE

Recensie: Tabac - Gerda Dendooven

Een jonge vrouw en een wat oudere man nemen 's morgens vroeg samen de bus. Het is een koude ochtend, maar die hopen ze snel in te ruilen voor warmere oorden. Ze hebben samen een zuidelijke bestemming uitgekozen en hopen die zo snel mogelijk te bereiken. Langzaamaan wordt duidelijk waarom ze deze lange reis ondernemen...

De flaptekst van Tabac van Gerda Dendooven is nogal mysterieus (die is zelfs nog korter dan de bovenstaande tekst!), maar zo is het begin van dit boek nu eenmaal. Je wordt in een scène gegooid zonder namen of plaatsen te weten. Gaandeweg kom je meer te weten over de setting waarin het verhaal zich afspeelt, maar de namen van de hoofdpersonages blijven in het volledige boek geheim. Behalve dan Tabac (ja, dat is een personage!) .

Deze mysterieuze sfeer weet Gerda Dendooven gedurende het hele boek aan te houden, mede door middel van haar prachtige taal. Dendooven weet met haar schrijfstijl een goed evenwicht te vinden tussen soberheid, eenvoud en poëtische fragmenten. Behalve mysterieus, is het boek ook spannend. Hoewel dit zeker geen thriller is, is het verhaal meeslepend en ben je heel benieuwd hoe het verhaal verder zal gaan. En vooral hoe de geschiedenis van beide personages in elkaar zit.

Het verhaal wordt afgewisseld tussen het heden en flashbacks uit het verleden. Het heden bestaat uit de reis die het duo maakt, het verleden zijn variabele momenten uit het leven van de vrouw. Het is aangenaam om tussen deze twee verhaallijnen te laveren en geleidelijk de verhaallijnen te ontrafelen. Het vertelperspectief is vanuit de (onbekende) vrouw, dus je komt enkel haar gedachten en gevoelens te weten. Dat maakt haar reisgenoot natuurlijk nog mysterieuzer...

Het mooiste aan dit boek (en zijn verhaallijn) is dat er een doelbewuste reis wordt voorgesteld die eigenlijk symbool staat voor de doelloosheid van het bestaan. Dit gevoel krijg je erg sterk door de sfeer die er in het boek hangt en natuurlijk ook door het verhaal zelf. Om een of andere reden hangt er een donkere, zware sfeer in het boek die onder je huid kruipt en waar je niet zomaar vanaf komt.

Voor de mensen die niet van open eindes houden, heb ik slecht nieuws. Dit boek heeft zo'n einde. Het is iets waar je van houdt, of net helemaal niet, maar in dit boek komt het einde helemaal tot zijn recht. Het is ook maar een dun boekje, een kleine 200 pagina's, dus dan is het al moeilijk om de volledige gedetailleerde levensloop van een persoon voor te stellen.

Tabac van Gerda Dendooven is een mysterieus en spannend verhaal dat gaat over een reis naar het onbekende. Het verhaal kruipt onder je huid, laat je niet meer los en laat je verbijsterd achter.

Recensie: Tabac - Gerda Dendooven

Tabac