Recensie: Zolang het duurt RECENSIE

Recensie: Zolang het duurt - Abbi Glines

Omdat Cage aangehouden werd toen hij dronken achter het stuur zat, wordt hij door zijn honkbalcoach in de zomer naar een boerderij gestuurd om daar aan het werk te gaan. Dit alles zodat hij zijn honkbalstudiebeurs behoudt en dan naar de universiteit kan gaan. Cage is een echte rokkenjager en leidt een wild leven, dus hij vraagt zich af of hij het volhoudt op een afgelegen boerderij. Op de boerderij maakt hij kennis met de dochter van de eigenaar, Eva. Eva is erg bot tegen hem, maar dat is ze eigenlijk tegen vrijwel iedereen. Ze heeft namelijk haar verloofde verloren toen hij met het leger op uitzending moest naar Bagdad. Eva heeft het gevoel dat ze nooit meer liefde en vreugde in haar leven zal vinden, maar kan Cage hier verandering in brengen?

Zolang het duurt is het derde deel van de Sea Breeze-serie van Abbi Glines. In dit deel staan Cage en Eva centraal. Cage leerden we kennen als de beste vriend van Low uit het voorgaande deel van deze serie. Hij was toen een bijpersonage, en er werd niet erg diep op hem ingegaan. We leerden hem enkel en alleen kennen als een rokkenjager, en die reputatie zet hij ook weer voort in het begin van dit boek. Alhoewel iedereen hem op het eerste ogenblik zal bestempelen als een slechte jongen, wordt al snel duidelijk gemaakt dat hij dit helemaal niet is. Het is een beste knul, alleen heeft hij wat fouten gemaakt in het verleden. Dat is ook niet zo gek, omdat hij nooit een echte familie heeft gehad. De beschadigingen uit zijn verleden hebben hem gemaakt hoe hij nu is. Cage is een typische man die we kennen uit de boeken van Abbi Glines: hij is onwijs knap, doet alles voor degenen van wie hij houdt en is uitmuntend goed in bed. Je zal misschien denken dat zulke hoofdpersonages gaan vervelen omdat ze allemaal een beetje hetzelfde zijn, maar niks is minder waar. Alhoewel de personages deze eigenschappen delen, zijn ze allen toch verschillend. Dit heeft voornamelijk met het verleden van de jongens te maken.

Al snel maak je in Zolang het duurt kennis met Eva. Ook zij is een erg fijn personage om over te lezen. Ze is nog steeds niet over de dood van haar verloofde heen, ook al is hij al anderhalf jaar overleden. Zo draagt ze nog steeds haar verlovingsring en kan ze geen gitaar meer spelen, omdat dat te veel aan hem doet denken. Natuurlijk raakt ze op een gegeven moment aangetrokken tot Cage, maar dit gebeurt heel geleidelijk. Er is totaal geen sprake van liefde op het eerste gezicht, en ze gooit zich niet zomaar in het diepe met Cage. Ze denkt rustig over de situatie na, waardoor ze niet te hard van stapel loopt. De hele liefdesrelatie tussen Cage en Eva voelt hierdoor zeer natuurlijk aan. Doordat ze het rustig aanpakken en voorzichtig met elkaar zijn, krijgt de lezer veel sympathie voor beide hoofdpersonen. Cage geeft Eva de ruimte om aan de nieuwe situatie te wennen en haar verleden te verwerken, en Eva stort zich niet direct op Cage.

Het verhaal is geschreven vanuit zowel het perspectief van Cage als dat van Eva. Het was zeer interessant om in de hoofden van beide hoofdpersonages te duiken. Op een gegeven moment weten ze namelijk niet zo goed wat ze met elkaar aan moeten, en vatten ze signalen van elkaar verkeerd op. Zo denkt Cage dat hij maar een zomerliefde is voor Eva, een tijdig avontuurtje om de leegte in haar hart op te vullen. Eva denkt precies hetzelfde, omdat Cage zo'n rokkenjager is. Beiden hebben ze soms geen idee hoe belangrijk ze voor elkaar zijn, maar als lezer weet je dat dus wel. Je beschikt dus over informatie die de hoofdpersonen zelf niet weten. Daarnaast is het super romantisch om vanuit beide perspectieven te lezen hoe ze over elkaar denken. Eva is aan het begin nog wel wat terughoudend, omdat zij zichzelf niet toelaat om op die manier over een andere man te denken dan haar overleden verloofde. Cage daarentegen laat zijn gedachtes volledig de vrije loop, wat het hart van elke vrouwelijke lezer doet smelten.

Zolang het duurt wordt vooral interessant gemaakt door het verleden van Eva. Hierdoor is het verhaal totaal niet oppervlakkig, omdat het niet enkel over twee personen gaat die verliefd op elkaar worden. Er speelt nog veel meer mee, wat de emotionele kant van de lezer naar boven zal doen halen. Wat daarnaast een groot pluspunt is aan dit boek en deze serie, is de schrijfstijl van Abbi Glines. Haar boeken zijn niet dik, zo telt Zolang het duurt slechts 250 pagina's. Abbi Glines weet haar verhaal op niet veel pagina's neer te zetten, omdat ze compact en vlot kan schrijven. En dat alles zonder dat de lezer het gevoel krijgt van de ene naar de andere situatie te worden gesleurd. Ze schrijft niet meer op papier dan nodig is, maar wel net genoeg om de lezer een goed beeld te laten schetsen van de situatie. Het is namelijk totaal niet het geval dat er in dit boek vrij weinig gebeurt. Integendeel, er gebeuren heel veel verschillende dingen!

Zolang het duurt is een fantastisch, romantisch deel uit deze serie. Wellicht is het mijn lievelingsdeel tot nu toe. Aan het eind van dit boek werd al verklapt dat in februari 2018 het vierde deel, Alleen voor nu, verschijnt. Ik kan niet wachten!

Sea Breeze - Zo lang het duurt

1  2  3  4  5

ow heeft het hart van Cage gebroken nadat ze een relatie begon met Marcus in Alleen voor haar. Het leven van Cage begon langzaamaan van de rails te raken, eindigend in een arrestatie voor beschonken rijden. Om zijn baseballbeurs te kunnen behouden – het enige waar hij naast Low om geeft – moet Cage een zomerbaantje zien te vinden. Weg van Sea Breeze. Op een boerderij, met een hoop koeien en zonder hete meisjes. Misschien is dat wat Cage nodig heeft om alles weer op orde te krijgen. Maar de eigenaar van de boerderij blijkt een knappe maar chagrijnige dochter te hebben. Cage ziet een hoop geheimen en verdriet in haar ogen. Hij wil niets liever dan haar zowel mentaal als fysiek uitkleden in de schuur, maar is hij klaar voor de consequenties?