Recensie: Onvindbaar RECENSIE

Recensie: Onvindbaar – Laura McHugh

Hoe iemand ervan overtuigd is dat een bepaalde herinnering dat hij of zij heeft, klopt. En de manier waarop een herinnering van iemand een leven van iemand anders volledig kan verwoesten. Dit zijn twee aspecten, waar het nieuwe boek van Laura McHugh, Onvindbaar, volledig om lijkt te draaien. De inmiddels volwassen Arden herinnert zich nog als de dag van gisteren, dat haar twee zusjes ontvoerd worden in een onbekend busje. Maar klopt wat zij zich herinnert wel met wat werkelijk gebeurd is?

'Wanneer de achtjarige Arden op haar jonge tweelingzusjes past, ontsnappen ze even aan haar aandacht. Vervolgens ziet ze de meisjes in een glimp in een onbekende auto voorbijsnellen. Sindsdien is de tweeling spoorloos verdwenen en er wordt tevergeefs naar hen gezocht.
Twintig jaar later heeft Arden haar leven nog maar nauwelijks op de rails, haar studie lijkt te mislukken en de vraag of haar zusjes nog leven houdt haar nog altijd bezig. Als haar vader overlijdt, erft ze het familiehuis dat sinds het drama leegstaat. Ze besluit terug te keren naar haar geboortedorp. Daar blijkt al snel dat Ardens herinneringen aan die verschrikkelijke middag niet kunnen kloppen, en ze gaat op zoek naar de man die korte tijd verdacht werd van de verdwijning. Arden is vastberaden om de waarheid te achterhalen, maar het stadje en het familiehuis geven hun geheimen niet zomaar prijs.'

Het verhaal start met een passende quote van Mary Elizabeth Frye, waarvan de eerste zin een diepere betekenis heeft, voor wat er nog gaat komen: 'Sta bij mijn graf zonder verdriet; Ik ben niet daar. Ik slaap er niet.' Daarna duiken we gelijk in de herinneringen van Arden Arrowood, die eveneens het hoofdpersonage is. We beleven het verhaal door haar ogen, waardoor je haar gedachten en gevoelens beleeft, alsof ze je zelf toebehoren. En ditzelfde aspect maakt, dat het vooral in het begin, lastig is om je volledig in Onvindbaar onder te dompelen. Laura McHugh beschrijft namelijk Arden, die moet denken aan iets wat vroeger gebeurd is. Hierdoor heb je als lezer niet gelijk een idee over hoe het verhaal precies begint en wat je kunt verwachten van het verloop.

Onvindbaar is volgens de omslag van het boek een thriller en deze elementen zijn ook zeker aanwezig. Een moord, een mysterie, een oud (spook)huis en een onopgeloste verdwijning. Toch leest het boek meer als een roman of een literair verhaal. Dit heeft als oorzaak, dat Laura McHugh zich voornamelijk richt op Arden, haar persoonlijke ontwikkeling en haar verleden. Dit hoofdpersonage maakt ook een duidelijke persoonlijke ontwikkeling door in relatie tot de verdwijning van haar zusjes. Naarmate het verhaal vordert, krijg je als lezer steeds meer de indruk dat de verdwijning van de twee zusjes onopgelost zal blijven. Om die reden komt het eind als een verrassing. Daarbij besteedt de auteur veel aandacht aan de manier waarop we ons dingen herinneren en hoe deze beïnvloed kunnen worden door onszelf en onze omgeving. Het zet je als lezer aan het denken, want hoe betrouwbaar zijn jouw herinneringen eigenlijk?

Concluderend is Onvindbaar prettig leesvoer voor een koude winteravond. Het onderwerp is niet origineel, maar het zet je wel aan het denken en het eind van het verhaal komt als een verrassing. Ondanks dat het boek onder de noemer thriller vermeld staat, bevat het ook duidelijk elementen van een literair roman.

Recensie: Onvindbaar – Laura McHugh

Onvindbaar

1  2  3  4  5

Wanneer de tienjarige Arden op haar jonge tweelingzusjes past, ontsnappen ze even aan haar aandacht. Vervolgens ziet ze de meisjes in een glimp in een onbekende auto voorbijsnellen. Sindsdien is de tweeling spoorloos verdwenen.
    Twintig jaar later heeft Arden haar leven nog maar nauwelijks op de rails, haar studie lijkt te mislukken en de vraag of haar zusjes nog leven houdt haar nog altijd bezig. Als haar vader overlijdt, erft ze het familiehuis dat sinds het drama leegstaat, en besluit ze terug te keren naar haar geboortedorp. Daar blijkt al snel dat haar herinneringen aan die verschrikkelijke middag niet kunnen kloppen, en ze gaat op zoek naar de man die korte tijd verdacht werd van de verdwijning. Arden is vastberaden om de waarheid te achterhalen, maar het stadje en het familiehuis geven hun geheimen niet zomaar prijs.