Recensie: Zonderlinge gebeurtenissen RECENSIE

Recensie: Zonderlinge gebeurtenissen - Vera van Renterghem

Zonderlinge gebeurtenissen is het tweede deel van een boekenreeks die gaat over de 13-jarige Oscar Cook. Zijn vader is de directeur van het bejaardentehuis Het Kraaiennest, waardoor Oscar daarin moet wonen. Zijn vriend Otto die dol is op de wetenschap wil echter plotseling niets meer met de wetenschap te maken hebben. Het blijkt dat Otto wordt gedwongen om een geheime en gevaarlijke wetenschappelijke formule prijs te geven aan de gemene professor Zacharius. Een formule die ervoor zorgt dat je doden weer tot leven kunt wekken. Voor Oscar vormt dit het begin van een nieuw avontuur dat hem terug naar de tijd van Victor Frankenstein brengt.

Aan het begin van Zonderlinge gebeurtenissen wordt er vaak verwezen naar de gebeurtenissen in het eerdere deel van de boekenreeks over Oscar Cook. Voor lezers die dat boek niet hebben gelezen, kan dit voor verwarring zorgen. Als lezer vraag je dan bijvoorbeeld af hoe het kan dat Oscar naar het verleden kan reizen of hoe Oscar met zijn overleden moeder heeft kunnen praten. Als lezer heb je in het begin van het boek dan het gevoel dat je een heel stuk van het verhaal mist. Gelukkig is de rest van het boek wel goed te volgen zonder dat je het eerdere deel hebt gelezen.

Een groot pluspunt is dat Vera van Renterghem heel gedetailleerd en beeldend kan schrijven. Daardoor lijkt het alsof je zelf samen met Oscar terug in de tijd gaat en je in het verhaal bevindt. Je wordt dan als het ware in het verhaal getrokken. Daarnaast wordt er in het verhaal gebruik gemaakt van redelijk korte zinnen en staan er ook niet onnodig veel moeilijke woorden in. Wel duiken er af en toe Vlaamse woordjes op in het verhaal die niet altijd bij iedereen bekend zullen zijn, maar erg storend is het niet.

Het verhaal zelf zit vol met spannende momenten, waardoor je telkens door wilt blijven lezen. Vooral als je ziet dat een hoofdstuk alweer met een cliffhanger eindigt. Dat is namelijk zo bij een groot deel van dit boek. De aandacht van de lezer wordt hiermee goed vastgehouden. Samen met het eenvoudige taalgebruik en redelijke korte zinnen, zorgt dit ervoor dat je het boek snel uit hebt.

Vooral kinderen die dol zijn op verhalen over tijdreizen of het monster van Frankenstein zullen van dit boek smullen. Ook als je daar geen fan van bent, zal je zeker genieten van dit verhaal. Het boek vol met spannende situaties laat je aandacht niet los en het eenvoudige taalgebruik en korte zinnen zorgen er ook voor dat het boek snel leest. Zonderlinge gebeurtenissen van Vera van Renterghem zal de jongere lezers daarom zeker aanspreken.

Oscar Cook

1  2  3  4  5

Mijn leventje, ik vrees dat het bizar zal blijven. Of dat te maken heeft met het Kraaiennest, het bejaardenhuis waarin ik als dertienjarige woon? Of met mijn vriendin Stiene, die ik niet meer uit mijn leven kan wegdenken? Of met de
    bovenmenselijke kracht van een fetisj?
    Ja, zeker en vast, maar er is meer.
    Als professor Otto plots de wetenschap afzweert, dan kun je er donder op zeggen dat er iets aan de hand is. Iets? De wereld staat op het punt voorgoed te veranderen! Komen Stiene en ik heelhuids uit het avontuur dat ons naar Ingolstadt in het jaar 1816 brengt? Zijn we echt allemaal helden, zoals Karel
    beweert?

In de reeks Oscar Cook verscheen eerder al Oscar Cook: Buitengewone gebeurtenissen.