Recensie: Niemand heeft het gedaan RECENSIE

Recensie: Niemand heeft het gedaan -  Diane Broeckhoven

Bonnie, die wordt opgevoed door haar jonge moeder, groeit op in een vrouwenwereld. Ze woont alleen met haar moeder, en haar oma en overgrootmoeder (overoma) wonen een paar huizen verderop in dezelfde straat. Haar vader heeft ze nooit gekend, die heeft het laten afweten toen hij hoorde dat zijn schoolvriendinnetje zwanger was. De vrouwenwereld waarin Bonnie opgroeit is vertrouwd en vol liefde.

Op het moment dat Bonnie's moeder een man leert kennen en deze in haar leven komt, is Bonnie overstuur. Ze wilt niet dat haar leven zoals zij het kent en goed vindt, overhoop wordt gehaald en dingen worden veranderd.

Rond dezelfde tijd komt er een denkbeeldig vriendinnetje in het leven van Bonnie. Bonnie weet niet zo goed wat ze met haar moet, ze noemt haar dan ook 'Niemand'. Niemand zegt dingen die Bonnie soms ook denkt, ook over de nieuwe man in het leven van de moeder van Bonnie.

Tijdens de eerste helft van Niemand heeft het gedaan proef je de vertrouwde, liefdevolle sfeer van de mensen waartussen Bonnie opgroeit. De vier generaties vrouwen leven dicht bij elkaar, letterlijk en figuurlijk, en je voelt het warme nest dat dit vormt voor Bonnie. Ook lees je over opa, die een huisje koopt voor zijn dochter en kleinkind, niet alleen zodat zijn dochter zelfstandig kan zijn en een inkomen kan hebben, maar ook zodat hij zijn kleindochter in de buurt heeft. De liefde die uit dit en andere voorbeelden naar voren komt, proef je door het hele boek heen.

Maar langzamerhand wordt Niemand heeft het gedaan een beetje naargeestiger. Diane Broeckhoven heeft het boek geschreven vanuit het standpunt van een 8 jarig meisje, wat het onschuldig maakt, maar tegelijkertijd proef je, naarmate het verhaal vordert, dat de onschuld langzaam plaats maakt voor een gevoel van onbehagen.

Je voelt dat er iets staat te gebeuren, maar wat of hoe, dat blijft heel lang in het midden. Dit heeft de schrijfster goed gedaan, ondanks het redelijk korte verhaal, het boek telt slechts 134 pagina's, weet ze de spanning goed vast te houden. Diane Broeckhoven geeft geen hints over de uitkomst, ze blijft kijken en vertellen vanuit Bonnie, waardoor je tot het laatst in het ongewisse blijft over het einde.

Als uiteindelijk dan toch gebeurt wat onvermijdelijk blijkt, is het een echte climax. Het verhaal ernaar toe is zo spannend opgebouwd, dat je op het puntje van je stoel zit en het boek niet meer weg kunt leggen.

Niemand heeft het gedaan gaat over een eeuwigdurende liefde van dochter en moeder, die altijd samen zullen zijn. Het is een redelijk kort verhaal, maar boeit enorm. De combinatie van de onschuld en de schuld maakt het tot een boek dat je nog lang bijblijft nadat je het weg heb gelegd.

Niemand heeft het gedaan

1  2  3  4  5

Bonnie wordt opgevoed door haar jonge moeder, vader heeft het laten afweten toen hij hoorde dat zijn schoolvriendinnetje zwanger was. Het meisje heeft een sterke band met haar moeder, die een winkeltje in tweedehands kinderkleren heeft. Ze slapen in hetzelfde bed, doen samen de huishouding, ze zijn een soort twee-eenheid. Bonnies oma en overgrootmoeder, overoma, wonen in dezelfde straat. Ze groeit dus op in een vrouwenwereld. Geen wonder dat haar 'denkbeeldige vriendje', een soort alter ego, ook een meisje is. Deze mini-uitgave van Bonnie noemt zichzelf 'Niemand'. Een man komt in het leven van Bonnies moeder. Het meisje is helemaal overstuur. Ze wil die man niet.