Recensie: Has#tag RECENSIE

Recensie: Has#tag – Dirk Bracke

Marie is 17 jaar. Twee jaar geleden is er iets verschrikkelijks gebeurd waardoor haar zelfvertrouwen flink zoek is. Zelfs Marie's beste vriendin Cloé weet niets van haar geheim.  Door zich uitdagend te kleden trekt de knappe Marie de aandacht van heel wat jongens, waardoor ze haar problemen even kan vergeten. Die aandacht helpt echter maar tijdelijk. Via Facebook komt Marie in contact met Anton, een jongen die langzaam maar zeker haar vertrouwen weet te winnen. Maar is Anton wel echt te vertrouwen?

Has#tag is met zijn 173 pagina's niet bepaald een dikke pil. De schrijfstijl van auteur Dirk Bracke is daarbij vlot en makkelijk leesbaar. Dit maakt Has#tag een verhaal waar je als (jonge) lezer redelijk snel doorheen vliegt. Hoewel het spannend is geschreven, is er op de schrijfstijl zeker het nodige aan te merken. De zinnen zijn kort en veelal vrij simpel. Voor Nederlandse lezers zal het Vlaamse taalgebruik zeker wennen zijn. Daarbij voelen de dialogen soms wat gekunsteld aan: af en toe verspringt plotseling het perspectief, waardoor de lezer in verwarring wordt gebracht en de geloofwaardigheid van de gesprekken wordt aangetast.

Het verhaal gaat in op zware thema's als catfishing en sexting, en is duidelijk bedoeld als waarschuwing voor jongeren. Die waarschuwing komt zeker over. In educatief opzicht is Has#tag om die reden zeker waardevol, niet in de laatste plaats voor scholen. Het door leerkrachten geschreven nawoord over de gevaren van internet en preventiemaatregelen draagt hieraan bij. Lees je het boek echter 'voor de lol', dan kan die boodschap af en toe juist wat opdringerig overkomen. Het verhaal verliest daardoor iets aan geloofwaardigheid, en dat is jammer.

Has#tag is een boek dat veel jongeren zal aanspreken, maar zeker niet iedereen: het is zeer toegankelijk geschreven  en behandelt actuele onderwerpen op een doordringende manier. Qua stijl en verhaalopbouw zitten er echter wat haken en ogen aan. De verhaallijnen zijn wat rommelig en missen diepgang. De personages missen die diepgang ook: ze blijven aan de oppervlakte en doen soms wat onrealistisch aan. Bij een onderwerp als dit had de auteur wat dieper op de gevoelswereld van de personages kunnen ingaan. Dit gebeurt helaas weinig.

Dirk Bracke is al meer dan twintig jaar één van de meest succesvolle jeugdauteurs van Vlaanderen, met meerdere bestsellers op zijn naam. Ook Has#tag zal zeker weer een groot aantal jongeren aanspreken, niet in de laatste plaats vanwege de belangrijke en actuele thema's. De manier waarop hij dit verteld, zal echter niet voor iedereen overtuigend zijn.

Recensie: Has#tag – Dirk Bracke

Has#tag

1  2  3  4  5

Marie is 17. Twee jaar geleden is er iets verschrikkelijks gebeurd waardoor Maries zelfvertrouwen zoek is. Zelfs haar beste vriendin Chloé weet niets van haar vreselijke geheim. Door zich uitdagend te kleden trekt knappe Marie de aandacht van heel wat jongens, waardoor ze haar problemen even kan vergeten. Toch kan die aandacht haar maar tijdelijk helpen. Tot in de Facebook-chat Anton opduikt, een jongen die stap voor stap haar vertrouwen wint. Maar is deze kerel wel echt te vertrouwen?
    Dirk Bracke is al meer dan twintig jaar een van Vlaanderens populairste jeugdauteurs. Hij is bekend van bestsellers als Blauw is bitter, Het engelenhuis en Straks doet het geen pijn meer en de verfilmde boeken Black en Back.