Recensie: Alter Ego RECENSIE

Recensie: Alter Ego - Marissa Meyer

Alter Ego is het nieuwste boek van de populaire schrijfster Marissa Meyer. Met name is Marissa Meyer bekend geworden met de serie de Lunar Chronicles. Zal Alter Ego net zo succesvol kunnen worden als haar andere serie?

In Alter Ego volgen we twee personages, Nova en Adrian. Nova behoort tot de schurken die Anarchisten worden genoemd, terwijl Adrian bij de superhelden hoort die de Rebellen worden genoemd. De anarchisten zijn 10 jaar geleden verslagen door de rebellen, maar zij koesteren noch steeds wrok. Zo ook Nova, die een goede reden heeft om wraak te willen nemen op de Rebellen. Nova besluit te infiltreren in de organisatie van de Rebellen, waar ze Adrian en zijn team ontmoet. Al snel komt Nova erachter dat de wereld niet zo zwart/wit is als ze denkt..

Als eerste moet ik zeggen dat ik nog nooit een boek van Marissa Meyer gelezen heb en ik dus ook geen uitspraken kan doen of dit boek beter of slechter is dan haar andere boeken.

Marissa Meyer heeft met Alter Ego een geweldig boek over superhelden afgeleverd! De karakters zijn stuk voor stuk uniek en diepgaand en ze weet het voor elkaar te krijgen dat je zowel meeleeft met de 'schurken' als met de 'helden'. Op de achterkant van het boek prijkt de zin: "held of schurk, aan welke kant sta jij?" Tegen het einde van het boek is deze vraag nog steeds moeilijk te beantwoorden. Als lezer snap je de beweegredenen van zowel de Rebellen als de Schurken. Geen van beiden zijn echt goed of echt slecht. Hierdoor leef je met beide kanten mee en dat maakt het boek bijzonder interessant.

Marissa Meyer heeft een erg beschrijvende manier van vertellen. Het verhaal kan hierdoor soms ietwat langdradig worden en het kan er ook voor zorgen dat het wat langer duurt voordat je echt helemaal meegezogen wordt in het verhaal. Echter is Alter Ego het eerste boek van een nieuwe serie en Marissa Meyer gebruikt dit boek dan ook om de wereld waarin het verhaal zich afspeelt stukje bij beetje op te bouwen. Dit weet ze op een ijzersterke manier te doen, waardoor je tegen het einde van het boek gelooft dat deze wereld met superhelden en schurken ook daadwerkelijk bestaat.

Een minpuntje van het boek is dat je in het begin van het boek (en later ook) te maken krijgt met heel veel namen. Maar dan ook echt heel veel. Zo heb je de zes leden van de anarchisten, die zowel een eigen naam als een schurken naam hebben (zo heet Nova bijvoorbeeld ook Nachtmerrie), daarnaast heb je de Raad van de Rebellen en heb je het Rebellenteam van Adrian. Zowel de eigen namen als de Alter Ego namen worden genoemd waardoor je in het begin continu aan het nadenken bent wie wie ook alweer is, waardoor je af en toe even uit het verhaal gehaald wordt. Naarmate het boek vordert leer je de namen steeds beter kennen, waardoor je daar geen last meer van hebt.

Buiten dat minpuntje om heeft Marissa Meyer in mijn ogen een erg sterk en origineel boek neergezet. Alter Ego is het eerste boek van de nieuwe serie en ik kan dan ook niet wachten om deel twee te kunnen lezen!

Recensie: Alter Ego - Marissa Meyer

The Renegades 1 - Alter ego

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Geheime identiteiten.
    Uitzonderlijke talenten.
    Zij wil wraak. Hij wil gerechtigheid.

De Rebellen zijn een groep jongeren met buitengewone vermogens en talenten, die is ontstaan uit een de ruïnes van een verpulverde samenleving. Zij waren degene die vrede stichtten, de chaos in orde veranderden en de maatschappij weer herstelden. Ze zijn dan ook een symbool van hoop en moed geworden - behalve voor de slechteriken die ooit door hen verslagen en verbannen zijn...

Nova heeft een reden om de Rebellen te haten, en wil maar één ding: wraak. Terwijl ze dichter bij haar doel komt, ontmoet ze Adrian, een Rebellen-jongen die gelooft in gerechtigheid, en in Nova. Maar Nova is loyaal aan iemand die aan allebei een einde zou kunnen maken.