Recensie: Als de sterren zingen RECENSIE

Recensie: Als de sterren zingen - Tonke Dragt

Als de sterren zingen van Tonke Dragt is een schitterende bundel met spannende avonturen, raadselachtige verhalen en betoverende sprookjes, aangevuld met collages, illustraties en schilderijen van Tonke Dragt zelf!

Een prins die zijn dromen geheim wil houden. Een tweeling voor wie geen raadsel te moeilijk is. Het geheim van de sterren die zingen... Tonke Dragt neemt haar lezers mee in haar archief van bekende én niet eerder gepubliceerde verhalen. Voor het eerst brengt ze die op een persoonlijke manier bij elkaar, met een indeling die een inkijkje biedt in het wezen van haar schrijverschap: van sprookjes en sagen tot raadselverhalen, van spannende avonturen en sciencefiction tot betoverende nachtverhalen.

Alle beelden zijn van Tonke Dragt zelf: collages, illustraties en schilderijen uit een periode van ruim zestig jaar. Bij veel verhalen beschrijft ze bovendien de ontstaansgeschiedenis ervan. Zo vertelt dit boek niet alleen de verhalen, maar geeft het ook een beeld van de verhalen áchter de verhalen.

Als de sterren zingen van Tonke Dragt is voor mij echt sprookjesboek meets korte fantasieverhalen en het is werkelijk prachtig vormgegeven. De illustraties en collages zijn heel aantrekkelijk en geven het boek echt iets extra's. Het leest ook zo lekker weg, zowel voor jeugd als voor volwassenen en voor de ouderen onder ons: het is ook een fantastisch voorleesboek voor je kinderen.

Tonke Dragt, inmiddels een dame op eerbiedwaardige leeftijd maar met nog steeds een scherp verstand, is voor de huidige jeugdige generatie een ouderwetse schrijfster. Haar verhalen zijn een feest van fantasie, klassieke figuren, eer en glorie, spanning en emoties. Het hoeft niet per se een sociaal betrokken verhaal te zijn; belerend voor kinderen over hedendaagse maatschappelijke problemen. Tonke Dragt heeft zich nooit iets van moderne hypes aangetrokken. Neen, haar verhalen zijn zogenaamd ouderwetse avonturenverhalen of juist filosofische toekomstverhalen over verzonnen werelden en de normen en waarden zijn prachtig verweven in het verhaal, waardoor kinderen én volwassenen het toch wel meekrijgen op een soepele manier. Persoonlijk vind ik dat heerlijk verfrissend!

Haar boeken zijn zo mooi en haar schrijftrant is zo pakkend, dat ook volwassenen haar boeken graag lezen. En volwassenen zoals ik, die opgegroeid zijn met de boeken van Tonke Dragt, lezen deze tot op heden steeds weer, met nog even veel plezier.

Tonke Dragt is een schrijfster die houdt van structuur en systematiek. Haar verhalen lopen langs een verhaallijn, waarbij orde in de chaos wordt geschept. Tonke Dragt zegt zelf dat haar fantasie haar soms in een chaotische wereld brengt en haar nuchtere verstand zet de dingen dan ook weer op een rijtje. Deze manier kun je ook in haar boeken wel herkennen. Ze laat werkelijkheid en verbeelding graag door elkaar lopen, om dan tenslotte tot een volkomen logisch slot te komen. Tonke Dragt is ook een schrijfster die nauwkeurig onderzoek doet. In haar verhalen zullen alle details ook kloppen en je zult haar niet snel op fouten betrappen. De verhalen zijn in non-fictie details en in fantasie zondermeer heel boeiend.

Om al die redenen vind ik Tonke Dragts Als de sterren zingen dan ook een absolute aanrader voor jeugd én voor volwassenen, die zich nog graag in sprookjes willen verliezen.

Als de sterren zingen

1  2  3  4  5

Een prins die zijn dromen geheim wil houden. Een tweeling voor wie geen raadsel te moeilijk is. Het gehim van de sterren die zingen. Tonke Dragt neemt haar lezers mee in haar archief van bekende en niet eerder gepubliceerde verhalen. Voor het eerst brengt ze die op een persoonlijke manier bij elkaar, met een indeling die een kijkje biedt in het wezen van haar schrijverschap: van sprookjes en sagen tot raadselverhalen, van spannende avonturen en sciencefiction tot betoverende nachtverhalen. Alle beelden zijn van Tonke Dragt zelf: collages, illustraties en schilderijen uit een periode van ruim zestig jaar, Bij veel verhalen beschrijft ze bovendien de ontstaansgeschiedenis ervan. Zo vertelt dit boek niet alleen de verhalen, maar geeft het ook een beeld van de verhalen achter de verhalen.