Recensie: Oktober is de koudste maand RECENSIE

Recensie: Oktober is de koudste maand - Christoffer Carlsson

Oktober is de koudste maand wordt verteld vanuit het perspectief van het Zweedse meisje Vega Gillberg. Op een dag wordt zij bezocht door politieagent die op zoek is naar haar broer Jakob. Vega heeft al dagen niets gehoord van haar broer, maar één ding weet ze zeker. Ze moet Jakob vinden voordat de politie hem vindt. Er is namelijk een ernstig misdrijf gepleegd waar Jakob bij betrokken is en Vega weet daar veel meer van af dan ze laat blijken.

Oktober is de koudste maand is in het Zweden uitgeroepen tot de beste young adult thriller van het jaar. Als lezer krijg je daardoor hoge verwachtingen van dit boek. Vooral als je een liefhebber van YA thrillers bent, sta je te springen om dit boek te lezen. Helaas zijn die hoge verwachtingen onterecht en ik vertel je waarom.

Allereerst iets over de personages. In het boek kom je verschillende personages tegen. Naast de hoofdpersoon Vega en haar broer Jakob maak je ook nog onder andere kennis met de jongen Tom die ze maar niet kan vergeten, haar oom Dan en de vriend van haar broer Malte. Wat jammer is, is dat geen enkel personage diep wordt uitgewerkt. Alle personages, zelfs de hoofdpersoon Vega, blijven oppervlakkig. Er wordt bijvoorbeeld niets verteld over de vrienden van Vega en ze is ook heel erg emotieloos. Dat maakt haar niet echt. Tijdens het lezen voel je geen enkele binding met de personages, waardoor hetgeen de personages meemaken je als lezer weinig interesseert.

Daarmee zijn we bij het verhaal zelf aangeland. Het boek kenmerkt zich door het gebrek aan spannende momenten of onverwachte plotwendingen. De enige momenten waarop je denkt 'Ja, nu wil ik doorlezen!' zijn telkens de laatste zinnen van elk hoofdstuk. Nagenoeg elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger waarbij je denkt dat het verhaal eindelijk spannend gaat worden, maar zodra je de bladzijde omslaat om met het volgende hoofdstuk te beginnen, merk je dat die cliffhanger eigenlijk een lokkertje was en dat de spanning ver te zoeken is. Nadat je het verhaal uit hebt gelezen, blijf je nog met vele vragen zitten. Het verhaal voelt dus ook onaf aan.

Ook de schrijfstijl van Christoffer Carlsson helpt niet mee om het verhaal een boost te geven. Alles is heel saai beschreven en het kost veel moeite om je door het boek heen te worstelen. Als je de schrijfstijl van Carlsson in één woord moet omschrijven, is 'droog' het woord waar je naar op zoek bent.

Het enige pluspunt van dit boek is de sfeer. Die onheilspellende sfeer op het Zweedse platteland is namelijk uitstekend neergezet. Hierdoor heb je gedurende het hele boek een grillig en beklemmend gevoel. Het voelt alsof er elk moment iets vreselijks gaat gebeuren.

Oktober is de koudste maand kan zeker niet de beste YA-thriller van het jaar genoemd worden. Ondanks de geweldig neergezette sfeer, maken de droge schrijfstijl, saaie en slecht uitgewerkte personages, het lage spanningsniveau en het gebrek aan plottwisten het een onmogelijke opgave om door het boek heen te komen. Het voelde als een opluchting toen ik bij de laatste bladzijde van het verhaal was beland en het boek eindelijk dicht kon slaan.

Oktober is de koudste maand

1  2  3  4  5

Op een klamme koude herfstdag in oktober wordt er aangebeld bij de zestienjarige Vega Gillberg. Er staan twee politieagenten voor de deur, die op zoek zijn naar haar oudere broer, Jakob. Hoewel ze al dagen niets van hem heeft gehoord, weet ze dat ze hem moet zien te vinden voordat de politie dat doet. Jakob zou betrokken zijn bij een gruwelijk misdrijf, maar wat niemand weet, is dat ook Vega hier meer vanaf weet dan goed voor haar is.