Recensie: De voorspelling van de adelaar RECENSIE

Recensie: De voorspelling van de adelaar - Simon Scarrow

De voorspelling van de adelaar is het zesde deel van de serie boeken van Simon Scarrow waarin hij de avonturen van de centuriones Macro en Cato beschrijft. In het vorige deel lieten we Macro en Cato achter op een boot op weg terug vanuit Brittania naar Rome, waar ze moesten wachten op een nieuwe missie. Ze krijgen nu een nieuwe missie, en wat voor één... Keizerlijk secretaris Narcissus stuurt hen naar Ravenna, een havenstad in het oosten van wat nu Italië is. Er is een agent van het Romeinse Rijk gevangen genomen door piraten. Veel belangrijker is dat hij informatie bij zich had, die onder geen beding in verkeerde handen mag vallen. Dat zou ernstige consequenties voor keizer Claudius én het keizerrijk kunnen hebben.

Wat volgt is een spannend verhaal. Cato's leven hangt immers aan een zijden draadje, omdat hij in het vorige deel ter dood is veroordeeld. Deze missie tot een goed einde brengen is zijn enige kans om in leven te blijven. Cato heeft echter verschillende vijanden in de top van het Romeinse Rijk. Gelukkig is Cato een bijzonder intelligente jongeman, die het in zich heeft om het lot naar zijn hand te zetten. Macro heeft een totaal ander karakter. Hij heeft een bijzonder goed strategisch inzicht en weet alle gevechten te overleven. Het duo heeft elkaar hard nodig om de missie tot een goed einde te brengen.

In De voorspelling van de adelaar krijgen we een mooi inkijkje in het functioneren van de Romeinse marine. Net zoals op land weten de Romeinen ook op zee de ene na de andere overwinning te boeken. De piraten maken het hen echter niet gemakkelijk. Qua bloeddorstigheid doen de piraten niet onder voor de Romeinen. In dit boek hebben weer velen het loodje gelegd, zowel Romeinen als piraten.

Scarrow schetst vaak hetzelfde beeld, zoals het dek van een schip dat glibberig is geworden van al het bloed en soldaten die behoedzaam over de lichamen heen stappen. Ook de zwaarden en hoofden vliegen soms in het rond. Je moet er van houden. Of er doorheen kunnen kijken en je focussen op het spannende verhaal.

Want de verschillende verhaallijnen zijn echt spannend. Zowel als het gaat om Cato, die risico loopt en risico neemt. Maar ook als het gaat om de zoektocht naar de Sibillijnse rollen met voorspellingen over de toekomst van het Romeinse Rijk. Een leuke extra lijn is Macro die onverwacht zijn moeder terugvindt en de ontdekkingen die hij over zijn verleden doet. Af en toe kan je je afvragen of het echt zo geloofwaardig is dat de centuriones alle escapades op zee overleven. Aan boord van een schip klimmen terwijl je half in zee hangt én je harnas draagt moet een behoorlijke krachtsinspanning vergen.

De voorspelling van de adelaar is een historische thriller die vlot leest, een mooi beeld geeft van het Romeinse rijk en door de spanning moeilijk neer te leggen is. Het boek is prima als stand alone te lezen, het bevat een afgerond verhaal. Het is echter wel zo leuk om ook één of meer van de voorgaande delen gelezen te hebben om op die manier wat meer gevoel bij de verschillende hoofdpersonen te hebben.

De voorspelling van de adelaar

1  2  3  4  5

Macro en Cato zijn in Rome aan het wachten tot het onderzoek naar de dood van een van hun medeofficieren is afgerond. Narcissus, de secretaris van de keizer, heeft een moeilijke missie voor hen. Een agent van het rijk is door piraten gevangengenomen en de piraten eisen losgeld. De agent had echter papieren met informatie bij zich die, als ze in de verkeerde handen zouden vallen, de keizer en het keizerrijk ten val zouden kunnen brengen.

De jacht op de gestolen buit blijkt een levensgevaarlijke missie. Als Cato en Macro falen, zou dat weleens het einde kunnen betekenen voor keizer Claudius.