Recensie: Scandinavisch Comfort Food RECENSIE

Recensie: Scandinavisch Comfort Food - Trine Hahnemann

Het gevoel van 'Hygge' staat centraal in dit kookboek vol Scandinavische gerechten.  'Hygge' wordt bepaald door sfeer, locatie en gezelschap en is volgens kok en schrijfster Trine Hahnemann niet alleen gezelligheid, maar het is ook een gevoel en een verwachting. Een woord dat dagelijks door de Denen wordt gebruikt. In Scandinavisch Comfort Food neemt Trine Hahnemann de lezer mee in haar keuken, om te laten zien hoe zij kookt voor familie en vrienden en hoe zij leeft en eet. Familiediners, haar liefde voor groenten, soepen, salades en zoetigheid; het komt allemaal aan bod.

Het boek is onderverdeeld in verschillende hoofdstukken, die weergeven hoe de schrijfster eet en kookt. Zo bevat het boek onder andere de hoofdstukken 'Wat ik overdag eet', 'Paas-hygge', 'Onze familiediners', 'Soepen voor alle seizoenen' en 'De broden die ik bak'. Voorafgaand aan en tussen ieder hoofdstuk in vertelt Trine Hahnemann onder andere over haar manier van werken, haar voorkeuren voor bepaalde gerechten, de Scandinavische keuken en het gebruik van biologische producten. De persoonlijke verhalen tussendoor, maken van dit boek niet alleen een kookboek, maar ook een boek dat leuk is om te lezen. Het ademt de sfeer van de Scandinavische keuken, maar ook van belangrijke feestdagen daar.

Scandinavisch Comfort Food bevat niet alleen stevige winterkost, maar ook heerlijke gerechten voor zwoele zomeravonden en smaakmakers voor ieder moment. De recepten zijn duidelijk en overzichtelijk geschreven en voorzien van eenvoudige, maar stijlvolle foto's. Een veelgebruikt ingrediënt in Scandinavië is rogge en dat zie je dan ook in veel recepten terug.  Trine Hahnemann laat zich inspireren door alle plekken in de wereld waar ze komt, en maakt van gerechten haar eigen Scandinavische versie. Zo vind je in het boek niet alleen traditionele of typische Scandinavische gerechten, maar ook wereldgerechten met een Scandinavisch tintje. Niet alle ingrediënten zijn even makkelijk te vinden in de winkel, maar dat zijn er slechts een paar. Voor iedere thuiskok - van beginner tot gevorderde - staat hier zeker iets in om op ieder moment van het jaar het lekkerste comfortfood te serveren.

Bloemkoolsoep

Soep is belangrijk comfortfood en zeker als je in een koud klimaat leeft. Deze versie resulteert dan ook in een volle, romige soep die niet verkeerd is als hoofdmaaltijd. Met onder andere twee grote bloemkolen, twee aardappels en room krijgt de soep een stevig karakter, waarbij je snel een verzadigd gevoel krijgt. Je hebt wel een grote pan nodig, of je moet de bloemkolen verdelen over twee pannen, om alles goed te kunnen pureren. Het recept is geschreven voor vier personen, maar zelfs met acht personen heb je meer dan genoeg voor een voorgerecht.

Scandinavisch Comfort Food

Spinaziedumplings in tomatensaus.

Bij Scandinavische ingrediënten denk je misschien niet meteen aan spinazie, maar toch groeit de spinazieplant er in overvloed en met name in de winter. Dit gerecht is dan ook heerlijk comfortfood op koude avonden. Het is wat lastig om de dumplings mooi te houden tijdens het bakken, aangezien het geen al te stevig mengsel is, maar de smaak mag er zeker zijn. Ook dit recept geeft al snel een verzadigd gevoel door de ricotta die erin zit. De combinatie met de tomatensaus, waar onder andere prei en courgette in zit, is erg lekker. Serveer het gerecht met bijvoorbeeld rijst en je hebt een heerlijke en stevige maaltijd waar je zeker een warm gevoel van krijgt.

Scandinavisch Comfort Food

Scandinavisch Comfort Food bevat meer dan 130 gerechten, waardoor er voor ieder moment van de dag een heerlijk recept te vinden is. Geniet van de smaken van de Scandinavische keuken en laat je verrassen door de originele recepten. Het 'hygge-gevoel' komt vanzelf!

Scandinavisch comfort food

1  2  3  4  5

De Deense kok en schrijfster Trine Hahnemann laat je zien hoe je met veelal biologische seizoensproducten heerlijke Scandinavische gerechten kunt maken. In Scandinavisch Comfort Food lees je over haar manier van koken voor vrienden en familie en over haar manier van leven. Hierbij staat het gevoel van hygge centraal. Familiediners, haar liefde voor groente, soepen voor alle seizoenen, salades, tafelzuur en jams, broden en zoetigheid: het komt allemaal aan bod. Geniet van de smaken die de Scandinavische keuken biedt in meer dan 130 recepten.