Recensie: Recepten uit Los Angeles RECENSIE

Recensie: Recepten uit Los Angeles - Victor Garnier Astorino

Victor Garnier Astorino was in 2010 uitwisselingsstudent aan de universiteit van Los Angeles en in deze periode ontstond zijn hamburgerobsessie en enthousiasme voor de keuken van Los Angeles. In navolging opende hij in 2011 zijn eerste hamburgerrestaurant in Parijs. Zes jaar later maakte hij dit boek, Recepten uit Los Angeles, waarbij hij zijn passie voor eten en fotografie combineerde tot een honderdtal recepten. Dit boek is onderverdeeld in een zevental hoofdstukken die zijn opgedeeld in verschillende buurten van Los Angeles met hun verschillende eetgelegenheden. Dit boek eindigt met basisrecepten, een adressenlijst en een uitgebreid register op zowel ingrediënt als buurt.

Ik was enthousiast toen ik dit boek ontving, aangezien ik zelf dit jaar een reis ga maken naar het Westen van de Verenigde Staten, waarbij een bezoek aan Los Angeles niet zal ontbreken. Zelf heb ik meteen een vooroordeel over de Amerikaanse keuken. Natuurlijk kent dit boek voorspelbare klassiekers, zoals: Southern California pancakes, bacon chili dog, double cheeseburger en vanilledonut. Bij het doorbladeren van dit boek ontdekte ik dat het veel meer is dan dat. Neem bijvoorbeeld een Thaise Pad see ew poulet of Mexicaanse taco's met garnalen. Naast andere culturele invloeden kent het ook gezonde(re) en/of verassende recepten, zoals: chia seed pudding, een veggieburger met boerenkoolsalade of salad pizza. Naast hoofdmaaltijden staan ook tussendoortjes en drankjes in, zoals: cinnamon roll of aardbeienlimonade.

Het eerste recept uit Recepten uit Los Angeles dat ik maakte, was de chili cheeseburger van de fastfoodketen Original Tommy's uit Westlake. Deze burger is eenvoudig te maken. Het maken van de chili is ook eenvoudig, maar kost wel enige tijd, omdat deze twee uur moet pruttelen. Resultaat een lekkere burger met een zeer smaakvolle chili die de burger een flinke smaakboost geeft, lekker met een portie French fries.

Recepten uit Los Angeles

Het tweede recept uit Recepten uit Los Angeles die ik heb gekookt, was de tortilla met kip en kaas uit Hollywood farmers' market. Deze super krokante tortilla staat snel op tafel. De mozzarella en cheddar kaas geven deze tortilla smeuïgheid. Daarnaast geeft het bouillonblokje en de verse basilicum deze tortilla een lekkere smaak. Persoonlijk had deze tortilla van mij nog meer groente mogen bevatten. Verder bakte ik de tortilla's achter elkaar en ging ik ze daarna vullen en nogmaals bakken om de kaas te laten smelten. Dit was lastig omdat de tortilla's al snel heel crispy werden, waardoor het bemoeilijkt werd om dicht te vouwen zonder dat ze scheuren. De smaak was er echter niet minder om. Vreemd aan dit recept was dat boven de bereidingswijze het broodje pita staat, terwijl het duidelijk om tortillawrap gaat en niet over pitabroodjes. Dit kon ik dan ook niet helemaal plaatsen.

Recepten uit Los Angeles

De meeste recepten zijn eenvoudig te maken en bevatten een duidelijke en beknopte lijst van benodigdheden. De bereidingswijze is in verhaalvorm geschreven en niet puntsgewijs. Dit vind ik een minpunt, omdat het hierdoor onoverzichtelijk wordt. Ieder recept is voorzien van foto's. De foto's zijn nog gemaakt met een analoge camera, waardoor ze niet allemaal even strak en goed belicht zijn. Wel zijn de foto's zo gemaakt dat je de sfeer van de eetgelegenheid en de buurt nagenoeg zelf ervaart. Een ander punt van kritiek vind ik dat de recepten naar buurt worden gerangschikt in plaats van naar bijvoorbeeld eetmoment. Zo vind je bijvoorbeeld verschillende soorten hamburgers op verschillende plekken in het boek. Eveneens vind ik de achtergrondinformatie wat summier. Ik mis bijvoorbeeld een korte inleiding over iedere buurt, (en bij veel recepten) iets over bijvoorbeeld de oorsprong van een eetgelegenheid of het betreffende recept.

Victor Garnier Astorino zet met Recepten uit Los Angeles een grote diversiteit aan recepten neer en laat zien hoeveel Los Angeles culinair te bieden heeft. Bij een bezoek aan Los Angeles kan dit boek prima dienen als culinaire gids.

Recepten uit Los Angeles

1  2  3  4  5

Welkom in Los Angeles. Ga mee op ontdekkingsreis door de stad en proef de Amerikaanse droom in 100 iconische recepten. L.A. is dol op gezond groentesap, maar kan ook niet zonder hamburger. Van breakfast burrito tot açaï bowl, van lobster roll tot cobb salad: de wirwar van stijlen, invloeden en keukens maken Los Angeles tot fusion-hoofdstad van de wereld.
    Nergens anders is het volkomen normaal om een Thaise pizza of Koreaanse taco te bestellen. Victor Garnier Astorino reisde met een foto toestel door de stad en proefde in karakteristieke restaurants en klassieke diners de meest uiteenlopende gerechten.
    'In Los Angeles ben je altijd overal welkom. De mensen daar oordelen niet over je als je iets doet wat je leuk vindt, wat dat ook is. Het is een stad waar je de kans krijgt je dromen waar te maken.'
    Victor Garnier Astorino