Recensie: Opgeruimd leven RECENSIE

Recensie: Opgeruimd leven - Eva Brumagne

Er zijn heel erg veel boeken verschenen over ontspullen, opruimen, en de invloed van een netjes en minimalistisch huis op de rest van je leven. Opgeruimd leven van Eva Brumagne hoort ook in dit rijtje thuis. Toch is het wel anders dan de andere boeken, omdat dit boek toegepast kan worden op allerlei aspecten van het leven. Natuurlijk gaat het over opruimen in huis. Volgens de schrijfster is dat de makkelijkste stap. Zeker zijn er lastige beslissingen te maken en kan het ingewikkeld zijn om eventuele huisgenoten te overtuigen van het nut van deze opruimsessie, maar vergeleken met opgeruimd leven op het werk bijvoorbeeld, is dat kinderspel. Eva Brumagne raadt dan ook aan om thuis te beginnen, en dat is dan ook waar het boek mee begint.

Het is een vrij uitgebreid boek dat ook stilstaat bij hoe je je huisgenoten overtuigt en hoe je je opgeruimde huis opgeruimd houdt. Nadat je orde in je huis hebt geschept, ga je orde scheppen op je werk. Dit doe je met het boek in de hand, door middel van een aantal kritische vragen die je aan jezelf stelt. Behalve huis en werk staat Opgeruimd leven ook stil bij rust scheppen in je hoofd. Bij het soepel laten verlopen van de dagelijkse dingetjes. Bij doelen stellen en ze ook daadwerkelijk uitvoeren. Bij omdenken. Bij je comfort zone. Bij hoe techniek je kan ondersteunen. En bij timemanagement en energiemanagement (energiegevers en energienemers).

Opgeruimd leven bestaat uit theorie, uit tips, uit handige samenvattingen, maar ook uit praktische oefeningen en vragen die je aan het denken zetten. Het een en ander is leuk vormgegeven door met verschillende lettertypes en met de kleur groen te werken, zodat het overzichtelijk en afwisselend blijft. De schrijfstijl en het taalgebruik is soms even wennen, omdat de schrijfster van Belgische afkomst is.

De doelgroep is eigenlijk heel breed, iedereen kan er wel iets mee. Iedereen heeft weleens het gevoel dat je geleefd wordt door je agenda en door alles wat moet gebeuren. Maar het is vooral gericht op mensen die veel willen combineren in het leven: werk, vrijwilligerswerk, partner, kinderen, sociaal leven, mantelzorg... en dan met name op mensen die het lastig vinden om al die verschillende bordjes in de lucht te houden zonder al te veel stress. Het is absoluut zo dat je best vaak dingen herkent uit andere boeken en artikelen over dit onderwerp. Maar met Opgeruimd leven is geprobeerd om een soort totaalplaatje te schrijven, en dat is aardig gelukt.

Opgeruimd Leven

1  2  3  4  5

Voel je je soms overweldigd door je leven omdat je te weinig tijd hebt? Heb je het moeilijk om de dag af te sluiten met een voldaan gevoel? Kom je nooit toe aan wat je echt graag doet?

In Opgeruimd leven zet Eva Brumagne je op weg om rust en balans in je leven te scheppen. En dat kan alleen als je keuzes maakt en je goed organiseert: van ontspullen, over bullet journals maken tot technologie voor jou laten werken. Met praktische oefeningen, verfrissende inzichten en handige tips moedigt Eva je aan om na te gaan wat wezenlijk is voor jou en je tijd in te vullen zoals jij het wilt.

Volg de roadmap en bereik orde in je huis, op je werk en in je hoofd!