Recensie: Monster RECENSIE

Recensie: Monster - Michael Grant

Het is inmiddels alweer een aantal jaar geleden dat de GONE serie met het slotboek 'Licht' tot een einde kwam. Wat een fantastisch spannende Young Adult boekenserie was dat! Michael Grant wist een indrukwekkende wereld te scheppen vol spanning en fantasie. In de afgelopen jaren heeft Michael Grant volop andere boeken uitgebracht, maar eens in de zoveel tijd kwam de geruchtenmolen weer op gang. Komt er een tv-serie van GONE? Komt er een film van GONE? De fans wachten hier nog altijd op. Nu, uit het niets, is Michael Grant terug met het boek MONSTER: GONE gaat door......

Vier jaar geleden verdween Perdido Beach onder een enorme koepel als gevolg van een meteoriet. Alle volwassenen verdwenen en de kinderen bleven achter. Sommige kinderen ontwikkelde superkrachten en een intense strijd om te overleven barstte los. En toen... verdween de koepel. De dertienjarige Shane Darby zag het allemaal gebeuren. Haar moeder, een onderzoeker van FAKZ, bevond zich dichtbij de koepel. In de chaos na het verdwijnen van de koepel overleed zij. Shane heeft de intelligentie en de nieuwsgierigheid van haar ouders, dus wanneer er vier jaar later opnieuw meteorieten inslaan op aarde raakt, is Shane geobsedeerd. Wanneer de hel losbarst wil ze niet weer machteloos staan en zichzelf niet kunnen beschermen en bovendien zint ze op wraak. Een zoektocht naar de meteorieten begint, maar natuurlijk is zij niet de enige die hier interesse in heeft.

Monster wordt gezien als een losstaand boek van de GONE-serie. Het bevindt zich in hetzelfde universum, maar kan los worden gelezen. Toch is het het mooiste wanneer je ook de GONE-serie hebt gelezen, aangezien er wel regelmatig terug wordt verwezen naar de zes boeken. In Monster maken we kennis met een hoop nieuwe personages, maar ook oude bekenden komen terug. Wat een geluk voor de fans! Het is indrukwekkend hoe Monster doet denken aan de GONE-serie en daar ook op voort borduurt en tegelijkertijd is ook deze serie weer zo vernieuwend! Het maakt dat dit nog lang niet gaat vervelen en met het mooie open einde en de kleine twist aan het einde, smacht de lezer dan ook naar meer!

Michael Grant doet wat we van hem gewend zijn. Hij bouwt een ijzersterk plot vol nieuwe twisten. Monster is een spannend verhaal vol actie, achtervolgingen en gevechten. Bevonden we ons in de GONE-serie nog in een veilige, afgebakende koepel... Monster gaat een stapje verder en de meteorieten verspreiden zich over de hele wereld! De superkrachten worden sterker en groter. Anders dan in de GONE-serie veranderen ze zelfs daadwerkelijk van uiterlijk. Grant weet dit sterk visueel te beschrijven, één van zijn kwaliteiten, zodat we alle gekke monsters, schurken en helden daadwerkelijk voor ons gaan zien. Door het grotere speelveld (de hele wereld) krijgen we natuurlijk ook te maken met de volwassenen die in de GONE-serie ontbraken. De politie, het leger en de overheid brengen dan ook een mooie nieuwe dimensie aan het verhaal.

Monster is het eerste deel uit een nieuwe trilogie die voortborduurt op de GONE serie. De titel komt veel terug in het boek. Telkens weer komt er een centrale vraag terug in het verhaal: Als deze meteorieten ervoor zorgen dat men superkrachten krijgt, wat doe je dan met deze superkrachten? Geef je je over aan de duistere stemmen in je hoofd die de superkrachten met zich meebrengen? Welke keuzes maak je? Word je de held, de schurk of het monster?

Recensie: Monster - Michael Grant

Monster

1  2  3  4  5

Het is inmiddels vier jaar geleden dat Perdido Beach werd getroffen door een geheimzinnige meteoriet en alle volwassenen verdwenen. De kinderen, van wie sommigen bijzondere krachten ontwikkelden, bleven achter, gevangen onder een onzichtbare koepel.

Tot de koepel verdween...

Vanaf een afstandje zag de dertienjarige Shade Darby hoe de koepel het plotseling begaf, waarna haar moeder de dood vond in de chaos die ontstond. Nu, vier jaar later, slaan er opnieuw geheimzinnige meteorieten in op aarde.
    Shade is geobsedeerd door de stenen en beraamt een plan om er een te pakken te krijgen, niet beseffend wat voor verstrekkende gevolgen haar actie zal hebben...