Recensie: Oscar Cook: Buitengewone gebeurtenissen RECENSIE

Recensie: Oscar Cook-Buitengeweone gebeurtenissen - Vera Van Renterghem

Oscar is dertien jaar en woont in een bejaardenhuis. Het gebouw heet, heel toepasselijk, 'het kraaiennest', en is tot de nok toe gevuld met scheten en scheldwoorden, kommer en kwel. Maar ook met vrolijkheid en vriendschap, al duurt het een tijdje voordat Oscar daarachter komt. Oscars vader is er directeur, en wilde graag zo dicht mogelijk bij zijn werk wonen. Oscar aanvankelijk niet. Vier jaar geleden is zijn moeder onder mysterieuze omstandigheden overleden, iets waar Oscar zich weinig van herinnert en waar zijn vader niet met hem over wil praten. Hun dagelijks leven wordt verstoord wanneer een graaf zijn intrek neemt in het bejaardenhuis, en Oscars vader beschuldigt van diefstal en, erger nog, vergiftiging. Zij vader belandt in de cel en het is aan Oscar hem te bevrijden. Gelukkig heeft hij enkele vrienden onder de bejaarden, waaronder de oud-militair Karel, de gekke professor Otto en het aardige besje Lise. Ze bundelen hun krachten en gebruiken hun talent en verbeeldingskracht om het verleden van de graaf te ontrafelen. Dit resulteert in een magische reis terug in de tijd, waarbij Oscar veel leert over zichtzelf, over liefde, en over het verleden.

Oscar Cook – Buitengewone gebeurtenissen is het begin van een trilogie rond Oscar en zijn deels bovennatuurlijke belevenissen in het bejaardenhuis, geschreven door de Belgische auteur Vera van Renterghem. Het is Van Renterghem gelukt een origineel verhaal te bedenken rondom een leuk personage in een, zacht uitgedrukt, ongewone setting. Dat gegeven wekt meteen de nieuwsgierigheid van de lezer. Aan het einde van het boek is die nieuwsgierigheid nog steeds niet verdwenen. Oscar ontrafelt weliswaar allerlei geheimen, maar er blijft nog het nodige verborgen. Dat is een slimme zet van de auteur, die zo meteen een duidelijke link legt naar het tweede deel van de trilogie.

Het verhaal is origineel opgezet, maar er zijn ook wat puntjes van kritiek. Het personage van Oscars vader blijft wat onduidelijk, en de vertelling als geheel is soms een beetje rommelig. Er worden serieuze zaken aangeroerd, zoals de dood van Oscars moeder. De gedoseerde humor maakt het geheel daarbij wel wat luchtiger. En dan zijn er nog de bovennatuurlijke elementen. Hoewel Van Renterghem absoluut punten verdient voor het verwerken van al deze dingen in één boek, is het niet helemaal duidelijk waar ze de nadruk op wil leggen, welke kant ze op wil.

Er wordt veel gewerkt met beeldend taalgebruik in Oscar Cook – Buitengewone gebeurtenissen. Hoewel dit soms resulteert in prachtige zinnen, is voor kinderen van 9-12 jaar (de beoogde doelgroep van het boek) wel wat leeservaring vereist. Daarbij is het even wennen aan de Belgische woorden en zinsconstructies, hoewel dat geen grote problemen op zal leveren voor Nederlandse lezers.

Oscar Cook – Buitengewone gebeurtenissen is een boek met een origineel verhaal en meerdere lagen. Hoewel het zeker niet iedereen zal aanspreken, is het voor oudere kinderen én jongeren met een voorliefde voor bijzondere verhalen zeker een aanrader.

Oscar Cook

1  2  3  4  5

Ik ben dertien en woon in een bejaardenhuis. Het gebouw is tot de nok gevuld met scheten en scheldwoorden, met kommer en kwel. Maar ook met vrolijkheid en vriendschap, dat heb ik zelf ondervonden. De oud-militair Karel, de gekke
    professor Otto en het aardige besje Lise zijn mijn vrienden geworden. Zonder hen zou ik nooit in het verleden van de graaf zijn gedoken om mijn vader uit de gevangenis te redden. Of was ik nooit op zoek gegaan naar wat er met mijn
    moeder is gebeurd toen ze enkele jaren geleden in mysterieuze omstandigheden stierf. Of had ik nooit beseft hoe hecht mijn vriendschap met Stiene is. Of had ik nooit geloofd dat er bovenmenselijke krachten bestaan...
    Bijzonder origineel verhaal over de emotionele en boeiende zoektocht van een jongen naar wie zijn vader en moeder echt (geweest) zijn.