Recensie: Verwachting RECENSIE

Recensie: Verwachting - Michael Robotham

Agatha en Meghan zijn allebei zwanger en leven in dezelfde stad. Meghan leidt een perfect leven met haar man en twee kinderen, terwijl Agatha na een zware werkdag wanhopig bij de telefoon zit te wachten op een berichtje van haar vriend, de vader van haar aanstaande kind. Toch worden beide vrouwen vriendinnen en steunen ze elkaar tijdens de zwangerschap. Terwijl Agatha een leven verzint dat mooier is dan de werkelijkheid, is ook Meghan niet zo perfect als ze lijkt. Al snel zullen de levens van de twee vrouwen op een gevaarlijke manier met elkaar verknoopt raken, tot er geen weg meer terug is.

Michael Robotham heeft met Verwachting wederom een waardige psychologische roman geschreven. Op de kaft staat psychologische thriller, maar doordat de actie grotendeels achterwege blijft, valt het niet helemaal onder dit genre. Wat als eerste opvalt is, dat de karakters van Agatha en Meghan zo goed zijn uitgediept en beschreven, dat je jezelf afvraagt of het wel door een man is geschreven. Pas als je het dankwoord leest, kom je erachter dat Michael Robotham zelf getrouwd is en 3 dochters heeft, dat verklaart voor de lezer zijn goede inzichten in de vrouwelijke hoofdpersonages. De hoofdstukken worden iedere keer wisselend verteld door Agatha en Meghan en zijn beschreven in de ik-vorm, wat ervoor zorgt dat je jezelf goed in de personages verdiept. Dit leest ook erg prettig, daar waar de hoofdstukken niet al te lang zijn. Direct vanaf het begin wordt je op het verkeerde been gezet, waardoor je nieuwsgierig wordt gemaakt wat het boek nog meer voor je in petto heeft.

Robotham zorgt met zijn goede schrijfstijl ervoor dat je jezelf in kan leven met zowel het luxeleventje zoals Meghan die leidt en het zware leven van Agatha. De leugens, jaloezie en verdriet van Agatha zorgen ervoor dat je begrip krijgt voor haar situatie waar ze op dat moment in zit. De oneerlijkheid in het leven zoals Agatha die ervaart is treffend geschreven, maar ook de luxeproblemen waar Meghan mee te kampen heeft. Verwachting leest hierdoor vlot en verveelt geen moment.

Verwachting is geen boek waarmee je op het puntje van je stoel zit, maar heeft door de goede uitwerking van de karakters wel het effect dat je het boek graag uit wil lezen om te kijken hoe het verhaal gaat eindigen. Michael Robotham geeft een knap inzicht in de vrouwelijke hersenkronkels en zorgt hiermee ervoor dat dit boek zeer de moeite waard is om te lezen!

Verwachting

1  2  3  4  5

Het leven dat ze wil, is niet van haar.

Agatha en Meghan zijn allebei zwanger en leven in dezelfde stad. Maar dat is dan ook het enige dat hen bindt. Meghan leidt haar perfecte leven met liefhebbende man en prachtige kinderen, terwijl Agatha na een zware werkdag wanhopig bij de telefoon zit te wachten op een berichtje van haar vriend, de vader van haar aanstaande kind.
    Toch worden de beide vrouwen vriendinnen en steunen ze elkaar tijdens hun zwangerschap. Terwijl Agatha een leven verzint dat mooier is dan de werkelijkheid, is ook Meghan niet zo perfect als ze lijkt; ze probeert zaken geheim te houden voor haar man. Al snel zullen de levens van de twee vrouwen op een gevaarlijke manier met elkaar verknoopt raken, tot er geen weg terug meer is.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane