Recensie: Sleutel tot het licht RECENSIE

Recensie: Sleutel tot het licht - Nora Roberts

Malory Price heeft haar leven al uitgestippeld. Ze noemt het haar Plan en alles loopt gestructureerd. Totdat ze haar baan dreigt te verliezen bij de plaatselijke galerie, waar ze al eeuwen werkt. De uitnodiging van de mysterieuze bewoners van een oud landhuis komt als geroepen, wellicht kan ze met de kunstcollectie daar haar baan redden. Malory krijgt echter, samen met twee andere dames, een bijzonder aanbod. Wanneer zij alle drie omstebeurt een eeuwenoude sleutel vinden, krijgen ze een grote geldsom. Wanneer Malory daadwerkelijk haar baan kwijtraakt, besluit ze, geholpen door Dana en Zoe om als eerste de sleutel te gaan zoeken. Ze heeft immers niets te verliezen toch?

Nora Roberts is natuurlijk de koningin van de (spannende) romans en onder haar alias J.D Robb ook met spannende misdaadthrillers. Maar naast haar vele romans staat ze ook bekend om haar trilogieën vol magie en romantiek. De Sleutel tot het licht is het eerste deel in de Sleutel-trilogie en wordt uitgegeven door Harper Collins. Dit eerste deel is onlangs verschenen en in februari en april volgen de andere delen al snel. Als echte Nora Roberts-fan hoef je dus niet lang te wachten om de trilogie compleet te maken. De kaft laat een prachtige, dromerige afbeelding zien van een vrouw in een blauw gewaad die door een bos loopt.

Nora Roberts heeft een vlotte schrijfstijl, altijd herkenbaar en beeldend. Het boek leest vlot weg en zoals altijd wordt elke personage neergezet met kwaliteiten en valkuilen waar menig lezer zichzelf in kan herkennen.  Geen perfecte hoofdpersonen (al lijken ze qua uiterlijk wel allemaal fotomodellen) maar mensen met hun nukken en emoties. Het verhaal bevat de nodige romantiek, spanning en natuurlijk die magie die in elke trilogie voorkomt. En daar hebben we wel een valkuil van Roberts te pakken, want ondanks dat ook dit eerste deel weer heerlijk weg leest, is er weinig verrassends meer aan. Elke trilogie is opgebouwd uit dezelfde elementen: magie geïmporteerd in onze eigen wereld, een donkere kracht die dwarsboomt en altijd drie vrouwen in de mix gegooid met drie mannen. Al lang van tevoren weet je welke stellen bij elkaar gaan komen en is er weinig verrassends meer aan het boek. Behalve dan hoe de donkere macht dit keer weer moet worden verslagen.

Maakt het dat minder leuk om sleutel tot het licht te lezen? Nee, zeker niet. Want daar is dan de kracht van Roberts, waarmee we het haar ook zo weer vergeven. De oplopende spanning, de scherpe dialogen tussen de personages en de kracht van romantiek maken weer veel goed. Het moet heerlijk zijn, om naast de 'realistische' romans, ook te mogen uitleven in een fantasiewereld vol kolkende mist, demonische figuren en te veel toeval dan enkel het lot. Ondanks de voorspelbaarheid van het thema is De sleutel tot het licht een heerlijk boek om ontspannen te lezen en weg te dromen bij de knappe en stoere mannen die in het verhaal voorbijkomen. En ondanks dat de ontknoping een tikkeltje verwarrend was (want wat gebeurde daar nou precies?), kijken we zeker uit naar de volgende delen!

Sleutel tot het licht

1  2  3  4  5

Malory, Dana en Zoe... Drie jonge vrouwen die elkaar op een stormachtige avond ontmoeten in een indrukwekkend landhuis, waar ze een aanbod krijgen dat hun levens voorgoed verandert. Hoe? Dat vertelt Nora in de drie spannende delen van de Sleutel-trilogie.

In Sleutel tot het licht weet Malory Price nu al wat ze over tien jaar wil, want daarvoor heeft ze haar Levensplan. Lastig alleen dat niets meer volgens dat plan gaat: ze is haar baan bij een galerie kwijt en de toekomst gaapt
    als een ravijn voor haar.

Het aanbod van de bewoners van het landhuis komt dan ook als geroepen. Dana, Zoe en zij moeten ieder een gouden sleutel vinden die past op een glazen kistje waarin de zielen van drie jonge meisjes opgesloten zitten. Als dat lukt, krijgen ze elk een miljoen dollar.

Of ze het verhaal gelooft, weet ze niet. Maar dan gebeuren er dingen die niet te verklaren zijn...